Ciągle pandemia, a Polacy chcieliby już wrócić do kin i na koncerty
2020-06-25 11:22
Kino © bernardbodo - Fotolia.com
Przeczytaj także: Czy kultura i rozrywka wyjdzie z dołka?
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Czy Polakom brakuje odwołanych na czas pandemii wydarzeń kulturalnych?
- Jak zapewnialiśmy sobie rozrywkę w izolacji?
- Jak ocenialiśmy postawy ludzi kultury podczas epidemii?
Pandemia wywarła przemożny wpływ na wszelkie właściwie aspekty naszego życia. Zamknięcie kin, teatrów, muzeów i odwołanie koncertów sprawiło, że kultura to jeden z obszarów, który ucierpiał na koronawirusie w największym stopniu. Teraz nadeszło lato i nie jest zaskoczeniem, że Polacy z chęcią wróciliby już do tego rodzaju aktywności.
fot. mat. prasowe
Odczuwanie braku wydarzeń kulturalno-rozrywkowych
Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że Polakom w największym stopniu doskwiera brak możliwości pójścia do kina czy na koncert. Mniejsza tęsknota dotyczy wydarzeń sportowych, meczy i spektakli teatralnych, ale być może wynika to z tego, że i poza pandemią uczestniczy w nich mniejsze grono widzów.
fot. mat. prasowe
Gotowość do korzystania z wydarzeń kulturalnych i sportowych
Jednocześnie jednak lockdown wydarzeń kulturalnych i sportowych nie oznaczał, że zamarło kompletnie wszystko. Podczas pandemii wysoką aktywnością w Internecie wyróżniali się artyści: nagrywali utwory muzyczne, angażowali się w zbiórki pieniężne na walkę z koronawirusem, wystawiali sztuki. Połowa Polaków doceniła te starania.
fot. mat. prasowe
Ocena postawy ludzi kultury podczas epidemii
Zdecydowanie najbardziej popularnym sposobem na kontakt z kulturą podczas pandemii było czytanie książek oraz oglądanie filmów i seriali na platformach streamingowych. Co piąty badany deklaruje, że oglądał transmisje na żywo prowadzone przez twórców. 14% Polaków zwiedzało wirtualnie muzea.
fot. mat. prasowe
Korzystanie z dostępu do kultury i sztuki
Czas pandemii paradoksalnie może zwiększyć zainteresowanie Polaków kulturą. To, co dotychczas było na wyciągnięcie ręki, na co często nie było czasu, okazało się niedostępne, mimo iż czasu mieliśmy więcej. Ponadto, stęskniliśmy się za ludźmi, dlatego, mimo popularności platform streamingowych Polacy deklarują, że pójdą do kina. Czy stanie się tak rzeczywiście? Zgodnie z decyzją rządu w Polsce kina mogą być już otwarte, jednak obostrzenia sanitarne są dość surowe: tylko połowa miejsc może być zajęta, a widzowie i personel muszą nosić rękawiczki i maseczki. I tutaj pojawia się pytanie, na ile te obostrzenia zniechęcą Polaków do korzystania z imprez w zamkniętych pomieszczeniach? – komentuje Agnieszka Doktorska, autorka badania, Senior Project Manager z ARC Rynek i Opinia.
Informacja o badaniu
Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. Badanie Sponsoring Monitor 2020 jest realizowane w trybie ciągłym w ramach comiesięcznych fal metodą ankiet internetowych (CAWI). Struktura próby odzwierciedla strukturę populacji Polski ze względu na: płeć, wiek, województwo i wielkość miejscowości zamieszkania. Blok pytań dotyczący kultury i sportu w czasie pandemii został zrealizowany na przełomie maja i czerwca 2020 roku na próbie N=938.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)