eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycjeHandel odporny na kryzys? Powstało 11 nowych obiektów, park handlowy na fali

Handel odporny na kryzys? Powstało 11 nowych obiektów, park handlowy na fali

2020-07-22 09:37

Handel odporny na kryzys? Powstało 11 nowych obiektów, park handlowy na fali

Centrum handlowe © .shock - Fotolia.com

Wiele wskazuje na to, że negatywne skutki pandemii w nieznacznym tylko stopniu odcisnęły swoje piętno na rynku powierzchni handlowych. Potwierdzeniem tego jest najnowszy „Market View 1H 2020” autorstwa CBRE, z którego wynika, że w I połowie br. łączne zasoby przestrzeni handlowej w naszym kraju powiększyły się o około 130 tys. mkw., co było efektem otworzenia 11 nowych obiektów i rozbudowy 2 już istniejących. Obserwacja rynku wskazuje na rosnącą rolę niektórych formatów, w tym parku handlowego.

Przeczytaj także: Centra handlowe: w tym roku nie ma co liczyć na żaden rekord

Jak podkreśla CBRE, opóźnienia w otwarciach zaplanowanych na I połowę br. albo były nieznaczne, albo też w ogóle nie było o nich mowy. Obecnie nasz kraj dysponuje już około 12,1 mkw. powierzchni zakupowej, a do końca roku powinno przybyć jeszcze 90 tys. mkw. Na dobre perspektywy dla polskiego handlu wskazuje również, odnotowany tuż po zniesieniu związanych z pandemią obostrzeń, poziom odwiedzalności centrów handlowych. Okazuje się, że w maju sięgała ona nawet 85% wyników osiąganych w analogicznym miesiącu poprzedniego roku.
- Zdecydowana większość nowo powstałych od początku roku obiektów to parki handlowe, w których już z poziomu parkingu można wejść do sklepów. Trend rosnącego zainteresowania klientów zakupami w formule „convenience”, a w rezultacie zwiększonego zainteresowania deweloperów tym formatem handlowym był widoczny jeszcze przed epidemią. Teraz, ze względu na relatywnie niską kapitałochłonność inwestycji i stosunkowo niskie ryzyko z nią związane, tylko się umocni. Przyspieszy także rozwój synergii pomiędzy tradycyjnymi i internetowymi kanałami sprzedaży. Epidemia wymusiła na centrach handlowych poszukiwanie alternatywnych form handlu i kontaktu z klientem, dzięki czemu intensywnie rozwijają się infrastruktury do sprzedaży przez internet i wykorzystywanie mediów społecznościowych – mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.

fot. .shock - Fotolia.com

Centrum handlowe

Handel nie przestraszył się pandemii. Od początku roku przybyło 11 obiektów handlowych.


Na zakupy do parku handlowego


Podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosi obecnie ok. 12,1 mln mkw., z czego 130 tys. mkw. to 11 otwarć i 2 rozbudowy z pierwszej połowy tego roku. Większość nowych obiektów to parki lub centra handlowe, ale warto odnotować także start projektu wielofunkcyjnego w Warszawie – Elektrowni Powiśle. Do końca roku powstanie kolejne 90 tys. mkw., a wiodący formatem ma być właśnie park handlowy, jak Karuzela Park w Ełku, Vendo Park w Częstochowie czy Park Handlowy LUK w Lublinie. Centrum handlowe nie odchodzi jednak do lamusa, np. w Nysie otworzy się centrum handlowe Dekada.

W ostatnim półroczu łączna powierzchnia zakupowa w Polsce zmniejszyła się z powodu zamknięcia części obiektów należących do Tesco. Zamknięte zostało także jedno z łódzkich centrów handlowych.

Powroty nie bez perypetii


Badania CBRE wskazują, że od momentu otwarcia centrów handlowych z możliwości ich odwiedzenia przynajmniej raz skorzystało już 6 na 10 Polaków. Poprawiły się wyniki sprzedaży detalicznej, które wzrosły o 14% w maju w porównaniu do kwietnia. Wraz z otwarciem galerii nastąpił spadek sprzedaży przez internet (łącznie o 13% w maju w porównaniu do kwietnia). Spadek dynamiki sprzedaży przez internet w maju dotyczył szczególnie farmaceutyków, kosmetyków, mebli i sprzętu RTV/AGD.

Polacy stopniowo i z entuzjazmem wracają do tradycyjnych zakupów. Już w maju odwiedzalność centrów handlowych sięgała 85% analogicznego okresu ubiegłego roku. Także opóźnienia w realizacji nowych obiektów okazały się znikome i eksperci CBRE szacują, że 2020 r. zakończy się większym przyrostem nowej podaży powierzchni handlowej, niż prognozowano na koniec pierwszego kwartału. Jednak epidemia nie pozostanie bez wpływu na handel.
- Do końca 2020 roku możemy spodziewać się mniejszej niż zwykle liczby debiutów nowych marek na polskim rynku, szczególnie tych modowych, które ograniczają swoje plany ekspansji w związku z epidemią Covid-19. Co prawda w maju, w nowo otwartej Elektrowni Powiśle pojawił się sklep Urban Outfitters, a do końca roku w Galerii Młociny na powstać pierwszy Primark, jednak reszta takich debiutów pozostaje na razie pod znakiem zapytania – mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: