eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPolacy chcą potwierdzać tożsamość przez bankowość internetową

Polacy chcą potwierdzać tożsamość przez bankowość internetową

2020-07-22 12:51

Polacy chcą potwierdzać tożsamość przez bankowość internetową

Polacy chcą potwierdzać tożsamość przez bankowość internetową © tashka2000 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Co 3. Polak korzystający z bankowości internetowej chciałby za jej pośrednictwem dokonywać weryfikacji tożsamości w innych usługach online - wynika z badania zrealizowanego przez Kantar na zlecenie KIR i ZBP. Tożsamości cyfrowej najchętniej używalibyśmy w dostępie do usług świadczonych przez firmy energetyczne, ubezpieczeniowe, urzędy administracji publicznej czy placówki medyczne.

Przeczytaj także: Cyfrowa tożsamość: do czego jej potrzebujemy?

Jakie potrzeby płyną z rynku?


Jak czytamy w komunikacie z badania, respondentom w największym stopniu zależałoby, aby cyfrowa tożsamość mogła posłużyć im w:
  • logowaniu do różnego rodzaju serwisów internetowych (38 proc.),
  • autoryzowaniu dyspozycji i oświadczeń (35 proc.),
  • potwierdzaniu swojej tożsamości online (32 proc.),
  • rejestracji umożliwiającej dostęp do usług (28 proc.),
  • odzyskiwaniu dostępów do serwisów (22 proc.).

Jednocześnie okazuje się, że 1/3 aktywnych użytkowników bankowości internetowej chciałaby cyfrowo potwierdzać swoją tożsamość w kontaktach z urzędami (32 proc.) oraz dostawcami wody, prądu, gazu czy też firmami odpowiedzialnymi za wywóz śmieci (29 proc.). 22 proc. badanych dostrzega możliwość zdalnego uwierzytelniania tożsamości w relacjach z telekomami, a 18 proc. - w obszarze usług medycznych świadczonych online.

fot. mat. prasowe

Gdzie chcemy się logować lub potwierdzać tożsamość z użyciem bankowości internetowej?

Co 3. aktywny użytkownik bankowości internetowej w Polsce chce zdalnie potwierdzać swoją tożsamość w kontaktach z administracją.


Na dalszych pozycjach wymieniane są zakupy i usługi w branżach regulowanych, wymagających potwierdzenia pełnoletności, jak gry losowe (16 proc.).

Coraz więcej haseł


O postępującej cyfryzacji polskiego społeczeństwa może świadczyć chociażby rozwój mediów społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram. Każdy, przeciętny użytkownik social media w Polsce korzysta średnio z ponad 7 kont (7,3 konta na różnych portalach) . Specjaliści od bezpieczeństwa IT zalecają zmianę hasła co 1-3 miesiące , co wiązałoby się z koniecznością zapamiętania nawet 88 haseł rocznie na osobę – w samych tylko serwisach społecznościowych.

Do tego należy doliczyć jeszcze inne serwisy wymagające logowania, choćby konta pocztowe, poradnie medyczne czy portale ubezpieczycieli.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy doświadczyliśmy większego zainteresowania możliwością załatwiania spraw – prywatnych i służbowych, przez Internet. Wszystko dlatego, żeby zachować wymagany przez epidemię dystans społeczny. Zwiększona aktywność w przestrzeni cyfrowej może jednak oznaczać nasilenie cyberzagrożeń, w tym wzrost ataków hakerskich na dane osobowe. Warto zatem przykładać szczególną wagę do kwestii bezpieczeństwa, zwłaszcza w kontekście dostępu do naszej tożsamości.
- Użytkownicy usług sami wskazują coraz więcej obszarów możliwego wykorzystania tożsamości cyfrowej. W większości z nich już funkcjonują nowoczesne rozwiązania oparte na elektronicznej identyfikacji, dostarczane przez KIR. Rok temu udostępniliśmy mojeID, usługę która umożliwia potwierdzanie tożsamości w procesach rejestrowania się, dostępu i logowania do serwisów dostawców usług, zarówno komercyjnych jak i z sektora publicznego. Rozwiązanie, wykorzystujące systemy bankowości internetowej, jest w pełni zgodne z regulacjami unijnymi i krajowymi. Weryfikacja tożsamości w usłudze mojeID, bazuje na danych, które zostały wcześniej uwierzytelnione i sprawdzone przez bank, którego jesteśmy klientem. Mechanizmy sprawdzone w funkcjonowaniu sektora bankowego pozwalają zagwarantować użytkownikom najwyższy stopień bezpieczeństwa w zakresie ochrony danych. Z tej formy potwierdzania tożsamości może potencjalnie korzystać 18,9 milionów użytkowników bankowości elektronicznej – mówi Piotr Alicki, prezes Zarządu KIR.

Rozwiązania przyjęte w Polsce


W ciągu roku od rynkowego debiutu, mojeID zdobywa popularność w różnych sektorach gospodarki. Usługa znalazła się w ofercie kluczowych firm z różnych branż, w tym np. Medicover Polska, PGNiG Obrót Detaliczny, Diners Club Polska, Totalizator Sportowy, Open Life, PZU czy Nationale Nederlanden. Dzięki mojeID, klienci tych firm mogą m.in. rejestrować się w celu uzyskiwania zdalnego dostępu do portali, odzyskiwać hasła, zawierać umowy czy zlecać polecenie zapłaty.

fot. mat. prasowe

Do czego wykorzystujemy możliwość potwierdzania swojej tożsamości za pomocą bankowości elektroniczne

Popularność narzędzi do zdalnej weryfikacji tożsamości będzie rosła.


Badanie zrealizowane w marcu 2020 r. przez Kantar na ogólnopolskiej próbie osób w wieku 15+, w tym pracowników banków. Liczebność próby N=1009

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: