Pandemia: nowe zwyczaje zakupowe będą się utrwalać
2020-07-24 10:25
Zakupy spożywcze online © viperagp - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zachowania konsumentów: w obawie przed pandemią stawiamy na zakupy online
Zakupy online zrewolucjonizowane
Jednym ze skutków ubocznych wybuch pandemii jest niewątpliwie zmiana zachowania konsumentów. Co więcej, wszystko wskazuje, że nie jest ona chwilowa - potwierdzeniem tego jest badanie zrealizowane na zlecenie DS Smith. Oto, co udało się za jego sprawą ustalić.
Jak wynika z badania, blisko 7 na 10 respondentów (68 proc.) przyznało, że w czasie pandemii zakupów online dokonywało częściej niż przed nią. Co więcej, deklaracje badanych wyraźnie wskazują, że rewolucja w handlu internetowym doczeka się kontynuacji - 91 proc. badanych wskazuje, że tak samo dużo lub nawet więcej kupować będzie online również po zakończeniu lockdownu.
Wzmożony popyt ze strony e-konsumentów zaowocował w Polsce powstaniem nowych sklepów internetowych - do końca kwietnia ich rzesza powiększyła się o 1,7 tys. podmiotów.
Szacunki wskazują, że jeszcze w tym roku wartość polskiego sektora e-commerce przewyższy 70 mld zł. Dla porównania, w minionym roku było to 50 mld zł.
Wśród produktów kupowanych częściej w czasie pandemii niż przed nią polscy konsumenci wymieniali:
- środki higieniczne (np. środki do dezynfekcji, ściereczki do czyszczenia) – zwiększenie zakupów w tej kategorii w czasie epidemii zadeklarowało prawie 48 proc. respondentów;
- jedzenie na wynos (prawie 47 proc.),
- kosmetyki (46 proc.),
- artykuły spożywcze (43 proc.).
Wyniki sondażu konsumenckiego potwierdzają statystyki firmy DS Smith, która od początku epidemii odnotowała 100-procentowy wzrost popytu m.in. na opakowania na żywność i produkty higieniczne sprzedawane w sieci.
fot. DS Smith
Czy pandemia koronawirusa na zawsze zmieniła to, jak robimy zakupy?
Nowa rzeczywistość post-covid
Badanie DS Smith pokazuje, że nawet po zniesieniu restrykcji wiele z nowych trendów zakupowych, których katalizatorem stała się epidemia koronawirusa, pozostanie z nami na stałe. Ponad 70 proc. Polaków planuje w ciągu najbliższych sześciu miesięcy w takim samym lub większym stopniu kupować w internecie m.in.: kosmetyki (77 proc.), ubrania do chodzenia po domu (73 proc.), elektronikę (73 proc.), jedzenie na wynos (72 proc.), środki higieniczne (72 proc.) oraz artykuły spożywcze (64 proc.). Z badania wynika także, że przede wszystkim mężczyźni będą nadal robić zakupy online w większości kategorii produktowych po zakończeniu pandemii. Kobiety przeważają jedynie w przypadku czterech kategorii: ubrania, środki higieniczne, kosmetyki oraz produkty do renowacji domu lub ogrodu.
Próbując czegoś nowego
Polacy w czasie wprowadzonej izolacji społecznej skupili się na swoich zainteresowaniach, co przyczyniło się do wzrostu zamówień online na produkty przydatne w spędzaniu czasu wolnego. Ponad 42 proc. konsumentów kupowało w sieci więcej produktów elektronicznych, dzięki którym umilali swój czas w domu.
Zmiany nie dotyczą jedynie ilości nabywanych produktów. Nie tylko kupujemy więcej online, lecz także korzystamy z nowych form zakupów online. Ponad połowa osób uczestniczących w badaniu wskazała, że zarejestrowała się w sklepie internetowym, z którego nie korzystała przed epidemią. Popularną formą dostawy okazał się kanał „Click and collect”. Ponad jedna trzecia (36 proc.) respondentów zadeklarowała, że korzystała z niej częściej, a 62 proc. planuje to kontynuować.
fot. DS Smith
Prognozy DS Smith dotyczące okresu po łagodzeniu restrykcji
W wyniku tych przyspieszonych zmian i w celu zaspokojenia nowych potrzeb klientów duże i małe przedsiębiorstwa zostały zmuszone do szybkiego wprowadzenia lub dostosowania swojej dotychczasowej oferty zgodnie z wymogami handlu elektronicznego. Proces ten prawdopodobnie trwałby latami, gdyby nie pandemia koronawirusa.
Co kieruje zachowaniami konsumentów?
Powody, dla których polscy konsumenci kupowali online w czasie epidemii, nie zależą znacząco od ich płci i wieku. Wygoda zakupów w sieci okazała się najbardziej decydującym czynnikiem zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn w różnym wieku – od najmłodszych do najstarszych grup wiekowych. Dodatkowo, dla dwóch najmłodszych grup respondentów bezpieczeństwo zakupów online było niemal równie ważne, jak komfort ich dokonywania.
Jednak w miarę jak globalnym priorytetem staje się odbudowywanie gospodarki po lockdownie, zrównoważony rozwój okazuje się być istotną kwestią dla polskich konsumentów. Prawie jedna piąta badanych jest skłonna robić zakupy w internecie, jeśli produkty będą dostarczane w minimalistycznych lub bardziej zrównoważonych opakowaniach, a dla 23 proc. ma znaczenie, czy opakowania zamówionych produktów będą nadawać się do recyklingu. Spośród różnych grup wiekowych respondenci w wieku od 18 do 24 lat byli najbardziej świadomi kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem i miało dla nich znaczenie, czy opakowanie można łatwo przetworzyć. Ten sam czynnik był nieco ważniejszy dla kobiet niż dla mężczyzn (odpowiednio 25 proc. i 22 proc.).
Co ciekawe, zachowania konsumentów w sieci odzwierciedlają niektóre ze sklepów stacjonarnych; 67 proc. respondentów podczas lockdownu oglądało produkty w sklepach internetowych i wybierało te, które chciałoby kupić, a ponad 57 proc. kupiło okazyjnie online jakiś produkt.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)