EY: oszczędności Polaków nie rosną, wydatki nie maleją
2020-07-27 14:45
Większość Polaków nie ogranicza wydatków © Pio Si - Fotolia.com
Zaledwie co czwarte gospodarstwo domowe zredukowało w obliczu pandemii swoje wydatki – wynika z badania zrealizowanego przez EY Polska. 43% hołduje podejściu „Stay calm, carry on/Zachowaj spokój i kontynuuj” i stara się funkcjonować jak dotychczas, nie decydując się na oszczędności. EY wskazuje na główne postawy konsumenckie w dobie koronawirusa oraz trendy, które mają wywierać wpływ na nasze budżety domowe w nadchodzących miesiącach.
Przeczytaj także: EY: konsumenci znowu boją się o finanse
Jak wynika z przeprowadzonego przez EY Polska badania EY Future Consumer Index, zdecydowanie największą rzeszę badanych Polaków stanowią ci, których podejście można określić stwierdzeniem „Stay calm, carry on/Zachowaj spokój i kontynuuj” . Są to osoby, które utrzymują swoje wydatki na poziomie sprzed pandemii, nie decydują się na radykalne oszczędności i raczej nie zwracają uwagi na to, że inni wprowadzają do swoich budżetów domowych cięcia.Jednocześnie są to też osoby, które stanowią największą grupę wśród 41% Polaków prognozujących, że po zniknięciu pandemii ich życie wróci szybko na dotychczasowe tory (postawa z „Return to normal/Powrót do normalności” ).
Z kolei osoby, które choć są zaniepokojone pandemią, to optymistycznie patrzą w przyszłość i nie ograniczają swoich wydatków to 30% badanych przez EY Polska, określających swoją postawę jako „Hibernate and spend/Hibernuj i wydawaj” . Są znaczącą grupą osób, które musiały zmienić swoje zachowania na skutek wprowadzonych obostrzeń i zamierzają z pełną mocą powrócić do swoich dotychczasowych przyzwyczajeń oraz wydatków sprzed epidemii. Tak planuje postąpić blisko 20% spośród wszystkich Polaków ankietowanych przez EY Polska, którzy deklarują postawę „Back with a bang/Powrót z hukiem” .
fot. mat. prasowe
Obecne postawy i zachowania Polaków wobec pandemii COVID-19
Jak wynika z komunikatu EY, kolejne 16% Polaków przyznało, że pandemia w znacznym stopniu jest dla ich dotkliwa i dlatego muszą wprowadzać oszczędności w domowych budżetach (grupa osób deklarujących postawę „Deep cuts/Tnij głęboko” ). To też osoby, które z pesymizmem patrzą w przyszłość, dlatego duża część z nich w dalszym ciągu zamierza zmniejszać wydatki i wprowadzać oszczędności. Taką postawę ( „Keep cutting/Utrzymać cięcia” ) na kolejne miesiące zamierza przyjąć jednak tylko nieco ponad 10% spośród wszystkich badanych. Ankietowani w tej grupie to osoby, które najbardziej zmieniły swoje zachowania – zakupy robią inaczej, a do swoich koszyków wkładają inne produkty, niż dotychczas.
fot. mat. prasowe
Spodziewane postawy i zachowania Polaków wobec pandemii COVID-19
Negatywne skutki pandemii obserwuje też niespełna 10% ankietowanych Polaków, którzy choć nie są nią bezpośrednio dotknięci, to z obawą patrzą w przyszłość i martwią się o swoje rodziny. Przyjmują obecnie postawę „Save and stockpile/Oszczędzaj i przechowuj” i są najbardziej zróżnicowaną i niejednomyślną grupą pod względem przyszłych postaw. Niemal w równym stopniu deklarują dalsze oszczędności, jak również powrót do normalności.
Skłonność do wydawania pieniędzy to jeden z aspektów badania EY Polska. Pokazało ono jednak również, że 54% ankietowanych w wyniku pandemii COVID-19 w dłuższej perspektywie znacząco zmieni sposób, w jaki żyje. To oznacza zmianę przyzwyczajeń konsumenckich – zarówno dotyczących decyzji zakupowych, jak również wydatkowania pieniędzy.
Jak wynika z badania, na znaczeniu zyskają kwestie zdrowotne, którymi Polacy coraz częściej będą kierować się na zakupach. 61% ankietowanych zamierza w najbliższym czasie zwracać większą uwagę na to, co kupuje i wybierać produkty uznawane jako zdrowsze dla organizmu. Już nie tylko wygoda, ale również kwestie zdrowotne będą decydować o wybieranych sposobach płatności. 67% Polaków deklaruje bowiem, że będzie korzystać z płatności zbliżeniowych lub bezgotówkowych, aby zminimalizować kontakt z potencjalnymi źródłami zakażenia.
- Polska edycja zainicjowanego przez EY w kwietniu badania „EY Future Consumer Index” pokazuje, że podobnie jak mieszkańcy innych części świata, najchętniej wykazujemy postawę „Stay calm, carry on”. Widać jednak, że mniej zdecydowanie niż przedstawiciele innych - w szczególności zachodnioeuropejskich - krajów wprowadzamy oszczędności. Raczej przyjmujemy postawę wyczekującą i nie decydując się na radykalne cięcia, oczekujemy powrotu do normalności. Prawdopodobnie nie będzie to ta sama rzeczywistość i niezbędne będą zmiany – nawet jeśli nie będą one w istotnym stopniu dotyczyły domowych budżetów, prawdopodobnie przyniosą przynajmniej częściową odmianę zachowań zakupowych – skomentował wyniki badania Łukasz Wojciechowski, Partner EY, Lider Sektora Handlu i Produktów Konsumenckich.
O Badaniu EY Polska
Polska edycja badania „EY Future Consumer Index” przygotowana przez EY Polska przeprowadzona została w dniach 22-28 czerwca 2020 roku na grupie 1000 osób w wieku 18-65 lat. Swoim zasięgiem badanie objęło cały kraj i wszystkie grupy społeczne. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące obecnych zachowań zakupowych, nastrojów i przewidywanych postaw w najbliższej przyszłości.
Przeczytaj także:
Światowy Dzień Oszczędzania 2022: Refuse. Reduce. Repair. Reuse
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)