Czego o zachowaniach konsumentów dowiemy się z paragonów?
2020-07-31 09:43
Czego dowiemy się o konsumentach z paragonów? © johan10 - Fotolia.com
Paragony fiskalne to interesujące źródło informacji na temat nawyków i zachowań konsumenckich. Blovly przeanalizowało przeszło 10 mln takich rachunków z rozsianych na terenie całego naszego kraju sklepów, kawiarni, sieci i centrów handlowych. Okazuje się, że wraz z nastaniem pandemii decyzje zakupowe Polaków nieco się zmieniły. Na czym polegają te zmiany? Do czego może się przydać wiedza na ich temat?
Przeczytaj także: Prezenty świąteczne: w tym roku więcej za mniej
Zachowania konsumentów inne niż dotąd
Z analizy przeprowadzonej przez Blovly wynika, że okres pandemii i i związanej z nią izolacji społecznej nie pozostał bez wpływu na zachowania konsumentów. Okazuje się m.in., że wczesnym latem tego roku o 17% zmniejszyła się sprzedaż artykułów kosmetyczno-higienicznych. Ubrań kupowaliśmy nieco więcej niż w analogicznym okresie minionego roku, ale tegoroczna dynamika wzrostu w tej kategorii była wyraźnie niższa od zeszłorocznej (+8% vs +19%). To bez wątpienia efekt tego, że więcej czasu spędzaliśmy w naszych domach.
Interesująco na tym tle przedstawia się wzrost w kategorii obuwie - Polacy w czasie pandemii nie rezygnowali z zakupu butów, dynamika wzrostu wydatków na ten cel osiągnęła +110%, względem +83% w 2019 roku.
Kolejne istotne w zachowaniach konsumentów zmiany dotyczą 19% spadku wydatków na mięso i wędliny oraz 9% wzrostu wydatków na warzywa, a także nabiał (o 23%). W poprzednim roku sytuacja dotycząca tych kategorii produktów wyglądała zupełnie inaczej, co może oznaczać wyraźną zmianę preferencji w kierunku tańszej żywności. Znacznie mniej wydajemy także na słodycze (-22%), podczas gdy w zeszłym roku spadek wynosił zaledwie -2%. Obecnie oszczędzamy też na tym, co nie należy do artykułów pierwszej potrzeby oraz preferujemy tańszą żywność.
fot. mat. prasowe
Wzrosty i spadki wydatków po i przed obostrzeniami
Warto także zwrócić uwagę na nietypowy spadek wydatków na artykuły biurowe (-26%), podczas gdy zwykle w tym okresie roku pojawia się wzrost (+35% w 2019). Ta zmiana prawdopodobnie wiąże się z zamknięciem szkół i mniejszym wykorzystaniem tego typu artykułów, a częstszym korzystaniem z komputerów w trakcie nauki zdalnej.
Kilka istotnych wniosków można wyciągnąć również analizując zmiany cen produktu w koszyku oraz sumy koszyka. Lockdown Covid-19 spowodował nagły spadek popytu, a co za tym idzie spadek cen i deflację. Od tego czasu obserwujemy istotną zmianę zachowań konsumentów - Polacy kupują rzadziej, ale większą ilość produktów.
Zniesienie obostrzeń spowodowało również postępujący wzrost cen i inflację, która zahamowała dopiero na początku czerwca. Jest to związane po części ze wzrostem kosztów produkcji, importu, przestojami, pracą zdalną wielu sektorów, ale także z nagłym wzrostem popytu - szczególnie na dobra, których Polacy nie mogli kupić, gdy galerie handlowe i niektóre sklepy były pozamykane (np. obuwie, ubrania).
fot. mat. prasowe
Analogiczny okres 2019
Co jeszcze mówią paragony?
Dane z paragonów mogą posłużyć do analizy bieżących trendów w zachowaniach konsumentów i śledzenia koszyków zakupowych klientów, jednak ich rola nie musi ograniczać się tylko do tego. Rachunki dostarczą też dokładnych informacji dotyczących bardzo konkretnych produktów FMCG.
- Ta wiedza stanowić może potężne narzędzie w walce o klienta, umożliwiając np. budowanie kampanii cross-sellingowych dla produktów kupowanych wspólnie. Dane agregowane z rachunków sklepowych pozwolą również na wytypowanie konkretnych sklepów stacjonarnych, które potrzebują większego marketingowego wsparcia, np. poprzez lokalne kampanie online czy outdoor. Dzięki informacjom o tym co, kiedy i gdzie kupujemy możliwe jest też przeprowadzenie mikrosegmentacji, pozwalającej na poznanie przyczyny zakupowej klienta - wyjaśnia Krystian Dylewski, CEO Blovly.
Informacje zdobyte o kliencie dzięki danym z rachunków sklepowych umożliwiają również budowanie zaangażowania konsumentów. Jak pisze Blovly, w obecnej sytuacji, kiedy mimo odmrożenia gospodarki, wiele marek musi na nowo powalczyć o motywację zakupową swoich klientów, szczególnie w borykających się ze spadkami odwiedzalności w galeriach handlowych, wykorzystanie najnowszych technologii i wdrażanie innowacyjny rozwiązań customer engagement wydaje się być słusznym posunięciem.
Przeczytaj także:
E-commerce: liczy się cena, a nie ekologia i zrównoważony rozwój?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)