GUS: w sierpniu 2020 nastroje polskich konsumentów znowu pikowały
2020-08-19 11:00
W sierpniu nastroje konsumentów są gorsze niż miesiąc temu © pio3 - Fotolia.com
Przeczytaj także: GUS: polscy konsumenci coraz mniej obawiają się COVID-19?
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w sierpniu 2020 r.
Jak wynika z najnowszych doniesień GUS, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł -15,2 i był o 1,8 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego
miesiąca.
Spośród składowych wskaźnika najbardziej pogorszyły się oceny przyszłej oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 6,0 p. proc. i 5,0 p. proc.). Gorzej niż przed miesiącem polscy konsumenci oceniali również przyszłą sytuację finansową gospodarstwa domowego (o 1,8 p. proc.).
Natomiast poprawiły się oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 3,1 p. proc. i 1,1 p. proc.).
W odniesieniu do sierpnia 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 23,4 p. proc.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w sierpniu 2020 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 2,9 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -16,5 - pisze GUS.
Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy spadek odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 6,0 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 3,3 p. proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia, 1,8 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 0,4 p. proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy.
fot. mat. prasowe
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) oraz jego wartości składowe
W sierpniu br. WWUK osiągnął wartość o 20,4 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.
Z komunikatu GUS wynika również, że istotny wpływ na nastroje polskich konsumentów wywarła bieżąca sytuacja epidemiologiczna - 56,6% określiło go jako umiarkowany, a 27,2% jako znaczny. Dla 16,2% respondentów obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi.
Spośród osób pracujących (60,6% respondentów), zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności odczuwa 4,6% respondentów. W przypadku wariantów odpowiedzi „możliwe” i „raczej nie” odsetek odpowiedzi wynosił odpowiednio 17,9% oraz 39,0%. Odsetek osób pracujących, które nie mają obaw, wynosi 35,8%. Niewielka liczba respondentów pracujących (2,7%) nie miała zdania.
Dla 36,1% polskich konsumentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla zdrowia populacji jako całości. Przeciętne zagrożenie odczuwa 49,9% odpowiadających na pytania. Małe zagrożenie deklaruje 12,9%, zaś brak zagrożenia stwierdziło zaledwie 1,1% respondentów.
GUS wskazuje również że dla 26,9% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla ich osobistego zdrowia. 46,1% odpowiadających na pytania odczuwa przeciętne zagrożenie. Małe zagrożenie deklaruje 24,0%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 3,0% respondentów.
Według 54,2% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce. Przeciętne zagrożenie dla gospodarki odczuwa 40,1% polskich konsumentów. Małe zagrożenie deklaruje tylko 5,0%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło zaledwie 0,7% respondentów.
W przypadku 16,0% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla ich osobistej sytuacji finansowej. Przeciętne zagrożenie odczuwa 41,2% odpowiadających na pytania dotyczące koniunktury konsumenckiej. Małe zagrożenie deklaruje 26,0%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 16,8% polskich konsumentów.
Dla 17,5% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla codziennego życia w lokalnej społeczności. Przeciętne zagrożenie odczuwa 56,0% polskich konsumentów. Małe zagrożenie deklaruje 23,6%, natomiast
brak zagrożenia stwierdziło 2,9% respondentów.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)