Antal: praca zdalna niszczy relacje międzyludzkie i work-life balance
2020-08-24 13:27
Praca zdalna niszczy relacje międzyludzkie © tonjung - Fotolia.com
Przeczytaj także: Praca zdalna? Tak, ale tęsknimy za biurem i work-life balance
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Czego brakuje pracownikom podczas pracy zdalnej?
- Co cenimy w home office?
- Jak zdaniem pracowników powinna wyglądać przestrzeń biurowa w czasie pandemii?
Wprawdzie praca zdalna uchodziła jeszcze przed pandemią za jeden z najbardziej atrakcyjnych benefitów pozapłacowych, to jednak okazuje się, że nie jest ona w stanie zastąpić pracy w biurze i standardowych relacji międzyludzkich. To jeden z głównych wniosków, jaki wypływa z opracowanego przez Antal oraz Cushman & Wakefield badania pt. „Elastyczność specjalistów i menedżerów w dobie zmiany”.
Do biura chcemy wrócić dla relacji międzyludzkich
Jak czytamy w komunikacie z badania, jeszcze przed wybuchem pandemii specjaliści i menedżerowie pracę zdalną mogli wykonywać przez średnio 5 dni w miesiącu. Taki wymiar czasu pracy w systemie home office oczekiwany jest również w przyszłości, choć co 5 z badanych chciałby pracować zdalnie więcej niż przez 15 dni w miesiącu.
Podczas pracy zdalnej specjalistom i menedżerom brakuje najczęściej relacji międzyludzkich (74% wskazań), a także rozgraniczenia życia prywatnego od służbowego (56% wskazań). Warto zwrócić uwagę, że 42% respondentów deklaruje, że na pracę poświęca więcej czasu niż zwykle. Najwięcej badanych ceni sobie w pracy zdalnej oszczędność czasu na dojazdach (90%) oraz możliwość połączenia pracy z innymi obowiązkami domowymi (50% wskazań).
Warto przeanalizować pytanie o zalety pracy zdalnej w kontekście braków w dzisiejszych biurach. Oszczędności czasu na dojazdach firmy nie są w stanie zagwarantować, ale już mogą tworzyć pokoje pracy w skupieniu i ciszy - a taką zaletę pracy w domu wskazuje niemal co drugi respondent. Można również postawić na większy liberalizm w wymogach odnośnie dress code, gdyż możliwość nieformalnego ubioru okazała się również ważna dla znaczącej części specjalistów i menedżerów - komentuje Fabian Pietras, Business Unit Director w Antal.
Biuro dostosowane do potrzeb
Pandemia udowodniła, że zdecydowana większość specjalistów i menedżerów (93%), którzy pracowali w tym czasie zdalnie, jest w stanie wykonywać obowiązki zawodowe w tej formie bez przeszkód. Co więcej, 78% respondentów jest usatysfakcjonowanych z takiej formy pracy. Prawdopodobnie taki sposób wykonywania obowiązków zawodowych pozostanie z nami na dłużej, dzięki czemu powierzchnie biurowe będą miały nową funkcję –staną się inspirującym miejscem, które będzie budować i wspierać kulturę organizacji, ułatwiać proces uczenia się, zachęcać do budowania więzi pomiędzy współpracownikami i klientami oraz sprzyjać kreatywności i innowacyjności.
Przed pandemią w biurach zdominowanych przez open space, ale z dużą liczbą miejsc do spotkań i pomieszczeń wspierających, pracowało 23% badanych – teraz 81% respondentów uważa, że biura powinny być bardziej elastyczne i zapewniać pracownikom możliwość zmiany miejsca pracy w zależności od wykonywanych zadań, a 61% – że biura powinny w głównej mierze spełniać funkcje społeczne.
Relacje międzyludzkie są niezwykle istotnym elementem, a ich brak został wskazany przez ¾ ankietowanych, jako największa niedogodność wynikająca z wykonywania obowiązków zdalnie. Jest to jeden z aspektów, który pokazuje, że mimo zwiększenia udziału pracy zdalnej, biura pozostaną niezwykle ważne dla każdej firmy. Zgodnie z przewidywaniami, przestrzeń biurowa będzie ewoluować od tradycyjnego biura w jednej lokalizacji do modelu hybrydowego, łączącego w różnym stopniu pracę w standardowej przestrzeni z biurem elastycznym oraz przy wykorzystaniu pracy zdalnej. Wszelkie formy modeli hybrydowych powinny być dostosowane do specyfiki i strategii danej organizacji, tak żeby wspierać efektywność i dobre samopoczucie pracowników – mówi Katarzyna Lipka-Nawrocka, Associate Director, Consulting & Research Manager, Cushman & Wakefield.
Dodatkowo 85% badanych uważa, że pracodawcy powinni oferować większe możliwości pracy zdalnej, a 82% respondentów, że menedżerowie powinni mieć regularne szkolenia z zakresu zarządzania pracownikami wykonującymi obowiązki zdalnie. Bardzo istotny jest też fakt, że aż 70% badanych uważa, że powierzchnie biurowe powinny być dostosowane do nowych standardów antyepidemicznych.
O badaniu
Badanie Antal oraz Cushman & Wakefield „Elastyczność specjalistów i menedżerów w dobie zmiany” zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie 1069 specjalistów i menedżerów w dniach 16 kwietnia – 16 maja 2020 roku.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)