eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozySektor MŚP dba o ekologię, gdy wymuszają to przepisy

Sektor MŚP dba o ekologię, gdy wymuszają to przepisy

2020-09-02 08:51

Sektor MŚP dba o ekologię, gdy wymuszają to przepisy

Sektor MŚP dba o ekologię? © alphaspirit - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Z jednej strony zdecydowana większość firm z polskiego sektora MŚP deklaruje dużą świadomość w zakresie wpływu, jaki ich branża wywiera na środowisko naturalne. Z drugiej strony podejmują przede wszystkim takie działania proekologiczne, które są dla nich opłacalne. Potwierdzeniem tego jest najnowszy raport EFL „Zielona energia w MŚP. Pod lupą”. Opracowanie potwierdza, że dominującą grupą respondentów są EKOsceptycy, czyli ci, którzy dbają o środowisko, bo muszą. Prawdziwych zwolenników ekologii jest znacznie mniej.

Przeczytaj także: Sektor MŚP a inwestycje w OZE: teoria vs rzeczywistość

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Na czym bazuje sektor MŚP, podejmując działania proekologiczne?
  • Czy przedsiębiorcy korzystają z OZE?
  • Jakie ekodziałania prowadzone są w firmach?


Cztery strategie: EKOscpetycy w przewadze


Autorzy raportu „Zielona energia w MŚP. Pod lupą” postanowili podzielić rodzimy sektor MŚP pod względem postaw wobec działań proekologicznych. Pod uwagę wzięto trzy kryteria (opinie na temat ekologii, ekomotywacje, bariery w inwestowaniu w ekologię), które pozwoliły podzielić respondentów na cztery następujące kategorie:
  1. EKOsceptycy,
  2. EKOodporni,
  3. EKObiznesowi,
  4. EKOodpowiedzialni.

Pierwsi z wymienionych to grupa, która posiada zdecydowanie najsilniejszą reprezentację (38 proc.). Ich strategia dbałości o środowisko naturalne bazuje głównie na działaniach, których podjęcia wymagają od nich obowiązujące przepisy.

Kolejną, liczbą grupą są EKOodporni (26 proc.), czyli te firmy z sektor MŚP, które w ogóle nie dbają o środowisko, bo nie widzą w tym żadnego potencjału biznesowego.

Co piąty przedsiębiorca patrzy na ekologię przez pryzmat biznesu – EKObiznesowi podejmują zielone aktywności do budowania wizerunku.

Najmniej jest firm EKOodpowiedzialnych. Tylko 17 proc. MŚP realizuje proekologiczne aktywności z poczucia społecznej odpowiedzialności i przekonania, że tak należy.

Zielona praktyka odbiega od teorii


Jednocześnie EKOświadomość polskich przedsiębiorców z sektora MŚP jest na wysokim poziomie – niemal wszyscy (93 proc.) twierdzą, że ich branża ma wpływ na środowisko.

Tak wygląda teoria. A w praktyce? Tylko niespełna co drugi przedstawiciel sektora MŚP (46 proc.) deklaruje, że jego firma dba o klimat. To ciekawe tym bardziej, że w ubiegłorocznym raporcie EFL „CSR w MŚP. Pod lupą” ochrona środowiska, obok edukacji, była wymieniana jako obszar życia społecznego numer jeden, na który mikro, małe i średnie firmy mogą wywierać największy wpływ.

W związku z tym, że MŚP stosują strategię skoncentrowaną na poprawianiu marżowości, ekoaktywności są realizowane tylko wtedy, kiedy to się opłaca, wymaga tego klient lub regulacje. Dlatego prawie wszystkie firmy segregują śmieci (99 proc.) i utylizują odpady (97 proc.). Aktywności, które nie są obowiązkowe, podejmowane są kilkakrotnie rzadziej. Co czwarte MŚP współpracuje z firmami, które dbają o ekologię, co piąte prowadzi działania związane z lokalną społecznością lub eliminuje plastik z opakowań. Obszarem, gdzie rachunek ekonomiczny skłania do ekoinwestycji, jest energia odnawialna. Jest z nią „za pan brat” 1 na 10 MŚP, w tym dwa razy więcej średnich firm (18 proc.) niż mikro (9 proc.).

fot. mat. prasowe

Postawy MŚP wobec ekologii

38% badanych to ekosceptycy.


Przemysław Mazur, prezes LuxRad, polskiego producenta grzejników, podkreśla jednak, że nasze społeczeństwo jest obecnie na etapie zwracania na ekologię zdecydowanie większej uwagi niż jeszcze kilka lat temu. – Choć ta pozytywna ekomoda dotarła do Polski zdecydowanie później niż do krajów zachodnich, nasze doświadczenia jasno wskazują, że będzie się umacniać, i to zarówno w wymiarze wizerunkowym, jak i biznesowym. Na przykład my pracujemy obecnie nad tym, żeby zmienić opakowania na kartony, które będą łatwiejsze w recyklingu, między innymi dlatego, że nasz klient, niemiecka firma, wymaga 100% recyklingu opakowań. Firmy na całym świecie coraz częściej patrzą na swoich dostawców przez pryzmat ich działań prospołecznościowych – one niejednokrotnie stają się „języczkiem u wagi” przy wyborze finalnego partnera do współpracy – mówi Przemysław Mazur.

Pod wiatr, pod prąd


Z raportu „Zielona energia w MŚP. Pod lupą” jasno widać, że spontaniczna znajomość odnawialnych źródeł energii nie przysparza naszym firmom żadnych problemów. Na fotowoltaikę wskazuje 98 proc. zapytanych, energię wodną – 95 proc., a wiatraki – 92 proc.

Gorzej wygląda temat wdrożeń. Zdecydowana większość polskich przedsiębiorstw w ogóle nie korzysta z energii odnawialnej, a tylko 4 proc. MŚP inwestuje w fotowoltaikę. Przed takimi ekoinwestycjami powstrzymują ich przede wszystkim wysokie koszty oraz długi okres zwrotu.

Także pojazdy wykorzystywane w działalności MŚP jadą pod prąd. We flotach firmowych królują silniki benzynowe – 68 proc., hybrydy to tylko 1 proc. aut, a napędy elektryczne jeszcze muszą poczekać na swoje „pięć minut”. Czemu? Podobnie jak z odnawialnymi źródłami elektrycznymi, zakup auta elektrycznego wiąże się ze zbyt wysokim kosztem, do tego ma mały zasięg, a sieć stacji ładowania w Polsce jest jeszcze mocno „dziurawa”.

fot. mat. prasowe

Ekodziałania prowadzone przez MŚP

Co 5. firma prowadzi działania związane z lokalną społecznością.


– Już rok temu badając obszar społecznej odpowiedzialności biznesu, wskazywaliśmy na istnienie globalnego megatrendu, jakim jest troska biznesu o środowisko naturalne. Polskie MŚP z pewnością są siłą napędową krajowej gospodarki, ale czy tak jest też z (r)ewolucją ekologiczną? Z najnowszej edycji raportu EFL „Pod lupą” wynika, że idą w zielone rozwiązania, ale najczęściej wtedy, gdy im się to opłaca lub jest to obowiązkowe. Ostatnie miesiące, w których mieszkańcy całego świata mierzą się z pandemią koronawirusa, wyraźnie pokazują, że tylko budowanie biznesu zrównoważonego pomoże oprzeć się zawirowaniom i sprostać wyzwaniom współczesnego świata. A jednym z nich jest dążenie do minimalizacji negatywnego wpływu przedsiębiorstw na środowisko – powiedział Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL S.A.

Metodologia badania:
Badanie ilościowe zostało zrealizowane przez ICAN Institute na zlecenie EFL S.A. z właścicielami, współwłaścicielami i osobami odpowiedzialnymi za finanse w segmencie firm MŚP z całego kraju, z różnych branż. W sumie zrealizowano 500 wywiadów. 40 proc. stanowili mikroprzedsiębiorcy zatrudniający do 9 osób, 30 proc. mali przedsiębiorcy zatrudniający do 49 osób, tyle samo średni przedsiębiorcy z maksimum 249 osobami na pokładzie. W raporcie zastosowano wnioskowanie dla MŚP w Polsce (analiza wielkości firm, regionów Polski i całej populacji). Są to wyniki przeważone do struktury firm w Polsce według operatora regon. Przygotowane w ten sposób dane pozwalają analizować i opisywać na poziomie całej populacji firm w Polsce. Badanie wykonano metodą telefonicznych ankiet (CATI) od 11 do 29 maja 2020 roku.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: