GfK: wśród konsumentów znowu pojawiają się obawy
2020-09-01 13:10
Nastroje znów gorsze © pathdoc - Fotolia.com
Ostatnie odsłony publikowanego przez GfK Barometru Nastrojów Konsumenckich mogły napawać pewnym optymizmem. Sierpniowe dane są już niestety nieco gorsze - wskaźnik obniżył się bowiem o 2,3 p.p., osiągając tym samym poziom -11,1. Wpływ na taki obrót spraw wywarły bez wątpienia kolejne ogniska koronawirusa oraz związany z nimi powrót niepokoju o kondycję zarówno własnego gospodarstwa domowego, jak i całej gospodarki.
Przeczytaj także: GUS: w sierpniu 2020 nastroje polskich konsumentów znowu pikowały
W ostatnich trzech miesiącach mieliśmy do czynienia z dość dynamicznie odbudowującymi się nastrojami polskich konsumentów. Polacy żyli w przekonaniu, że sytuacja ulega poprawie, a z pandemią radzą sobie zarówno oni sami, jak i rządzący.Jak pisze GfK, był to czas adaptacji do nowych warunków i oswajania rzeczywistości. Niektórzy z nas zaczęli nawet nabierać przekonania, że ograniczenia wprowadzone przez rządzących były nadmierne, a stopień zagrożenia epidemicznego - przeszacowany.
Nastroje konsumentów poprawiały dodatkowo czynniki o charakterze ekonomicznym, dzięki którym udało się sprawnie i skutecznie unikać eskalacji negatywnych zjawisk kryzysowych w większości sektorów gospodarki.
Przyszedł jednak sierpień, który postawił kres rosnącemu optymizmowi. W ósmym miesiącu tego roku składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:
- spadły oceny bieżącej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – spadek o 1,7 p.p., z poziomu -5,9 do -7,6;
- spadły oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – spadek o 3,2 p.p., z poziomu -5,1 do -8,3;
- istotnie spadły oceny przyszłej sytuacji gospodarczej kraju – spadek o 6,9 p.p., z poziomu -22,2 do -29,1;
- – wzrosła skłonność do zakupów – wzrost o 2,8 p.p., z poziomu -2 do 0,8.
Sierpień był miesiącem, w którym coraz bardziej nasilały się negatywne zjawiska spowodowane zbytnim optymizmem konsumentów – ich przekonaniem o zakończeniu pandemii, o opanowaniu kryzysu wywołanego przez wirus Covid-19, a co za tym idzie ogólnym niedoszacowaniem niebezpieczeństwa powrotu infekcji.
W perspektywie krótkookresowej wydaje się, iż koniec wakacji i okresu urlopowego, powrót do pracy, szkół i codziennej rutyny, okres jesienny zagrożony dodatkowym ryzykiem infekcji grypowych, prawdopodobnie spowodują powrót komplikacji związanych z zarządzaniem sytuacją epidemiczną i w kolejnych miesiącach będą skutkować ponownym schłodzeniem nastrojów konsumentów.
fot. mat. prasowe
Nastroje konsumenckie Polaków
- Jeśli odwrócenie trendu w nastrojach konsumentów utrzyma się lub nawet pogłębi w kolejnych miesiącach, wówczas negatywne skutki tej tendencji szybko zaobserwujemy także po stronie popytowej. Co prawda w bieżącym odczycie barometru i w wartości składowej ilustrującej skłonność respondentów do zakupów (która w aktualnej fali rośnie), nie widać jeszcze symptomów tej tendencji, ale z drugiej strony wyraźnie widać powrót niepewności konsumentów co do przyszłej kondycji finansowej ich własnej oraz całej polskiej gospodarki. W sytuacji szczególnego wyczulenia opinii publicznej na sygnały płynące z różnych okolic rynku, dalszy wzrost ilości negatywnych komunikatów bez wątpienia natychmiast wpłynie na ochłodzenie nastrojów. A wraz z nimi odbudowywanego w ostatnich miesiącach zaufania niezbędnego do kreowania na nowo popytu konsumenckiego – komentuje Agnieszka Sora, prezes i dyrektor zarządzająca GfK.
O badaniu
Badanie zrealizowano w dniach 7-12 sierpnia w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na losowo-kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1000 osób. Struktura respondentów została dobrana i zrealizowana z zachowaniem rozkładu parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającym rozkład tych cech w populacji generalnej. Cechy kontrolowane w badaniu: wykształcenie, płeć x wiek, województwo, klasa wielkości miejscowości.
Barometr może przyjmować wartości od –100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)