Czy Polacy to łowcy promocji? Są wyniki nowego badania
2020-09-04 10:47
Gustujemy szczególnie w obniżkach cen © thodonal - Fotolia.com
Przeczytaj także: Kochamy promocje, ale nie na zabój
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jaki stosunek do promocji charakteryzuje polskich konsumentów?
- Kim są łowcy okazji?
- Z jakich rodzajów promocji najchętniej korzystają Polacy?
Jak wynika z badania, w ostatnim czasie łowcy okazji wyraźnie powiększyli swoje szeregi. W minionych dwóch latach stanowili oni zaledwie czwartą część kupujących, dziś to już blisko jedna trzecia. Wzrosty widoczne są zwłaszcza w grupie wiekowej 25-34 lat. Z kolei wśród osób powyżej 45. roku życia zaznacza się spadek osób polujących na promocje.
fot. mat. prasowe
Podział konsumentów ze względu na ich stosunek do promocji
Kim są łowcy promocji?
To tak zwani heavy userzy promocji wielu różnych typów. Również najwięksi entuzjaści konkursów, chętnie biorący udział w loteriach. Podczas zakupów najczęściej wybierają produkty będące w promocji i daje im to dużo satysfakcji. Często kupują pod wpływem impulsu, tylko dlatego, że jest promocja. Zdarza im się także porównywać oferty w różnych miejscach, aby wybrać najlepszą.
fot. mat. prasowe
Łowcy promocji na przestrzeni lat
Pandemia spowodowała zmianę pewnych zachowań konsumenckich oraz korzystanie z pewnych rodzajów promocji. W związku z zalecanym zachowaniem dystansu społecznego promocje, które wymagają kontaktu z kupującym, np. degustacje, straciły na znaczeniu. Łowcy okazji szczególnie gustują w obniżkach cen i możliwości zakupu większej ilości produktów za tę samą cenę.
fot. mat. prasowe
Rodzaje promocji, z których respondenci korzystają najczęściej
Przyczyn wzrostu odsetka osób aktywnie poszukujących promocji można szukać w jednej strony w poczuciu niepewności związanym z pandemią oraz mogącą nastąpić utratą pracy czy obniżką dochodów, z drugiej zaś z istotnym wzrostem cen, jednym z najwyższych w ostatnich latach. Obydwa te czynniki skłaniają do poszukiwania okazji i produktów w niższych cenach. W wynikach naszego badania widać, że konsumenci zaczęli też zwracać większą uwagę na wysokość paragonów, tak więc ich wrażliwość na ceny jest dużo wyższa niż jeszcze rok temu. Na pewno wprowadzanie atrakcyjnych promocji jest jednym ze skuteczniejszych sposobów na ożywienie konsumpcji, zwłaszcza w czasach takich jak obecne – komentuje Krzysztof Szczerbacz, kierownik zespołu badawczego w ARC Rynek i Opinia.
Wśród łowców promocji więcej jest kobiet, chociaż mężczyźni też stanowią pokaźną grupę. Jeszcze w ubiegłym roku to osoby z najstarszej badanej grupy wiekowej były najczęściej łowcami promocji. W tym roku widać wyraźną zmianę – to dwudziesto- i trzydziestolatkowie stanowią największą grupę wśród łowców promocji. Z kolei patrząc na wielkość miejscowości, wyraźnie widać, że to mieszkańcy największych miast zwrócili się w większym stopniu ku promocjom.
fot. mat. prasowe
Łowcy promocji w podziale na płeć, wiek i miejsce zamieszkania
Badanie „Monitor Promocji 2020” zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI na próbie N=1021 (mieszkańcy miast). Badanie zostało przeprowadzone w dniach 8-21.07.2020.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)