Działy marketingu vs COVID-19: wzrost znaczenia i redukcja etatów
2020-09-10 12:31
Jak COVID-19 wpływa na kondycję marketingu? © putilov_denis - Fotolia.com
Przeczytaj także: 15 trendów w marketingu w 2022 roku
Jak czytamy w komunikacie dotyczącym badania, wzrost znaczenia swoich działów dostrzega 62 proc. spośród 247 przebadanych specjalistów od marketingu wyższego szczebla. Niezależnie od różnego stopnia gotowości do funkcjonowania w dobie kryzysu, istotnym elementem działalności okazała się improwizacja. Wśród podejmowanych w czasie pandemii działań marketerzy wymieniali również:- przesunięcie zasobów w celu poprawy cyfrowych interfejsów obsługi klienta (61%),
- zmianę strategii dotarcia do klienta i uzyskania przewagi konkurencyjnej (56%),
- opracowanie nowych ofert (42%) oraz
- wdrożenie nowych formy współpracy (41%),
- inwestycje w nowe technologie automatyzacji poprawiające komunikację z klientem (34%).
fot. mat. prasowe
Przesuwanie zasobów w czasie pandemii
O ile wartość działów marketingu rosła, o tyle już sytuacja zatrudnieniowa w branży pozostawiała nieco do życzenia - zatrudnienie spadło bowiem o 9 procent. Co więcej, aż 24 procent marketerów nie przewiduje, aby sytuacja w tym zakresie miała szanse na powrót do czasów sprzed pandemii. Respondenci spodziewają się spadku zatrudniania w działach marketingu o średnio 3.5 procent w porównaniu z zeszłym rokiem, co jest pierwszym takim przypadkiem w historii badania. Od pracowników oczekiwać się będzie umiejętności dostosowania do zmieniających się priorytetów, kreatywności i innowacyjności, a także umiejętności radzenia w sobie w nowych sytuacjach.
„W szerszej perspektywie poziom optymizmu wśród marketerów w odniesieniu do gospodarki amerykańskiej spadł do poziomów notowanych jedynie w czasie kryzysu finansowego w roku 2008. Co ciekawe większy optymizm zauważa się wśród marketerów zatrudnionych w firmach B2B i mniejszych organizacjach niż w firmach B2C i dużych przedsiębiorstwach.” - mówi Natalia Załęcka Head of Marketing Transformation w Deloitte Digital.
Około 30 procent specjalistów od marketingu deklaruje, że w ostatnich kilku miesiącach nie odnotowali zmian w swoim budżecie marketingowym. W czasie pandemii wydatki na marketing w kanałach mobilnych oraz mediach społecznościowych wzrosły o odpowiednio 70 i 74 procent. Ten trend powinien się utrzymać, chociaż tempo wzrostu spadnie. W ciągu następnych 12 miesięcy spodziewane jest jednak ogólne zmniejszenie wydatków na działania marketingowe.
Specjaliści od marketingu mają nieco lepszą opinię na temat kondycji własnej firmy niż gospodarki ogółem. Zapytani o przyszłość respondenci z mniejszych przedsiębiorstw wierzą w szybsze odbicie ich firm, prawdopodobnie z uwagi na ich większą elastyczność.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)