5 głównych trendów w cyfryzacji środowiska pracy
2020-09-17 11:37
![5 głównych trendów w cyfryzacji środowiska pracy [© Tatiana Shepeleva - Fotolia.com] 5 głównych trendów w cyfryzacji środowiska pracy](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/cyfryzacja/5-glownych-trendow-w-cyfryzacji-srodowiska-pracy-232490-200x133crop.jpg)
Automatyzacja kluczem do większej efektywności operacyjnej © Tatiana Shepeleva - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polska gospodarka cyfrowa: ile jest warta?
Firma IDC przeprowadziła setki wywiadów z europejskimi liderami biznesu. Na ich podstawie wyodrębniono 5 najważniejszych inicjatyw Future of Work, które definiować będą środowisko pracy w najbliższej przyszłości. Oto one.1. Hybrydowe środowisko pracy – efektywne finansowo, zorientowane na pracowników i ekologicznie zrównoważone
Z badań zrealizowanych przez IDC wynika, że nagła kariera pracy zdalnej nie zakończy się wraz z końcem pandemii. Okazuje się, że z rozwiązań home office nadal zamierza korzystać 2/3 europejskich firm. Nie inaczej jest w naszym kraju, gdzie wypracowane w dobie koronawirusa polityki zamierza utrzymać przeszło 70% firm.
Nie oznacza to, że firmy porzucą nagle swoją przestrzeń biurową, ale raczej postawią na elastycznie środowisko pracy, które ułatwiać będzie zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym.
Ponadto, będą wspierać inicjatywy wellbeing, dbając o samopoczucie pracowników (tak fizyczne jak i psychiczne) niezależnie od miejsca wykonywanej pracy.
Wracając do biur organizacje planują inwestycje w szereg technologii wspierających. Według badań IDC, 36% organizacji w Polsce zamierza wzbogacić środowisko pracy o bezdotykowy osprzęt umożliwiający np. samoczynne otwieranie drzwi, 34% technologie monitorujące temperaturę i stan zdrowia pracowników, a 27% planuje zainwestować w aplikacje mobilne pozwalające na komunikację z pracownikami na tematy zdrowotne.
Home office w nowej rzeczywistości oznaczać będzie większą wydajność. W domach pojawią się mini biura, bezpieczniejszy i bardziej stabilny internet. Ewolucja dotknie także przestrzeń biurową - pojawią się rozwiązania wspierające współpracę i tzw. co-kreację (czyli wspólne tworzenie określonych rozwiązań) na miejscu. Na przedmieściach pojawią się mniejsze biura, a olbrzymie powierzchnie w centrach miast zostaną odpowiednio zracjonalizowane.
fot. Tatiana Shepeleva - Fotolia.com
Automatyzacja kluczem do większej efektywności operacyjnej
Z badań IDC wynika, że 54% firm w Europie będzie zwiększać nakłady na automatyzację procesów biznesowych.
2. Automatyzacja kluczem do większej efektywności operacyjnej i tworzenia wartości biznesowej
Z badań IDC wynika, że przeszło połowa (54%) firm w Europie będzie zwiększać nakłady na automatyzację procesów biznesowych - w Polsce odsetek ten jest niewiele mniejszy i wynosi 47%. Automatyzacja stanie dźwignią rozwoju i tworzenia innowacji. Badania IDC wskazują, że w wyniku automatyzacji zadań biznesowych pracownicy będą koncentrować się na zadaniach o wyższej wartości, zostaną przekwalifikowani lub zostaną przeniesieni do innej roli.
Na znaczeniu zyska też zaawansowana analityka i uczenie maszynowe - te technologie będą wykorzystywane do odkrywania nowych wzorców, wyznaczania kierunków usprawnień i poprawy wydajności (m.in. w badaniach przesiewowych w medycynie, profilowaniu klientów, modelowaniu ryzyka). Dzięki temu zostaną przedefiniowanie przepływy i procesy pracy, a zadania podzielone między człowiekiem i maszyną, wzmacniając współpracę i synergię.
3. Zespoły Wysokiej Wydajności, czyli samoorganizacja, cross-funkcjonalność i dostosowanie do potrzeb
Nazwy stanowisk i tytuły przestaną mieć znaczenie – pracownicy będą przypisani tam, gdzie niezbędne będą ich kompetencje. To podejście, czerpiące garściami z modelu agile, nie będzie monitorowania pracy poszczególnych pracowników, ale koncentrowanie się na wyniku zespołu. Te zespoły charakteryzują się pełną odpowiedzialnością, orientacją na wynik i transparentnością.
4. Nauka w zakresie nowych obowiązków
Badania IDC pokazały także, że ponad połowa europejskich organizacji zwiększy inwestycje w szkolenia. Podnoszenie kompetencji będzie niezbędne do wzmacniania kapitału intelektualnego, wspierającego tworzenie innowacji, a w efekcie – zyskiwanie przewagi konkurencyjnej. Szkolenia będą prowadzone w sposób wielokanałowy (m.in. twarzą w twarz, przez Internet, telefon komórkowy), a ich przebieg będzie mierzony i ściśle powiązany z wynikami biznesowymi. Nauka stanie się częścią pracy. Pracownicy będą nieustannie zyskiwać nowe kompetencje cyfrowe, ale także poszukiwać innowacyjnych sposobów rozwiązywania codziennych problemów w pracy.
5. Poczucie wspólnego celu kluczowe do zmian w biznesie
W strategiach firm świat cyfrowy stanie się jednym z kluczowych miejsc do budowy biznesowej odporności, a poczucie wspólnego celu będzie motorem napędowym i czynnikiem motywującym pracowników. Warto przy tym zaznaczyć, że cel organizacji będzie wykraczał poza korzyści finansowe i obejmował oddziaływanie społeczne i ekologiczne. Firmy stworzą też nowy zestaw wskaźników (KPIs – Key Performance Indicators, czyli wskaźnik efektywności oraz KBIs –Key Behaviour Indicators, czyli wskaźnik behawioralny, uwzględniający m.in. umiejętności z zakresu adaptacji do zmian, działań w grupie, rozwiązywania problemów oraz pracy z ludźmi i maszynami.) do pomiaru długoterminowej wartości biznesowej.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)