Pachnące reklamy
2006-08-12 00:04
Przeczytaj także: Skuteczny merchandising usług bankowych
Badani wypowiadali się na temat ulotek dwóch produktów: "racjonalnego" (kuchenka mikrofalowa) i "emocjonalnego" (zegarek damski). W badaniu wykorzystano 6 rodzajów ulotek papierowych - 3 prezentujące produkt "emocjonalny" (jedna z zapachem męskim, jedna z damskim i jedna bez zapachu) i tyle samo prezentujących produkt "racjonalny".Badania pokazały, że efekt zapachu jest nieświadomy - tylko 20% ankietowanych zauważyło zapach, jednocześnie nikt nie zadeklarował, że wybrał daną ulotkę ze względu na woń.
W największym stopniu wybór produktu emocjonalnego (zegarka) zwiększył niedopasowany do tego przedmiotu zapach męski. 25% osób wybrało tę ulotkę wyłącznie ze względu na zapach. Co zaskakujące, istnieje duże prawdopodobieństwo, że ulotka zegarka z niedopasowanym męskim zapachem była wybierana przez osoby badane częściej właśnie ze względu na owo niedopasowanie zapachu. Dostrzeżona niezgodność między zapachem a produktem mogła wywoływać tzw. dysonans poznawczy, przyciągać uwagę badanych i przez to zwiększyć częstotliwość wyboru ulotki.
W eksperymencie zapach męski okazał się silniej oddziałujący niż damski (spowodował istotny statystycznie wzrost częstotliwości wyboru ulotki z zapachem) i to zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn.
Zapach męski zaciera też różnice w ocenie estetyki ulotek. Ulotki, które w wersji bezzapachowej były oceniane bardzo różnie pod względem ich atrakcyjności wizualnej, po wprowadzeniu zapachu męskiego zostały ocenione (i wybrane) identycznie. Zapach damski natomiast uwypuklił różnice w atrakcyjności ulotek - wzmocnił pozycję najbardziej atrakcyjnej kosztem mniej atrakcyjnych. Zależność ta wystąpiła zarówno w przypadku reklamy zegarka jak i kuchenki.
Na temat fenomenu zapachu w reklamie przeprowadzono dotychczas sporo badań. Ich wyniki pokazują m.in. że pod wpływem woni konsumenci dłużej przebywają w sklepie i bardziej pozytywnie oceniają produkty. Zapachy ponadto mają zdolność wywoływania wspomnień, są źródłem informacji oraz wpływają na emocje.
Badania zostały przeprowadzone w czerwcu 2006 roku na próbie studentów liczących 144 osoby przez 2-osobowy zespół: Joannę Bednarską i Agnieszkę Pilc, pod kierunkiem dr Jarosława Orzechowskiego i dr Michała Wierzchonia.
![Co agencje reklamowe powinny wiedzieć o deep learningu [© maxkabakov - Fotolia.com] Co agencje reklamowe powinny wiedzieć o deep learningu](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/nowe-technologie/Co-agencje-reklamowe-powinny-wiedziec-o-deep-learningu-223118-150x100crop.jpg)
oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl