Firmy widzą skutki pandemii, ale nie nowe zachowania konsumentów
2020-10-13 12:28
Firmy widzą skutki pandemii © pressmaster - Fotolia.com
Przeczytaj także: Pandemia a biznes: firmy tną koszty i inwestycje
Podzielany niepokój
Z badania wynika, że aż 55% przedsiębiorców boi się o tegoroczne wyniki swojej firmy. Obawy dotyczą przede wszystkim recesji, skutków natury finansowej oraz konieczności opóźniania ważnych decyzji biznesowych.
Ponad 80% badanych wskazuje, że ich firmy ucierpiały na skutek wprowadzonego na początku pandemii lockdownu. Obecnie wskaźnik ten nieco pikował, ale nadal blisko 7 na 10 respondentów uważa, że skutki pandemii są dotkliwe dla ich firm.
Badani w Polsce nieco niżej oceniają finansową pomoc państwa niż średnio we wszystkich badanych państwach, 21% pozytywnych ocen w Polsce vs 29% globalnie. A większa ich liczba (32%) uważa, że pomoc państwa jest niewystarczająca (20% globalnie).
Otwartość na zmiany w modelu biznesowym i redukcje w inwestycjach
Polscy przedstawiciele firm, znacznie częściej niż globalni, podejmowali działania zmierzające do zmiany produkcji na lepiej dostosowaną do nowych warunków rynkowych, 44% w Polsce vs 19% globalnie. Ponad połowa z nich wykorzystała nowe rozwiązania e-commerce (56%). Jest to wynik porównywalny z globalnym. Jednak znacznie częściej niż globalnie firmy w Polsce zdecydowały się wstrzymać inwestycje (51% w Polsce vs 40% globalnie) lub zredukować aktywność marketingową (62% w Polsce vs 37% globalnie).
fot. pressmaster - Fotolia.com
Firmy widzą skutki pandemii
Niewystarczające zainteresowanie konsumentem
Mimo odczuwanych skutków biznesowych pandemii, przedstawiciele firm w Polsce znacznie rzadziej niż globalnie interesują się nowymi zachowaniami konsumentów i zmianami wzorców konsumpcji (49% w Polsce i 74% globalnie). Paradoksalnie, tylko 67% respondentów z Polski uważa, że zwyczaje konsumenckie zmieniają się pod wpływem pandemii, globalnie uważa tak 90% badanych. Brak wiedzy o konsumencie i relatywnie niższa niż na świecie chęć do zdobycia o nim wiedzy to jak „zbicie termometru” by poradzić sobie z wysoką gorączką.
Biznes w Polsce jest przygotowany na zmiany i nie brakuje tu odważnych posunięć, jednak zdecydowanie częściej tej pozytywnej energii powinna towarzyszyć wiedza i analiza postaw konsumenckich.
Badanie Kantar Global Business Compass to projekt, który ma na celu określenie, jak firmy radzą sobie w sytuacji pandemii i jest biznesową wersją projektu Covid Barometer, który Kantar realizuje globalnie wśród konsumentów od początku pandemii. Kantar zwrócił się tym razem z pytaniami do swoich klientów, przedstawicieli firm zarówno globalnych jak i lokalnych. Łącznie przebadano 4500 respondentów, w 70 krajach w połowie 2020 roku. W Polsce przeprowadzono 94 wywiady. Próby badawczej z całą pewnością nie należy traktować jako reprezentatywnej, jednak niektóre obserwacje porównawcze mogą coś powiedzieć o specyfice podejścia przedstawicieli firm w Polsce w stosunku do tych z innych państw.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)