Handel 2030: czy centra handlowe usuną się w cień?
2020-10-14 10:15
Park handlowy © EyeMark - Fotolia.com
Przeczytaj także: Centra handlowe muszą się zmieniać
Społeczeństwo się starzeje
Zgodnie z długoterminową prognozą liczby ludności dla Polski, przygotowaną przez Główny Urząd Statystyczny na lata 2014-2050, liczba ludności do 2030 roku będzie stopniowo maleć, w średnim tempie 0,17% r-d-r. W 2030 roku liczba mieszkańców w kraju wyniesie ok. 37,3 mln wobec 37,9 mln prognozowanych na koniec 2020 roku. Systematycznie będzie rósł natomiast odsetek osób starszych. W ciągu 10 lat udział seniorów w liczbie ludności ogółem zwiększy się z 19% do 23%.
Pomimo starzejącego się społeczeństwa, w 2030 roku kluczową grupę klientów sieci handlowych będzie stanowiła . Jako najliczniejsza grupa na rynku pracy będzie dysponować największą siłą nabywczą i w konsekwencji kształtować zachowania konsumenckie na rynku handlowym. Generacja Z skupia osoby urodzone po 1995 roku, dorastające w otoczeniu cyfrowych technologii. Jest pierwszym pokoleniem w historii, dla którego świat cyfrowy istnieje od zawsze.
fot. EyeMark - Fotolia.com
Park handlowy
Wygodnie pod miastem
Procesowi suburbanizacji w najbliższych latach będą sprzyjały przede wszystkim: malejąca dostępność gruntów w największych miastach, niższe koszty ziemi poza nimi, rozwój infrastruktury i podmiejskiego transportu oraz większa popularność pracy zdalnej.
Wśród konsumentów będzie rosła potrzeba, aby podstawowe zakupy realizować szybko, wygodnie i w pobliżu miejsca zamieszkania, co wpłynie na rozwój obiektów handlowych w formule „convenience”. Szacunki CBRE wskazują, że w ciągu ostatnich 10 lat aż 75% nowej powierzchni w postaci małych centrów handlowych i parków handlowych wybudowano w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Obecnie powstaje w nich 65% wszystkich takich obiektów.
Dodatkowo, pandemia Covid-19 pokazała, że to właśnie małopowierzchniowe centra handlowe oraz parki handlowe okazały się najbardziej odporne na spadki odwiedzalności klientów, co dodatkowo wzmocni trend inwestowania w lokalne centra handlowe w najbliższych latach.
Multikanałowe zakupy
Pandemia Covid-19 przyspieszyła i tak rosnącą popularność zakupów online. To przełoży się na przyjmowanie przez centra handlowe nowych funkcjonalności w perspektywie 2030 roku. Wielofunkcyjne obiekty handlowo-usługowo-rozrywkowe zaczną łączyć elementy logistyki miejskiej, wpisując się w trend „ostatniej mili” w łańcuchu dostaw, a sklepy stacjonarne będą dalej ewoluować w kierunku pełnej integracji z kanałem sprzedaży internetowej. Poprzez tworzenie tzw. „marketplace” dla zakupów internetowych, obiekty handlowe będą łączyć sprzedaż online ze stacjonarną i wykorzystywać dane dotyczące preferencji konsumenta, co było dotychczas możliwe głównie w internecie.
Rozwój technologiczny w 2030 roku pozwoli również na dokonywanie tradycyjnych zakupów z wykorzystaniem możliwości rzeczywistości rozszerzonej.
- Od czasu pojawienia się pierwszych nowoczesnych obiektów handlowych w latach 90. XX wieku, nastąpiła ogromna metamorfoza. Ewoluowały one z hipermarketów do centrów społecznościowych z bogatą ofertą rozrywkową i gastronomiczną. Największy przyrost nastąpił na początku lat dwutysięcznych oraz w latach 2007-2009. Aktualnie rynek w naszym kraju jest dojrzały i w wielu miejscach nasycony, dlatego zmiany, które nadchodzą będą raczej jakościowe niż ilościowe. Epidemia koronawirusa przyspiesza przede wszystkim rozwój nowych technologii i sprzedaży online, ale nie przewidujemy, aby zakupy internetowe zdominowały te stacjonarne. Możliwości zobaczenia i dotknięcia produktu na żywo nie da się niczym zastąpić – mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)