Shoper: płatności online wyprzedzają konkurencję
2020-10-14 12:24
Płatności online wypierają przelewy i gotówkę © ldprod - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jak pandemia zmienia zakupowe zachowania konsumentów?
Szybka płatność online to szybsza dostawa
Jak pisze Shoper, jeszcze dekadę temu systemy płatnicze stanowiły w Polsce swoistego rodzaju ciekawostkę, w 2017 roku odpowiadały za 38 proc. transakcji, a rok temu już za połowę. Dziś statystyki pokazują, że za ich pośrednictwem opłacamy 62 proc. zamówień składanych online.
Rosnąca popularność nowoczesnych płatności online nie powinna być w zasadzie żadnym zaskoczeniem. Dane, które zebrano od kilkunastu tysięcy e-sprzedawców funkcjonujących w ramach platformy Shoper, wyraźnie bowiem wpisują się światowe tendencje.
Według raportu WorldPay Global Payments Report 2020 pod koniec ubiegłego roku tylko 9 proc. zamówień internetowych na świecie opłacanych było tradycyjnym przelewem, 4,5 proc. gotówką w punkcie odbioru, a 1,3 proc. za pobraniem pocztowym. Znakomitą większość opłat za zakupy stanowią rozmaite formy płatności online. Ich popularność w globalnych statystykach, winduje w górę zwłaszcza Ameryka Północna, gdzie udział płatności za pomocą kart płatniczych i różnego rodzaju wirtualnych portfeli przekracza już 90 proc.
Jednocześnie warto podkreślić, że w naszym kraju "stare" metody płacenia za e-zakupy wciąż mają więcej zwolenników niż za oceanem, ale ich udział szybko topnieje. I tak, przez trzy lata udział płacących gotówką w punkcie odbioru stopniał z 9 do 5 proc., płacących za pobraniem z 21 do 18 proc., a płacących tradycyjnym przelewem z 32 do 15 proc.
Na całym świecie w handlu internetowym widać tendencję do usuwania barier w trakcie robienia zakupów. Szybkie płatności online znoszą dwie uciążliwości na raz. Po pierwsze ograniczają wypełnienie formularzy do minimum, skracając czas robienia zakupów. A ponieważ sprzedawca ma pieniądze w ciągu kilku sekund od zakupu na rachunku - może od razu przystąpić do realizacji zamówienia, co skraca czas oczekiwania na paczkę. Problematyczne może być tylko samo wdrożenie takiego systemu - wyjaśnia Oliwia Tomalik, Marketing Manager Shoper.
Szybciej za książkę, za zabawkę tradycyjnym przelewem
Popularność szybkich płatności online nieznacznie waha się w zależności od branży sklepu. Największa jest w sklepach z kategorii Książki i Multimedia (66 proc. transakcji). Wysoka jest także w kategoriach Delikatesy oraz Akcesoria i Upominki (po 65 proc.). Największa popularność płatności przelewem odnotowana została w sklepach z akcesoriami dziecięcymi, zaś wysyłki za pobraniem w sklepach motoryzacyjnych oraz z kategorii Dom i Ogród.
Te różnice podyktowane są m.in. odmienną wysokością marży sklepów dla poszczególnego asortymentu. Sprzedawca korzystający z systemu płatności online musi podzielić się ułamkiem zysków z jego operatorem i niektórych to zniechęca.
fot. mat. prasowe
Jakie metody płatności wybierają konsumenci?
Szybkie płatności pachną bezpieczeństwem
Kiedy szybkie płatności online startowały, wśród właścicieli sklepów pokutowało przekonanie, że to ciekawe, ale mało opłacalne rozwiązanie. Z czasem przekonali się, że choć zysk z pojedynczej transakcji jest odrobinę mniejszy, to oferując wygodne rozwiązania płatnicze, sprzedają więcej i wychodzą na swoje. Poza tym dla wielu kupujących możliwość zapłacenia kartą czy BLIK-iem to już nie tyle kwestia oszczędności czasu, co raczej test na bezpieczeństwo zakupów. Skoro sklep ma taką opcję, oznacza to, że zweryfikowała go instytucja finansowa. Unikając szybkich płatności online sprzedawcy zrażają do siebie klientów wrażliwych na kwestie bezpieczeństwa - zauważa Oliwia Tomalik.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)