Są wyniki Top Marka 2020. Które marki najsilniejsze w mediach?
2020-11-02 12:06
Które marki najsilniejsze w mediach? © Marek - Fotolia.com
Przeczytaj także: Smartfony i operatorzy komórkowi w Top Marka 2020. Kto liderem?
Autorzy badania wzięli na warsztat 2 mln tekstów prasowych, 15 mln internetowych i 80 mln postów w mediach społecznościowych. Posłużyło to wyłonieniu 50 branż, które w największym stopniu zaznaczają swoją obecność w mediach. W kolejnym kroku analizie poddane zostały materiały dotyczące każdej marki. Wzięto tu pod uwagę trzy wskaźniki, które decydują ostatecznie o sile marki:- Impact – dotarcie wzmianki o marce w oparciu o dane o konsumpcji medium.
- Indeks sentymentu – współczynnik oparty na wydźwięku; odzwierciedla udział publikacji pozytywnych, neutralnych i negatywnych w całości przekazu o danej marce: im wyższy, tym lepszy.
- Siła marki – ostateczna wartość decydująca o miejscu w rankingu; jest indeksem kilku zmiennych świadczących zarówno o liczbie kontaktów odbiorców z marką, jak i jakościowej ocenie komunikatu.
W każdym z sektorów wyłoniono 10 brandów, o których było najwięcej wzmianek. Raport uwzględnia rankingi branżowe oraz klasyfikację wszystkich 500 marek poddanych badaniu. Pięćdziesięciu najsilniejszym medialnie brandom przyznano tytuł i statuetkę Top Marka 2020.
10 najsilniejszych marek
Ranking „Top Marka”, podobnie jak rok temu, wygrała „Gazeta Wyborcza” . Siła tej marki wyniosła 11 681 088 pkt. Na taki wynik w dużej mierze miał wpływ najwyższy wśród 500 marek impact – aż 6 635 743 304. Dużym zaskoczeniem jest 2. miejsce, na którym uplasowało się OLX z wynikiem 9 343 497 pkt. Portal wyprzedził PKO Bank Polski, który zdobył 8 165 669 pkt. Czwarte miejsce zajął Bank Pekao– 7 977 868 pkt., a piąte PGE – 7 912 144 pkt.
fot. mat. prasowe
TOP 50 marek
Tuż za top 5 ponownie znalazł się brand prasowy – „Super Express” , który zgromadził 7 503 959 pkt, podnosząc swoją pozycję względem ubiegłorocznego rankingu o jedno miejsce. Na miejscu 7. uplasował się tym razem Orlen – 6 997 230, a za nim Mercedes – 6 870 276 pkt. Pierwszą dziesiątkę najsilniejszych marek zamykają brandy telewizyjne: TVN – 6 759 604 pkt oraz Polsat z wynikiem 6 237 772 pkt.
Najlepszy wizerunek marki i największe dotarcie
Przekaz na temat brandów został poddany również ocenie jakościowej – pozytywny wydźwięk wzmianek zwiększał siłę medialną marki. Najwyższy indeks sentymentu – 4,67 – w top 500 marek odnotował brand z kategorii „Firmy pożyczkowe” – Ferratum Poland. Na drugim miejscu znalazł się Honor (smartfony) z wynikiem 4,44. Trzecią najlepiej ocenianą marką okazała się Szlachetna Paczka – 4,43. W top 5 tej kategorii znalazły się także biuro turystyczne Sun&Fun Holiday – 4,40 oraz PRESCO (windykacja), który uzyskał indeks sentymentu na poziomie 4,39.
Wzorem ubiegłorocznego zestawienia topową piątkę brandów o największym wskaźniku dotarcia informacji otworzyła „Gazeta Wyborcza”, z dającym jej dużą przewagę w tej kategorii wynikiem 6 635 743 304. Na 2. miejscu znalazł się Orlen. Impact tej marki wyniósł 3 765 258 238. Trzeci wynik w rankingu 500 należał do Fundacji Siepomaga – 3 684 011 513. Top 5 marek najlepszych w dotarciu informacji zamykają media: TVN – 3 521 006 168 oraz „Super Express” – 3 364 836 417.
fot. mat. prasowe
TOP 50 marek
Top Marka to najszersze badanie brandów w Polsce. W tej edycji przeanalizowaliśmy prawie 20 mln informacji więcej niż rok temu. Znaczące wzrosty publikacji odnotowaliśmy w internecie i social mediach. Już po tych liczbach widać, jak mocno sytuacja związana z pandemią Covid-19 wpłynęła na działania komunikacyjne marek. W tym roku oprócz analizy 5 brandów każdej z 50 branż w ramach Top Marki dajemy także klientom możliwość zamówienia szczegółowych raportów branżowych rozbudowanych do analizy 10 podmiotów - komentuje Marcin Szczupak, kierownik działu raportów medialnych PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.
O badaniu
Top Marka jest wspólnym przedsięwzięciem pomysłodawcy projektu – magazynu „Press” oraz autora metodologii – PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, realizowanym od 2007 roku. Pierwsze edycje zawierały analizę publikacji prasowych. W roku 2013 badanie poszerzono o materiały z internetu, a 2 lata później o wzmianki z serwisów społecznościowych.
Przyjęta w badaniu metodologia opiera się na korzystaniu z porównywalnych wskaźników dla wszystkich rodzajów wzmianek, uwzględniających specyfikę prasy, portali internetowych i social media. Wartością decydującą o miejscu brandu w rankingu jest niezmiennie siła marki – wypadkowa kilku zmiennych (impaktu, indeksu wydźwięku i liczby publikacji) świadczących zarówno o liczbie kontaktów odbiorców z marką, jak i jakościowej ocenie komunikatu na jej temat. Do wyliczenia sumarycznego impaktu analizowanych materiałów zastosowano współczynnik korygujący dla krótkich, jednowyrazowych lub jednozdaniowych wzmianek. Wpływ takich publikacji na kształt rankingu został ograniczony, by nie przesłonił znaczenia materiałów związanych z bieżącą działalnością marek i zazwyczaj w większym stopniu wpływających na ich wizerunek.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)