eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyGUS: w listopadzie konsumenci znowu bez optymizmu

GUS: w listopadzie konsumenci znowu bez optymizmu

2020-11-19 13:44

GUS: w listopadzie konsumenci znowu bez optymizmu

W listopadzie konsumenci znowu bez optymizmu © Stepan Popov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Koniunktura konsumencka ponownie uległa pogorszeniu - czytamy w najnowszej publikacji GUS. Tak bieżący, jak i wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej uplasowały się nie tylko znacznie poniżej poziomów z minionego roku, ale również poniżej wskazań z września. Sytuacja epidemiczna najwyraźniej nie wpływa kojąco nastroje konsumentów.

Przeczytaj także: GUS: konsumenci coraz bardziej pesymistyczni

Wraz z wybuchem pandemii nastroje polskich konsumentów uległy załamaniu. Od maja widoczne było jednak stopniowe wyhamowanie pesymizmu. Niestety w październiku notowania wskaźników ufności konsumenckiej znowu pikowały, kolejne spadki przyniósł również listopad.

Jak czytamy w najświeższej publikacji GUS, w bieżącym miesiącu odnotowujemy pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł -29,2 i był o 9,2 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca. Wskaźnik wyprzedzający, syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł z kolei o 10,9 p. proc., osiągając tym samym poziom -30,1.

Koniunktura konsumencka. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w listopadzie 2020 r.


Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największe spadki odnotowano dla ocen przyszłej oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 14,5 p. proc. i 12,5 p. proc.).

Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 8,0 p. proc. dla oceny możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów, 6,6 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 4,2 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.

W odniesieniu do listopada 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 35,9 p. proc.

fot. mat. prasowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) jest niższy o 9,2 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.


Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w listopadzie 2020 r.


Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy spadek odnotowano dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (o 18,0 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 14,5 p. proc dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 6,6 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego

W listopadzie br. WWUK osiągnął wartość o 32,3 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.

fot. mat. prasowe

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) oraz jego wartości składowe

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) spadł o 10,9 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.



Z komunikatu GUS wynika również, że istotny wpływ na koniunkturę konsumencką wywarła bieżąca sytuacja epidemiologiczna - 47,8% konsumentów określiło go jako umiarkowany, a 42,9% jako znaczny. Dla pozostałych respondentów obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi.

Spośród konsumentów deklarujących wpływ sytuacji epidemiologicznej na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, 47,8% określiło go jako umiarkowany, a 42,9% jako znaczny. Dla 9,3% respondentów obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi.

Spośród osób pracujących (60,1% respondentów), zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności odczuwa 11,6% respondentów. W przypadku wariantów odpowiedzi „możliwe” i „raczej nie” odsetek odpowiedzi wynosił odpowiednio 25,4% oraz 32,3%. Odsetek osób pracujących, które nie mają obaw, wynosi 28,6%. Niewielka liczba respondentów pracujących (2,1%) nie miała zdania.

Dla 56,0% konsumentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla zdrowia populacji Polski jako całości. Przeciętne zagrożenie odczuwa 38,2% odpowiadających na pytania. Małe zagrożenie deklaruje 4,8%, zaś brak zagrożenia stwierdziło zaledwie 1,0% respondentów.

Dla 44,2% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla ich osobistego zdrowia. 40,5% odpowiadających na pytania odczuwa przeciętne zagrożenie. Małe zagrożenie deklaruje 14,1%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 1,2% respondentów.

Według 77,8% konsumentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce. Przeciętne zagrożenie dla gospodarki odczuwa 20,5% odpowiadających na pytania. Małe zagrożenie deklaruje tylko 1,5%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło zaledwie 0,2% respondentów.

W przypadku 28,2% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla ich osobistej sytuacji finansowej. Przeciętne zagrożenie odczuwa 41,0% odpowiadających na pytania dotyczące koniunktury konsumenckiej. Małe zagrożenie deklaruje 21,8%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 9,0% respondentów.

Dla 38,2% konsumentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla codziennego życia w lokalnej społeczności. Przeciętne zagrożenie odczuwa 51,3% odpowiadających na pytania dotyczące koniunktury konsumenckiej. Małe zagrożenie deklaruje 10,0%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 0,5% respondentów.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: