eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozySklepy internetowe. Jak poprawić komunikację z klientem?

Sklepy internetowe. Jak poprawić komunikację z klientem?

2020-11-25 11:51

Sklepy internetowe. Jak poprawić komunikację z klientem?

Czy sklepy internetowe dobrze komunikują się z klientami? © Narong Jongsirikul - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Poczta e-mail, wiadomości SMS oraz wyszukiwarka internetowa. To trzy kanały, którymi Polacy w głównej mierze pozyskują informacje na temat oferty sklepów internetowych - wynika ze wspólnego raportu SMSAPI i Shoper. Jednocześnie okazuje się, że same sklepy swoją ofertę najczęściej komunikują poprzez media społecznościowe. Najwyraźniej w komunikacji z klientem e-commerce ma co nieco do poprawienia.

Przeczytaj także: E-commerce: zagranicznym klientom zaoferuj ich lokalne metody płatności

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Co sklepy internetowe mogą poprawić w komunikacji z klientem?
  • W jaki sposób Polacy dokonują zakupów w poszczególnych kategoriach?
  • Ile czasu kupujący poświęcają na znalezienie i zakup potrzebnego im produktu?


3 na 4 sklepy promują swoją ofertę w mediach społecznościowych, z kolei pozyskują ją przede wszystkim poprzez pocztę elektroniczną. To jeden z głównych wniosków, jaki napływa ze wspólnego raportu SMSAPI i Shoper “Komunikacja sklepów internetowych”. Podstawą opracowania stały się dwa badania. Pierwsze z nich zrealizowano na grupie ponad 1000 konsumentów. Drugie to ankieta przeprowadzona pośród 216 sklepów internetowych.

Zarówno kupujących jak i właścicieli e-sklepów pytano o te same zagadnienia. W pewnych kwestiach obie strony były zgodne, w innych się różniły. Rozbieżności odkryte w kilku miejscach mogą podsunąć sprzedawcom sporo pomysłów, jak skuteczniej docierać do klientów. Oto, co dokładnie udało się ustalić.

Czego dowiadujemy się o kupujących w sieci:


  • Na znalezienie i zakup potrzebnego produktu wystarczą im 2 godziny (88 proc. odpowiedzi)
  • Promocyjne oferty wolą dostawać na telefon (59 proc. odpowiedzi)
  • W czasie pandemii zaczęli częściej kupować online; najczęściej kosmetyki (34 proc.), ubrania (34 proc.) książki i multimedia (31 proc.)
  • Chcą być informowani o postępach w realizacji zamówienia; najchętniej e-mailem (52 proc.) lub SMS-em (35 proc.)
  • Dzielą się danymi osobowymi; najczęściej podają płeć i imię (po 78 proc.) najrzadziej zarobki (13 proc.) i numer telefonu (23 proc.)

W ostatnich miesiącach zwiększył się ruch online, wzrosła liczba transakcji, a tym samym przychody w e-commerce. Branża nabrała dynamiki. Z naszego badania wynika, że w tej “nowej normalności” sukces będą osiągały te e-commerce, które skutecznie walczą o uwagę klienta i dbają o doświadczenie zakupowe. Nie uda się to jednak, jeżeli sklepy nie będą wiedziały, czego oczekują sami konsumenci. W końcu, to oni odbierają oferty, reagują na promocje, wrzucają produkty do koszyków i często surowo oceniają wszelkie potknięcia. Widzimy m.in., że dużo częściej kupują w sieci produkty codziennego użytku, szybciej się decydują i chętnie przeszliby cały proces zakupowy na telefonie. Na każdy z tych trendów sprzedawcy powinni znaleźć odpowiedź - podpowiada Maja Wiśniewska, PR & Content Marketing Manager w SMSAPI.

fot. mat. prasowe

W jaki sposób robisz zakupy?

Zakupy spożywcze robimy przede wszystkim stacjonarnie.


Czego dowiadujemy się o sklepach internetowych:


  • Jeśli komunikacja z klientem, to głównie poprzez social media. Swoje oferty najchętniej promują w mediach społecznościowych (76 proc. bezpłatnie / 48 proc płatnie) i w newsletterach (51 proc.)
  • Tylko 18 proc. personalizuje oferty wysyłane klientom, choć warto zauważyć, że 53 proc. zamierza wkrótce wprowadzić personalizację
  • Do tworzenia bazy kontaktów do klientów wykorzystują moduł na stronie głównej sklepu (72 proc.) lub przy zakupie (62 proc,)
  • Połowa (52 proc.) stosuje powiadomienie o ponownej dostępności produktu, przesyłając je najczęściej e-mailem (78 proc.)
  • 97 proc. stara się zachęcać klientów do powrotu, połowa (48 proc.) stosuje remarketing

Wszyscy klienci kochają promocje, ale nie każdy sprzedawca działa w branży o dużych marżach, z których łatwo się schodzi udzielając rabatów. Nie oznacza to jednak, że stoją na oni na przegranej pozycji, bo tym, co klienci cenią równie wysoko jak atrakcyjne ceny są pozytywne doświadczenia sprzedażowe i przejrzysta komunikacja. Do tych pierwszych może należeć np. zaoferowanie bezpłatnej dostawy i wygodnych metod płatności. Z kolei personalizacja ofert, do której sprzedawcy coraz bardziej się przekonują, promowanie ich najpierw w newsletterze oraz innych kanałach, które subskrybowali klienci, oraz sprawne przeprowadzanie kupujących przez proces zakupowy - naturalnie buduje bazę zadowolonych klientów i sprzyja otrzymywaniu od nich pozytywnych rekomendacji w sieci. Raport pokazuje, że sprzedawcy mają tu do dyspozycji cały zestaw narzędzi i z wielu z nich już korzystają - zauważa Oliwia Tomalik, Marketing Manager Shoper.

fot. mat. prasowe

Jakim kanałem komunikujesz oferty?

Popularnym kanałem komunikacji są media społecznościowe.


Obraz branży w ważnym dla niej momencie


Z badania wynika, że po pandemicznych wzrostach jest już kilka sektorów handlu, w których udział kupujących online sięga 65 proc. (np. Hobby i rozrywka, Komputery i multimedia, Zdrowie i uroda), jak również kilka takich (np. sportowa i komputerowa), gdzie już niemal co czwarty konsument kupuje wyłącznie online.

Raport ukazuje się tuż przed Black Friday 2020 i na starcie świątecznego sezonu zakupowego. Udział zakupów online w tym okresie będzie zapewne historycznie wysoki.

fot. mat. prasowe

Jakim kanałem odbierasz komunikację nt. oferty sklepów internetowych

Najczęstszym kanałem odbioru oferty jest poczta e-mail.



Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: