10 prognoz branży IT. Co przyniesie 2021 rok?
2020-11-30 00:22
Chmura przyspiesza © Guido Vrola - Fotolia.com
Przyspieszona migracja do chmury, rosnące wydatki na edge, jeszcze szybsza implementacja platform nowej generacji, dalsze wdrożenia sztucznej inteligencji oraz rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju. To zdaniem IDC niektóre z trendów, które w nadchodzących miesiącach wyraźnie zaznaczą swoją obecność w branży IT.
Przeczytaj także: Sztuczna inteligencja i usługi chmurowe. Czy to połączenie jest zawsze dobrym rozwiązaniem?
Niespodziewany wybuch pandemii okazał się dla biznesu prawdziwym testem. Dość szybko okazało się, że z perturbacjami najlepiej radzą sobie ci, których charakteryzuje zdolność do sprawnej adaptacji i reakcji na zupełnie nowe warunki funkcjonowania. Ta zasada znajduje zastosowanie praktycznie we wszystkich sektorach.Jak wynika z analiz, które firma IDC przeprowadziła na przestrzeni ostatnich miesięcy, kadra zarządzająca myśląca o osiągnięciu sukcesu w tym trudnym okresie zmian, w ciągu najbliższych pięciu lat powinna skupić się na trzech obszarach.
Mowa tu o:
- weryfikacji działania narzędzi i środowisk IT, które wprowadzono w początkowej fazie pandemii;
- określeniu, w jaki sposób kryzys wpłynął na transformację IT – co przyspieszyło zmiany, a co było przeszkodą;
- poszukiwaniu możliwości wykorzystania nowych technologii w celu budowania przewagi konkurencyjnej i przyspieszenia rozwoju biznesu.
Jak podkreśla IDC, duży procent przychodów przedsiębiorstw przyszłości będzie zależeć od szybkości reakcji, skalowalności i odporności infrastruktury, aplikacji i zasobów danych.
fot. Guido Vrola - Fotolia.com
Chmura przyspiesza
Poniżej dziesięć najważniejszych predykcji IDC dotyczących branży IT:
1. Chmura przyspiesza.
Do końca 2021 r., 80% przedsiębiorstw korzystając z doświadczeń zdobytych w 2020 roku, wprowadzi narzędzia i procesy umożliwiające przejście na infrastrukturę i aplikacje oparte na chmurze dwukrotnie szybciej niż przed pandemią. Dyrektorzy IT muszą przyspieszyć przejście do chmury, aby zachować zdolność konkurowania i zwiększyć cyfrową odporność organizacji.2. Rosnące wydatki na edge.
Zmiany w sposobie pracy podczas pandemii wpłyną aż na 80% inwestycji w rozwiązania przetwarzania na krawędzi, przekładając się na znaczny wzrost wydatków. Potrzeba dostarczania infrastruktury, aplikacji i zasobów danych do lokalizacji brzegowych przełoży się na popularyzację nowych, zorientowanych na chmurę rozwiązań brzegowych i sieciowych. Umożliwią one szybsze reagowanie na bieżące potrzeby biznesowe, a jednocześnie będą służyć jako baza do budowy długoterminowej odporności cyfrowej, umożliwiając biznesowi skalowanie i zapewnienie większej elastyczności operacyjnej biznesu.3. Inteligentna cyfrowa przestrzeń pracy.
Do 2023 r., 75% firm spośród 2000 największych firm na świcie zobowiązuje się do zapewnienia “parytetu technicznego” dla wszystkich pracowników. Oznacza to, że wszyscy pracownicy niezależnie od lokalizacji i wykorzystywanych urządzeń będą mieli dostęp do tych samych aplikacji i narzędzi, które zapewniają bezpieczeństwo oraz takie same doświadczenia w pracy. Pozwoli to na stworzenie bardziej produktywnych, poinformowanych i współpracujących ze sobą zespołów.4. Szybsza implementacja platform nowej generacji.
70% dyrektorów IT będzie próbowało uporać się z zadłużeniem spowodowanym wydatkami na nowe technologie podczas pandemii. Spowoduje to stres, finansową niepewność, brak sprawności IT i wymusi migracje do chmury. CIO będą szukać możliwości implementacji platform cyfrowych nowej generacji, które zmodernizują infrastrukturę i aplikacje. Tym samym zapewnią elastyczne możliwości tworzenia i dostarczania nowych produktów, usług i doświadczeń pracownikom i klientom.5. Odporność cyfrowa jednym z kluczowych priorytetów.
W 2022 r., przedsiębiorstwa skupione na odporności cyfrowej będą dostosowywać się do zakłóceń i poszerzać zakres swoich usług, aby reagować na zmiany o 50% szybciej od firm, które skupiają się na przetrwaniu. Wiodące przedsiębiorstwa muszą szybko dostosowywać się do wyzwań w biznesie i wykorzystywać możliwości cyfrowe do utrzymania ciągłości operacji biznesowych.6. Operacje IT coraz bardziej niezależne.
Do 2023 r., ekosystem chmurowy służący do zwiększania kontroli zasobów i analizy w czasie rzeczywistym będzie podstawą wszystkich inicjatyw informatycznych i automatyzacji biznesu. Osiągnięcie tych celów będzie wymagało głębokiej integracji systemów oraz proaktywnej analizy ekosystemu opartej na sztucznej inteligencji / uczeniu maszynowym.7. Oportunistyczna ekspansja AI.
Do 2023 r., mając na celu wdrożenie sztucznej inteligencji w produktach i usługach, 25% firm z G2000 kupi co najmniej jeden start-up zajmujący się AI, aby zróżnicować umiejętności i własność intelektualną. Odnoszące sukcesy organizacje będą ostatecznie sprzedawać opracowane wewnętrznie oprogramowanie branżowe i usługi w zakresie danych w ramach subskrypcji, tworząc nowe źródła przychodów.8. Zmiany w relacjach z dostawcami i partnerami biznesowymi.
Do 2024 r., 80% przedsiębiorstw zmieni relacje z dostawcami i partnerami biznesowymi, aby lepiej realizować cyfrowe strategie wdrażania zasobów i autonomicznych operacji IT. Ponowna ocena relacji w zakresie technologii, usług i dostawców będzie miała kluczowe znaczenie dla długoterminowego sukcesu w świecie, w którym istniejący ekosystem IT przechodzi poważną transformację.9. Zrównoważony rozwój coraz ważniejszy.
Do 2025 r., 90% firm z G2000 będzie wymagać użycia materiałów wielokrotnego użytku w łańcuchach dostaw sprzętu IT. Kolejnym warunkiem będzie neutralność węglowa dostawców czy niższe zużycie energii. Ponieważ dział IT bierze na siebie coraz większą odpowiedzialność za wprowadzanie zmian w organizacji, jeszcze ważniejsze będzie upewnienie się, że dostawcy IT i partnerzy mają podobne cele, co pomoże zintegrować własne cele organizacji związane ze zrównoważonym rozwojem.10. Dywersyfikacja w modelach zatrudniania pracowników.
Do 2023 r., połowa projektów związanych z automatyzacją biznesu będzie opóźniona lub zakończy się niepowodzeniem z powodu niewystarczających inwestycji w narzędzia i umiejętności podczas budowania zespołów IT, bezpieczeństwa i DevOps. Aby zaradzić niedoborom programistów i analityków danych, przedsiębiorstwa wykorzystają elastyczne źródła talentów, crowdsourcing i zasoby wewnętrzne, aby przyspieszyć rozwój, innowacje, automatyzacje i zaawansowaną analitykę danych.
Przeczytaj także:
Fuzje i przejęcia: polski rynek IT ma duży potencjał
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
branża it, it, cloud computing, edge computing, rozwiązania chmurowe, sztuczna inteligencja, rok 2021, nowe technologie
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)