GUS: nastroje konsumentów lepsze w grudniu
2020-12-17 12:32
Nastroje konsumentów lepsze © vege - Fotolia.com
Grudzień nastroił polskich konsumentów bardziej optymistycznie. Lepsze w stosunku do poprzedniego miesiąca są zarówno obecne, jak i przyszłe nastroje konsumenckie. Ma na to wpływ mniejsze poczucie zagrożenia w związku z pandemią.
Przeczytaj także: GUS: w listopadzie konsumenci znowu bez optymizmu
W grudniu 2020 r. obecna sytuacja epidemiologiczna stanowiła duże zagrożenie dla codziennego życia dla 27,5% respondentów (spadek o 10,7 p. proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca).GUS poinformował w swoim komunikacie, że bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł -24,9 i był o 4,3 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) wzrósł o 5,9 p. proc. w stosunku do listopada 2020.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w grudniu 2020 r.
Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrosty odpowiednio o 9,2 p. proc. i 8,0 p. proc.). Wartości wyższe odnotowano również dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 5,6 p. proc. i 0,5 p. proc.). Spadek (o 1,8 p. proc.) wystąpił jedynie dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.
W odniesieniu do grudnia 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 29,2 p. proc.
W 2020 r. BWUK był o 24,1 p. proc. niższy w porównaniu do 2019 r. i osiągnął wartość -16,4.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w grudniu 2020 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 5,9 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -24,2.
Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy wzrost odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 9,2 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 6,4 p. proc dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia, 5,6 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 2,8 p. proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy.
W grudniu br. WWUK osiągnął wartość o 23,4 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.
W 2020 r. wartość WWUK była o 23,5 p. proc. niższa niż w 2019 r. i ukształtowała się na poziomie -19,5.
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)