Nastroje konsumentów w styczniu 2021 prawie bez zmian
2021-01-21 12:56
Przeczytaj także: GUS: nastroje konsumentów lepsze w grudniu
Główny Urząd Statystyczny poinformował, że obecne nastroje konsumentów w pierwszym miesiącu nowego roku tylko nieznacznie się pogorszyły w porównaniu z grudniem. Poprawiły się natomiast przyszłe nastroje konsumenckie.Dla 88,1% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w styczniu 2021 r.
Spośród składowych wskaźnika, niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano dla ocen obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 2,9 p. proc. i 1,2 p. proc.). Wartości wyższe osiągnęły oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 2,1 p. proc. i 1,0 p. proc.). Bez zmian pozostała jedynie ocena możliwości dokonywania ważnych zakupów.
W odniesieniu do stycznia 2020 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 28,8 p. proc.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) jest niższy o 0,2 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w styczniu 2021 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,5 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -22,7.
Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrosty odpowiednio o 2,9 p. proc. i 2,8 p. proc.). Wzrost o 1,0 p. proc. wystąpił także dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 1,2 p. proc.).
fot. mat. prasowe
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK)
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) wzrósł o 1,5 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.
W styczniu br. WWUK osiągnął wartość o 22,1 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2020 r.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)