Na szczepienia na COVID-19 coraz więcej chętnych
2021-01-23 00:22
Na szczepienia na COVID-19 coraz więcej chętnych © pixabay.com
Przeczytaj także: Szczepienia przeciwko COVID-19: jak przekonać sceptyków?
45% Polaków badanych przez ARC Rynek i Opinia zdeklarowało chęć zaszczepienia się przeciwko COVID-19. Odsetek zamierzających się zaszczepić wzrósł o 13%. 34% Polaków nie zamierzało i nadal nie zamierza się zaszczepić. 3% badanych zrezygnowało z planu zaszczepienia się, a 16% wciąż nie ma zdania na temat szczepionki.Wśród osób nie planujących się zaszczepić przeciwko COVID-19 przeważają kobiety i ludzie młodzi. Nie chce się szczepić aż 41% kobiet i 44% osób z grupy wiekowej 18-24 lata.
fot. mat. prasowe
Stosunek Polaków do szczepień na COVID-19 w podziale na płeć
Kolejną grupą wiekową, która najmniej jest zainteresowana szczepieniami jest grupa 25-34 lat. Aż 42% z tej grupy nie planuje przyjąć szczepionki przeciw COVD-19. Osoby te też najrzadziej przyznają, że zmieniły w ostatnim czasie zdanie w tym temacie. Najbardziej zdecydowaną na szczepienia grupą są osoby z najstarszej badanej grupy wiekowej, czyli 45-65 lat.
fot. mat. prasowe
Stosunek do szczepień na COVID-19 w podziale na wiek
Czy afera szczepionkowa wpłynęła na większe zainteresowanie szczepieniami?
Wygląda na to, że tak. 91% Polaków słyszało o aferze szczepionkowej z udziałem celebrytów. 16% Polaków mówi wprost, że afera wpłynęła na ich chęć zaszczepienia lub wzmocniła ich przekonanie, że warto się szczepić. Jedna czwarta badanych uważa, że skoro szczepionka była tak pożądana przez celebrytów to oznacza, że jest bezpieczna. Jeżeli chodzi o ocenę całej sytuacji to Polacy są podzieleni niemal na pół – jedni uważają, że należy wobec celebrytów wyciągnąć jakieś konsekwencje, inni, że nie lub nie mają zdania na ten temat.
fot. mat. prasowe
Ocena afery szczepionkowej z udziałem celebrytów
Komentarz
Widać znaczący wzrost chęci zaszczepienia na COVID-19 wśród Polaków. Może on być pochodną kilku czynników. Pierwszy z nich to trwający już proces szczepień. Kiedy szczepionki nie było w kraju i jeszcze nikt nie był zaszczepiony, obaw mogło być więcej. Teraz, kiedy pierwsze osoby się zaszczepiły i nie ma doniesień o uszczerbkach na zdrowiu, zaufanie może być większe. Kolejnym czynnikiem wpływającym na zainteresowanie szczepieniami była afera szczepionkowa z udziałem celebrytów. Miała ona ogromy zasięg – 91% badanych o niej słyszało, budziła emocje oraz przemyślenia, że skoro znanym ludziom tak bardzo zależy na szczepieniach, tym bardziej warto się zaszczepić. Inne czynniki, które mogą wpływać na zmianę nastawienia to start kampanii zachęcającej do szczepień oraz wprowadzenie i również przedłużenie ograniczeń w zakresie korzystania z handlu, gastronomii, usług hotelarskich czy obiektów sportowych jak również zdalnej nauki. Takie przedłużanie obostrzeń może powodować przemyślenia, że szczepienia to jedyne wyjście z tej sytuacji i szansa na powrót do normalności – komentuje dr nauk społecznych Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Informacja o badaniu
Badanie zostało zrealizowane w dniach 14-20 stycznia 2021r. przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI – ankiety online zrealizowane na epanel.pl (N=1020). Próba reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS próba populacji Polaków w wieku 18-65 lat.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)