Jak wspólnie realizować badania
2006-08-24 11:29
Przeczytaj także: Badania rynkowe i marketingowe - paradoksy
Zaletą rozbudowanych systemów informatycznych, obecnych na naszym rynku, jest natychmiastowy dostęp do wyników. Po zadaniu przez ankietera nawet jednego pytania, adresat końcowej informacji jest w stanie w ciągu kilku chwil zaprezentować wynik w formie graficznej lub tabelarycznej, bez angażowania podmiotu realizującego badania, bez przesyłania pocztą elektroniczną informacji opisowej lub krótkiej prezentacji w programie Power Point. Podmioty, których współpraca oparta jest na partnerstwie, są w stanie wypracować model współdziałania, pozwalający generować końcowe raporty poprzez system informatyczny w odpowiednich momentach, bez angażowania kogokolwiek po obu stronach. Dotyczy to zwłaszcza badań ciągłych.
Nie ma praktycznie etapu współpracy, który nie może ulec usprawnieniu poprzez wykorzystanie technologii informatycznej. Dodatkowe zalety to przejrzystość badania, sposobu realizacji oraz postępów prac. Zmienia się również wzajemna relacja – podwykonawcy przechodzą do roli partnera. Zdecydowanie zwiększa się również wiarygodność pozyskiwanych informacji poprzez ustawiczną i wspólną kontrolę procesu ich gromadzenia. Wszystkie elementy badania są jawne dla obu stron.
Pałeczkę do realizacji takich informatycznych przedsięwzięć powinny przejąć przede wszystkim podmioty zlecające znaczne ilości badań i oczekiwać partnerskiej współpracy opartej na nowoczesnych, powszechnie dostępnych rozwiązaniach.
Wykorzystaj własne zasoby
Druga z zaprezentowanych na początku tez odnosi się do właściwego wykorzystania wewnętrznych zasobów firmy. Te same platformy, służące do komunikacji i współpracy pomiędzy podmiotem zlecającym a podmiotem realizującym badanie, mogą swobodnie znaleźć zastosowanie wewnątrz firmy, przy samodzielnej realizacji projektów badawczych. Wiele przedsiębiorstw posiada zasoby technologiczne i ludzkie wcale nie mniejsze niż podmioty wyspecjalizowane w świadczeniu usług w zakresie badania opinii i rynku.
Wiele z nich ma np. własne call center i wykorzystuje je do realizacji badań bądź projektów marketingowych. Są to jednak zwykle jednostki zatomizowane, działające podobnie jak agencje badawcze, bez jednolitej systemowej integracji z wewnętrznym klientem, czyli osobą zlecającą realizację projektu. Jest to w pewien sposób powielenie schematu zewnętrznego dostawcy usług, a przecież wewnątrz podmiotu czas reakcji, czas dostarczenia właściwej informacji do organu decyzyjnego powinien być krótszy.
Nowoczesny system w formie platformy wspomagającej realizację projektów pozwala na wprowadzenie nowatorskich i niezawodnych procedur i narzędzi zarządzania projektami marketingowymi i procesami badań poprzez wykorzystanie roboczego współdziałania, działających dotychczas osobno służb realizacyjnych, działu marketingu, działu analiz firmy i innych podmiotów. Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań przyczynia się do większej operatywności zespołów zaangażowanych w realizację projektów badawczych wewnątrz firmy. Zwiększa się interakcja pomiędzy osobami za-angażowanymi w projekt, kształtują właściwe proce-dury oraz wzorce skutecznego współdziałania i innowacyjnego, twórczego myślenia.
Przeczytaj także:
Tajemniczy jak tajemniczy klient? Raczej nie
oprac. : Krystian Krawczyk / Marketing w Praktyce