Jak wspólnie realizować badania
2006-08-24 11:29
Przeczytaj także: Badania rynkowe i marketingowe - paradoksy
Poziom współpracy poszczególnych ogniw pozwala na realizację badań o różnym stopniu trudności własnymi środkami, w szerokim zakresie, przy wykorzystaniu np. call center, oddziałów, agencji, poprzez wykorzystanie urządzeń mobilnych, jak laptopy i telefony komórkowe przedstawicieli handlowych. Nowoczesny system informatyczny wykorzystywany do badań pozwala na stałe gromadzenie informacji z różnych źródeł przy wykorzystaniu różnorodnych technik będących aktualnie w dyspozycji firmy. Każdy z elementów dotychczas działających oddzielnie może zostać włączony w jeden spójny system gromadzenia informacji rynkowej.
Posiadając rozwiniętą formę organizacyjną, własny dział badań i analiz, przedsiębiorstwo wyposażone w nowoczesne narzędzia informatyczne jest w stanie gromadzić w sposób wiarygodny informacje nie tylko z rynku, ale również pochodzące z wnętrza firmy. Wiele rozwiniętych podmiotów posiada intranet jako platformę do przekazywania informacji wewnętrznych, nie wszystkie natomiast wykorzystują tę platformę do po-zyskiwania informacji w sposób przemyślany i strukturalizowany. Zastosowanie platformy w tym obszarze pozwala na realizację wielu projektów wewnętrznych i monitorowanie ich wpływu na zachowania pracowników firmy, wytypowanych oddziałów czy placówek.
Wybór rozwiązania informatycznego
Rynek europejski oferuje wiele rozwiązań informatycznych w zakresie wspomagania procesu pozyskiwania informacji z badań marketingowych. Względnie łatwo możemy zaadaptować i wykorzystywać rozwiązania w zakresie wspomagania poszczególnych technik gromadzenia danych. Na rynku oferowane są programy do wspomagania badań CATI, CAPI i CAWI.
Bardziej ograniczona jest podaż platform informatycznych, łączących gromadzenie danych różnymi technikami z ich analizą i jednoczesną możliwością prezentowania zestawień wynikowych w formie tabelarycznej lub graficznej. Kompleksowych, profesjonalnych rozwiązań jest jeszcze w chwili obecnej niewiele, niemniej rynek ten zaczął się w ostatnim czasie dynamicznie rozwijać.
Tego typu kompleksowe rozwiązania są już dostępne w Polsce. Pozwalają one na realizację projektów samodzielnie, przy wykorzystaniu posiadanych zasobów lub we współpracy z agencjami badania opinii i rynku. Właściwe użycie narzędzi informatycznych może stano-wić o przewadze podmiotu nad jego konkurentami, ze względu na lepszy i zdecydowanie szybszy dostęp do informacji. Warto zatem rozważyć, czy i w jaki sposób, zaimplementować nowoczesne rozwiązania informatyczne w firmie.
Krystian Krawczyk jest dyrektorem ds. rozwoju rynku Cron Sp. z o.o. kontakt: krystian.krawczyk@cron.pl
Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce
Przeczytaj także:
Tajemniczy jak tajemniczy klient? Raczej nie
oprac. : Krystian Krawczyk / Marketing w Praktyce