Protest "Media bez wyboru" popierany przez 2/3 Polaków
2021-02-15 09:26
Protest mediów poparty przez Polaków © pixabay.com
Przeczytaj także: Główny ekonomista Credit Agricole wygrywa ranking cytowań
Protest gazet, portali internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych skierowany był przeciwko planom wprowadzenia nowego podatku od reklam. Podatek miałby być naliczany od przychodów, nie zaś od zysku, co najbardziej uderzy w wolne i niezależne redakcje, ograniczając odbiorcom dostęp do rzetelnej informacji. W czasie akcji protestacyjnej w mediach zamiast informacji pojawiły się czarne plansze z napisem "Media bez wyboru", publikowany był także list otwarty.Jak na protest niezależnych mediów zareagowali Polacy? Z badania przeprowadzonego przez instytut Kantar Polska na zlecenie Komitetu Badań Radiowych wynika, że 91% rodaków zauważyło protest. Odsetek ten był równie wysoki wśród odbiorców mediów w grupie wiekowej 60-75 lat - wyniósł 87%. Akcję zauważyło 87% mieszkańców wsi i aż 98% mieszkańców mniejszych miast (20-100 tys. mieszkańców).
Choć w czasie trwania protestu informacje o nim były dość lakoniczne (wiele mediów nie nadawało w ogóle programu), to już dzień później aż 68% badanych przyznało, że go popiera. Kolejne 10% było nie zdecydowanych, co mogło wynikać właśnie z braku szczegółowych informacji o jego powodach
w pierwszym etapie.
Najwięcej zwolenników akcja „Media bez wyboru” miała wśród młodych osób w wieku 15-24 lata –poparcie wyraziło 73% osób z tej grupy. Jednak w każdej z pozostałych grup wiekowych akcja miała poparcie aż ok. 2/3 Polaków – nawet wśród osób najstarszych (60-75 lat) odsetek wyniósł aż 68%.
Co ciekawe, najwyższe poparcie dla akcji można zaobserwować w średnich i dużych miastach (od 20 do 500 tys. mieszkańców) – wynosi tam 73%. Z kolei w małych miasteczkach (do 20 tys.) jest takie samo jak w wielkich aglomeracjach (pow. 500 tys.) – 67%. Niewiele mniejsze jest na wsiach – aż 63%.
Protest podziałał na wyobraźnię i pokazał, jak Polska mogłaby wyglądać bez niezależnych mediów.
Aż 69 proc. badanych akcja uświadomiła, jak ważna jest możliwość korzystania z różnorodnych serwisów internetowych, programów telewizyjnych i radiowych. Polacy w zdecydowanej większości uważają, że niezależne media stoją na straży demokracji w Polsce i obawiają się świata bez nich.
Z sondażu wynika, że Polacy są świadomi negatywnego wpływu nowego podatku nie tylko na media, ale też na zwykłego widza, słuchacza, czytelnika czy internautę i obawiają się, że uruchomi on lawinę wzrostu cen.
Badanie pokazało również, że zdaniem Polaków, rząd wykorzystuje pandemię COVID-19 do osłabienia niezależnych mediów. Jednocześnie zauważają, że dotychczasowa pomoc władzy dla przedsiębiorców poszkodowanych przez liczne lockdowny jest niewystarczająca.
fot. mat. prasowe
Opinie Polaków
Źródło: Kantar Polska dla Komitetu Badań Radiowych, ogólnopolska reprezentatywna próba 1010 osób w wieku 15-75 lat, badanie techniką CATI zrealizowane w dniu 11.02.2021
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)