eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPolacy i nowoczesne technologie. Dobrodziejstwo czy udręka?

Polacy i nowoczesne technologie. Dobrodziejstwo czy udręka?

2021-03-09 10:50

Polacy i nowoczesne technologie. Dobrodziejstwo czy udręka?

Polacy entuzjastami nowych technologii? © pixabay.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Postęp technologiczny rozpędzony jest już właściwie do granic możliwości. Czy Polacy chętnie korzystają z jego dobrodziejstw? Wyniki najnowszego badania PAYBACK Opinion Poll pozwalają na tak postawione pytanie odpowiedzieć twierdząco. Jego respondentów zapytano m.in. o stosunek do płatności i aplikacji mobilnych, śledzenie nowinek oraz poczucie bezpieczeństwa w korzystaniu z nowoczesnych technologii. Oto, co udało się ustalić.

Przeczytaj także: SAS przedstawia 4 obszary rozwoju biznesu w 2021 roku

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jakich aplikacji mobilnych Polacy używają najczęściej?
  • Z jakich nowych technologii skorzystalibyśmy, gdyby była taka możliwość?
  • Które formy płatności cieszą się największą popularnością?
  • Czy śledzimy nowinki technologiczne?
  • Jakie emocje wywołuje w nas zakup nowego urządzenia mobilnego?


Polacy na tropie nowoczesnych technologii


Odpowiedzi udzielone przez respondentów badania wyraźnie potwierdzają, że nowoczesne technologie nie tylko ułatwiają nam życie, ale również wywierają pozytywny wpływ na codzienne czynności. Takiego zdania było aż 95% badanych. Tak samo liczna grupa (94%) ankietowanych stwierdziła ponadto, że innowacje na tym polu są koniecznym warunkiem rozwoju gospodarki.

Polacy starają się trzymać rękę na pulsie najnowszych trendów. Na pytanie „Czy śledzi Pan/Pani nowinki technologiczne?” połowa respondentów (51%) przyznała, że co jakiś czas zdarza im się zgłębić wiedzę na ten temat. Obok nich istnieje spora grupa osób (42%), która stara się być na bieżąco z każdą nowością w tym temacie; innowacje częściej zajmują przy tym mężczyzn, niż kobiety (różnica 18%). Jedynie 7% ankietowanych w ogóle nie interesuje się tym, co dzieje się w świecie nowych technologii.

Aplikacje społecznościowe… i nie tylko


Popularnością cieszą się aplikacje mobilne, dostępne na smartfonach i tabletach. Pośród nich prym wiodą serwisy Które z technologii można uznać za najważniejsze? Do tego statusu bez wątpienia pretendują społecznościowe: na co dzień z tego typu aplikacji korzysta 61% ankietowanych. Na drugim miejscu znalazły się aplikacje finansowe, przede wszystkim bankowe (55%). Niemal tyle samo osób (50%) regularnie używa aplikacji zakupowych, takich jak np. PAYBACK.

fot. mat. prasowe

Najczęściej używane aplikacje mobilne

Polacy chętnie korzystają z aplikacji do bankowości.


Nasze badanie potwierdziło, że Polacy polubili i są otwarci na nowe technologie – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Marketing Director w PAYBACK Polska. – Chętnie korzystamy z aplikacji mobilnych, w tym także zakupowych. Oszczędność czasu, wygoda, bonusy punktowe, zdobywane dzięki codziennym zakupom, a także przegląd najbardziej atrakcyjnych ofert w jednym miejscu – wszystko to sprawia, że aplikacje coraz częściej goszczą w naszych smartfonach.

Inne kategorie aplikacji są znacznie mniej popularne. 1/4 ankietowanych regularnie korzysta z nawigacji w smartfonie lub tablecie, a 15% respondentów używa ich do sprawdzania prognozy pogody. Niemal tyle samo osób trenuje z urządzeniem mobilnym w ręku: aplikacje sportowe i zdrowotne instaluje 14% badanych. 1 na 10 osób za pomocą dedykowanej ku temu aplikacji sprawdza także bieżące informacje, newsy i wydarzenia.

fot. mat. prasowe

Czy śledzimy nowinki technologiczne?

Brak zainteresowania nowymi technologiami zdrada jedynie 7% badanych.


Polak bezgotówkowy


W opinii analityków rynku płatności bezgotówkowe to jeden z filarów cyfrowej rewolucji. Sprawdziliśmy zatem, jak do tej kwestii podchodzą nasi respondenci.

fot. mat. prasowe

Najchętniej wybierane formy płatności

Płatności telefonem cieszą się wśród Polaków coraz większą popularnością.


Uwagę zwraca rosnąca popularność transakcji bezgotówkowych. W trakcie zakupów stacjonarnych tylko 19% badanych preferuje tradycyjną gotówkę. Króluje karta płatnicza, którą najczęściej wybiera 61% badanych. Tytuł wicelidera otrzymały płatności poprzez aplikację mobilną, taką jak np. BLIK czy Google Pay (20%).

Korzyści, jakie Polacy widzą w mobilnych płatnościach to przede wszystkim wygoda, którą wskazało trzy czwarte ankietowanych, a także bardziej precyzyjna kontrola wydatków i bezpieczeństwo (po 8%).

Spośród osób, które nie korzystają z płatności mobilnych, większość podaje jako powód wybór innej formy zapłaty: karty płatniczej (61%) lub gotówki (17%). Ponadto 16% osób stwierdziło, że nie ufa transakcjom mobilnym na tyle, by korzystać z nich na co dzień.

Nowoczesne technologie i zakupy: jak kupujemy, czego oczekujemy?


Statystyczny Polak posiada 2-3 urządzenia mobilne (57%), a kupno nowego sprzętu jest dla niego nie tylko koniecznością, lecz także miłym (43%) lub nawet ekscytującym (15%) doświadczeniem.

fot. mat. prasowe

Jakie emocje wywołuje zakup nowego urządzenia mobilnego?

Co 10. Polak uważa, że zakup urządzenia mobilnego jest męczący.


Najczęściej zmieniamy swój smartfon co 2 lub 3 lata (odpowiednio 33% i 30%) – ten okres jest zbieżny z najpopularniejszą długością umowy u operatorów telefonii komórkowej. 19% respondentów podchodzi do tematu praktycznie i wymienia swój smartfon wtedy, gdy urządzenie zaczyna szwankować.

Wybierając nowy telefon komórkowy, zwracamy uwagę przede wszystkim na parametry techniczne (68%) oraz cenę (48%). Dla 15% ankietowanych istotnym kryterium jest także system operacyjny, a dla 12% – łatwość obsługi. 11% badanych kieruje się przede wszystkim opinią innych użytkowników. Wygląd i estetyka produktu jest kluczowa przy wyborze nowego smartfona w przypadku co dziesiątego uczestnika badania.

Sprawdziliśmy też, o jakich nowoczesnych technologiach marzą polscy konsumenci. 28% ankietowanych najchętniej przyjęłoby pod swój dach robota pomagającego w codziennych pracach domowych. 26% głosów zebrały odpowiedzi mówiące o bezobsługowych sklepach oraz autonomicznych pojazdach.

Mniejszą popularnością cieszyły się pomysły takie jak głosowanie w wyborach przez internet (18%), płatności biometryczne (16%) czy dostawa przesyłki dronem (14%). Co piąty Polak (19%) jest otwarty na implanty monitorujące stan zdrowia, ale tylko 3% poddałoby się zabiegowi przeprowadzonemu przez robota. Równie niewiele osób (4%) chciałoby zobaczyć na swoim talerzu mięso wyhodowane w laboratorium.

fot. mat. prasowe

Z jakich technologii skorzystalibyśmy najchętniej?

Polacy z chęcią skorzystaliby z robotów jako pomocy domowych.


Cyfrowa nieufność?


17% spośród wszystkich ankietowanych uznało jednak, że nie skorzystałoby z żadnej z powyższych nowinek. Pomimo entuzjazmu wobec nowoczesnych technologii, niektóre z odpowiedzi wskazywały na pewną nieufność, z jaką część z nas podchodzi do cyfrowej transformacji.

Chociaż większość ankietowanych (69%) uważa rozwój technologiczny za korzystny, niemal co czwarty respondent obawia się konsekwencji z nim związanych. Ponadto 59% respondentów jest zdania, że nowe technologie nie są w pełni bezpieczne.

63% Polaków zgadza się ze stwierdzeniem, że firmy projektują swoje produkty i usługi, mając na uwadze korzyści użytkowników. Na drugim biegunie (23%) znajdują się osoby uważające, że ich intencją jest wyłącznie chęć maksymalizacji własnych zysków.

Jesteśmy przy tym świadomi wartości danych, które udostępniamy podmiotom zewnętrznym. Aż 61% respondentów zwraca uwagę na ich bezpieczeństwo podczas instalacji nowego oprogramowania, a 34% badanych przyznaje, że robi to tylko czasami. 5% ankietowanych zupełnie nie przywiązuje do tego wagi.

PAYBACK Opinion Poll
To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 09-16 lutego 2021 r. metodą ankiety online na grupie 436 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: