COVID-19 nasilił medialną dyskusję o fake newsach
2021-03-09 13:49
Wzmianki o o fake newsach głównie w social mediach © pixabay.com
Przeczytaj także: Twitter, Facebook i YouTube II 2015
Instytut Monitorowania Mediów zwraca uwagę, że w marcu 2020 roku, a dokładniej po 15 marca, nastąpił skokowy wzrost publikacji zawierających takie wyrażenia jak fake news, fałszywa prawda, postprawda, dezinformacja, czy deepfake. Uśredniona miesięczna liczba takich przekazów to aż 28 tys. publikacji więcej niż w 2019 roku.fot. mat. prasowe
Liczba wzmianek o fake newsach 2019 vs 2020
Twitter to medium, w którym o dezinformacji mówi się najwięcej
Z danych IMM wynika, że na przestrzeni dwóch ostatnich lat w mediach społecznościowych typu Facebook, Instagram, Twitter, czy YouTube najwięcej o dezinformacji pisano na Twitterze (76%), czyli w medium najchętniej wykorzystywanym przez polityków, dyplomatów i publicystów1. Dotarcie2 wszystkich materiałów na temat zjawiska postprawdy, które zostały opublikowane w badanym okresie w prasie, portalach internetowych i mediach społecznościowych wynosi ponad 2,5 mld potencjalnych kontaktów z przekazem. Z roku 2019 na rok 2020 wartość dotarcia wzrosła o 35%.
fot. mat. prasowe
Publikacje o fake newsach - media społecznościowe
Social media i portale jako najaktywniejsze media
Informacje o szerzących się na dużą skalę fake newsach w latach 2019 – 2020 najczęściej pojawiały się w social mediach (60%), w portalach internetowych (38%) i w prasie (2%). W 2020 roku w mediach społecznościowych o dezinformacji mówiono 2,4 razy częściej niż rok wcześniej, w portalach internetowych natomiast aż 3,7 razy, jedynie w prasie zanotowano w tym okresie tylko 1,2 razy więcej materiałów na ten temat w stosunku do roku 2019.
fot. mat. prasowe
Publikacje o fake newsach - wybrane typy mediów
Jak wynika z raportu „Problem fake news w Polsce”3 organizacji fact-checkingowej Demagog we współpracy z Funduszem Inicjatyw Obywatelskich aż 66% badanych (osób 15-19 lat), zgodziło się ze stwierdzeniem, że edukacja społeczeństwa może przyczynić się do zmniejszenia liczby fałszywych informacji. Jednocześnie dane Instytutu Monitorowania Mediów – IMM jednoznacznie potwierdzają, że zainteresowanie tym tematem w 2020 roku znacznie wzrosło.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)