Jak radzić sobie z trudnymi słuchaczami
2006-08-28 11:54
Przeczytaj także: Zanim zjedzą Cię nerwy
Jak się później okazało, ta pozornie niechętnie nastawiona osoba był wzorowym uczestnikiem szkolenia. Dużo się nauczył i jako jedyny zapytał kiedy będzie następne podobne szkolenie. Krótko mówiąc - wzorowy uczeń :-)
Dlaczego więc tak niechętnie powitał mnie rano? Nie przypadła mu do gustu moja woda po goleniu? Wstał lewą nogą? Nie wiem i tak naprawdę nie interesuje mnie to. Szkolenie się udało, bo go nie wyróżniałem ze względu na jego "niekonwencjonalne" zachowanie, nie wskazywałem na niego palcem, nie zadawałem mu najtrudniejszych pytań i nie próbowałem się usprawiedliwiać. Już o 09:20 był w dobrym nastroju tak jak pozostali członkowie grupy szkoleniowej.
Jaki morał z tej historii? Należy uważnie obserwować słuchaczy, ale jednocześnie nie należy reagować zbyt pobudliwie. Statystyka pokazuje, że od czasu do czasu pojawi się w grupie osoba, która nie od samego początku będzie do Ciebie pozytywnie nastawiona. Lepiej dać jej trochę więcej czasu i okazać więcej tolerancji i zrozumienia. Tylko wtedy możesz liczyć, że Ci zaufa i zechce wysłuchać.
Co robić kiedy po niezbyt udanej prezentacji, musisz stawić czoła grupie zawiedzionych słuchaczy?
Po pierwsze, nigdy nie mów i nie rób niczego co sugerowałoby, że pytanie jest rzeczywiście niewygodne i trudne. Jeśli na wszystkie pytania odpowiesz grzecznie okazując szacunek pytającym, nikt nie odniesie wrażenia, że zalazł Ci za skórę, prawda? A czasem pytającemu chodzi tylko o to, żeby Ciebie zapędzić w kozi róg.
Po drugie, język ciała musi być całkowicie zgodny ze słowami i pewnością siebie w głosie. Uśmiechaj się miło, patrz prosto w oczy i gestykuluj naturalnie. Nie krzyżuj ramion na piersiach i nie opieraj rąk na biodrach.
Najlepszy sposób radzenia sobie z trudnymi pytaniami to pokazanie pytającym, że takich po prostu nie ma. Trudne pytanie? A co to takiego? Oczywiście, są pytania łatwe do odpowiedzi i trudne. Co zrobić z tymi drugimi? Najłatwiejsza odpowiedź to przyznanie się, "Nie wiem." Obiecaj następnie, że poszukasz odpowiedzi i jej udzielisz. Jeżeli wiesz, że na zadane pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, po prostu to przyznaj i kontynuuj prezentację zgodnie z planem.
Kiedy występujesz przed niechętnie - lub nawet wrogo - nastawioną publicznością, Twój przekaz emocjonalny musi być pozytywny, pewny siebie i pokazujący, że nigdy w życiu nie czułeś się lepiej. Jeśli okażesz najmniejsze oznaki wahania, niepewności, strachu, to automatycznie zburzysz pozytywne wrażenie na jakim tak Ci zależy. Zachęcisz pytających do ataku i trudno Ci będzie opanować sytuację.
Nigdy nie zachowuj się w sposób, który jest Ci obcy. Kiedy pytający jest niegrzeczny, pokazuj szacunek i dobre maniery. Nie odwdzięczaj się sarkazmem za sarkazm. Nie gaś ognia benzyną. Wykorzystaj agresję i brak ogłady pytającego do wykazania swojej klasy. Bądź konsekwentny, rzeczowy i pozytywny w swoim przekazie i zobaczysz, że słuchacze przejdą na Twoją stronę.
Najlepsi mówcy muszą mieć ogromne wyczucie widowni, uważnie obserwować jej reakcje i skutecznie reagować. Nikt nie może sobie pozwolić na aroganckie reakcje, ale z drugiej strony, nie należy tolerować precedensowych zachowań jawnie pokazujących lekceważenie mówcy.
Trochę to przypomina zaganianie do stada zagubionych owieczek. Ale dobry mówca musi od czasu do czasu być także wyrozumiałym i wspaniałomyślnym pasterzem.
Przeczytaj także:
Techniki prezentacji - pytania i odpowiedzi

1 2
oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations