Blogi w służbie PR
2006-08-29 00:03
Przeczytaj także: Najpopularniejsze blogi w polskim Internecie
Trochę historiiHistoria blogowania zaczyna się 14 listopada 1995. Przyjmuje się, że pierwszym autorem wirtualnego pamiętnika był Claudio Pinhanez, jednakże obok niego wymienia się Justin'a Hall'a. Ten ostatni podziwiany jest nie tylko za pionierstwo, ale przede wszystkim za wytrwałość - 11 lat blogowania i 4 800 zapisanych stron to nie lada dorobek.
Próby kategoryzacji
Pierwsze blogi to przede wszystkim osobiste wyznania autorów, z czasem jednak forma ta się różnicuje. Obok relacji z życia prywatnego, są i wątki zawodowe, wiele miejsca poświęca się zainteresowaniom, pojawiają się specjalistyczne informacje. Różnicuje się forma: tekst, obrazy, dźwięk (podcasty), a obok tego nagrania video. Dziś nie sposób dokonać jednoznacznej klasyfikacji, choć próby uporządkowania pozwoliły na wskazanie blogów zawodowych - pisanych najczęściej przez artystów, dziennikarzy, specjalistów. Obok nich wymienia się blogi partnerskie - zarówno prywatne jak i kolektywne - które mają typowo marketingowe cele np. lansowanie firmy i jej produktów. Wreszcie mamy blogi korporacyjne, a wśród nich kilka rodzajów.
Fredrick Wacka - szwedzki doradca ds komunikacji internetowej - wymienia ich sześć. Mówi o blogach zewnętrznych i wewnętrznych, a wśród tych pierwszych wymienia: sprzedażowe (sales blogs), kontaktowe (relationship blogs) oraz wizerunkowe (branding blogs).
Blog sprzedażowy ma na celu poinformowanie potencjalnych klientów o produktach i usługach danej firmy. Od oficjalnych stron różni się przede wszystkim subiektywnymi treściami, które dotyczą doświadczeń bloggera z daną firmą i jej ofertą. Nawet jeśli ich treści nie zawierają wyłącznie pozytywnych opinii, to w interesie firmy jest szybka odpowiedź na krytykę, o czym mówi zresztą Robert Scoble - blogowy guru z Microsoftu.
oprac. : Mediarun.pl