Handel elektroniczny: ogromne wzrosty sprzedaży
2021-04-20 09:59
Obroty handlu elektronicznego nadal rosną © imtmphoto - Fotolia.com.jpg
Przeczytaj także: 10 kluczowych zmian w e-commerce, które przyniosła pandemia
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Co przyniosą sprzedawcom detalicznym nadchodzące miesiące?
- Które kategorie produktów odnotowały największą, a które najmniejszą dynamikę wzrostu?
- Jaki udział w ruchu i zamówieniach składanych w handlu elektronicznym miały poszczególne urządzenia?
Główny wniosek, który pokazał Shopping Index za pierwszy kwartał 2021 to fakt, że globalne przychody z handlu elektronicznego wzrosły w I kwartale o 58% rok do roku. Złożyły się na to dwa czynniki: ogólny wzrost ruchu w sieci (27%) i zwiększenie kwoty pieniędzy wydawanej przez kupujących w przeliczeniu na wizytę w witrynie (31%).
W samych tylko Stanach Zjednoczonych przychody z handlu elektronicznego w wzrosły w I kwartale o 45% rok do roku, co nadal znacznie przewyższa poziom sprzed pandemii i stanowi nieznaczny wzrost w porównaniu z IV kwartałem (43%).
fot. imtmphoto - Fotolia.com.jpg
Obroty handlu elektronicznego nadal rosną
Jakie kategorie najbardziej zyskiwały w Q1 2021, a jakie najbardziej traciły? Wnioski wcale nie są takie oczywiste.
Kategorie produktów o największej dynamice wzrostu w I kwartale r/r:
- Sprzęt sportowy (101%)
- Urządzenia gospodarstwa domowego (96%)
- Luksusowe torebki (95%)
Kategorie produktów o najsłabszej dynamice wzrostu w I kwartale r/r:
- Odzież dla aktywnych (42%)
- Dom, kuchnia, sztuka i dekoracje (40%)
- Torebki i bagaż ogólnego użytku (8%)
Dane za I kwartał wskazują, że nawyki ukształtowane w ciągu roku i w sezonie świątecznym 2020 są trwałe, a sprzedawcy i konsumenci w odpowiedzi na pandemię przenoszą się do Internetu. W miarę jak kraje takie jak Stany Zjednoczone zaczynają się ponownie otwierać, sprzedawcy detaliczni i firmy będą musieli ponownie przemyśleć rolę sklepu (i pracowników sklepu) oraz to, w jaki sposób może on służyć jako kluczowy element obsługi klienta cyfrowego w 2021 roku.
Perspektywy na przyszłość
W ubiegłym roku sprzedawcy detaliczni musieli wykazać się nie lada odwagą, reagując na napływ nowych, cyfrowych klientów i stosując nowe rozwiązania, takie jak odbiór towarów w sklepach przy zapewnieniu konsumentom bezpieczeństwa — powiedział Rob Garf, wiceprezes i dyrektor generalny ds. handlu detalicznego w firmie Salesforce. Wzrost obrotów w handlu elektronicznym w pierwszym kwartale jest sygnałem, że sprzedawcy detaliczni będą musieli kontynuować inwestycje w handel cyfrowy, jednocześnie koncentrując się na obsłudze w sklepie. W ostatecznym rozrachunku sklepy muszą zapewniać równowagę między obsługą bezkontaktową, a kompleksową. Wszystko to po to, aby zaspokoić zróżnicowane potrzeby konsumentów.
Wydatki stymulowane przez państwo – przykład USA
9 marca w handlu elektronicznym na terenie USA zaobserwowano zauważalny skok, a miało to miejsce zaledwie jeden dzień przed uchwaleniem przez Izbę Reprezentantów ustawy o amerykańskim planie ratunkowym (American Rescue Plan Act). Wydatki rosły natychmiast po podpisaniu ustawy 10 marca i osiągnęły szczyt 17 marca (117% r/r), kiedy konsumenci zaczęli otrzymywać czeki stymulacyjne. Kolejny skok nastąpił 24 marca (56% r/r), kiedy to pojawiła się druga fala czeków stymulacyjnych.
Analiza wydatków w okresie od 15 do 19 marca, porównująca rok 2021 z 2020, wykazała, że najlepiej rozwijającymi się kategoriami były luksusowe torebki, odzież dla aktywnych oraz elektronika i akcesoria.
Najważniejsze dane raportu Salesforce
Rozwój handlu elektronicznego:
- Światowy ruch w cyfrowych kanałach w I kwartale 2021 r. wzrósł o 27% w porównaniu od I kwartału 2020 r.
- Światowe wydatki kupujących w I kwartale 2021 r. wzrosły o 31% w porównaniu od I kwartału 2020 r.
- Globalny handel cyfrowy wzrósł o 58% licząc od I kwartału 2020 r. do I kwartału 2021 r.
W niektórych krajach nastąpił gwałtowny wzrost:
- W Kanadzie handel elektroniczny wzrósł o 111%.
- W Holandii handel elektroniczny wzrósł o 108%.
- W Wielkiej Brytanii handel handel elektroniczny wzrósł o 91%.
W niektórych krajach i regionach wzrost był większy niż w poprzednich kwartałach.
- Niemcy wykazały największy roczny wzrost w czasie trwania pandemii, wynoszący 61%. Poprzedni wysoki wzrost wyniósł 40% w IV kw. 2020 r.
- Kraje skandynawskie wykazały największy roczny wzrost w czasie trwania pandemii, wynoszący 70%. Poprzedni wysoki wzrost wyniósł 51% w IV kw. 2020 r.
W niektórych krajach i regionach odnotowano spadek w stosunku do poprzednich kwartałów.
- Australia i Nowa Zelandia (ANZ) wykazały najniższy roczny wzrost przez cały okres pandemii na poziomie zaledwie 58%, w porównaniu do 97% w III kwartale 2020 r.
- Region APAC-EANZJ (Azja-Pacyfik, Azja Wschodnia, Nowa Zelandia i Japonia) wykazał jeden z najniższych wzrostów w czasie pandemii, wynoszący zaledwie 39%, w porównaniu z 90% w III kwartale 2020 r.
Wzrost ruchu i zamówień:
- W I kwartale 2021 r. wzrost ruchu na całym świecie wyniósł 27% w porównaniu z I kwartałem 2020 r.: 28% na komputerach i 29% na urządzeniach mobilnych.
-
Przyrost zamówień (zmiana liczby zamówień złożonych z każdego urządzenia) wyniósł 46% w I kw. 2021 w stosunku do I kw. 2020 ogółem: 34% na komputerach i 59% na urządzeniach mobilnych. Jest to jednak najniższy ogólny wzrost procentowy od I kwartału 2020 r.
- Ogólny wzrost ruchu w Kanadzie wyniósł 41%, co stanowi najwyższy wynik od początku pandemii. Ogólny wzrost zamówień w Kanadzie wyniósł 106%: 97% na komputerach i 124% na urządzeniach mobilnych.
- W Holandii odnotowano największy wzrost ruchu od początku pandemii, wynoszący 40%. Odnotowano również ogólny wzrost zamówień o 84%, najwyższy od początku pandemii.
- W Hiszpanii w I kwartale 2021 r. ruch wzrósł o 50%, co jest najwyższym wynikiem od początku pandemii. Jednak odnotowano również spadek zamówień o 13%, jedyny spadek od początku pandemii.
- Wzrost zamówień na urządzeniach mobilnych w Niemczech wyniósł 58% w porównaniu do zaledwie 24% na komputerach.
- Ogólny wzrost zamówień w regionie APAC-EANZJ był ogółem niższy o 12%, a w przypadku komputerów o 22%. Wciąż jednak był wyższy o 6% na urządzeniach mobilnych.
Udział w ruchu i zamówieniach według typów urządzeń:
- Udział urządzeń mobilnych w globalnym ruchu wzrósł z 64% w I kw. 2019 r. do 69% w I kw. 2021 r.
- Udział komputerów w globalnym ruchu zmniejszył się z 30% w I kw. 2019 r. do 27% w I kw. 2021 r.
- W tym czasie udział urządzeń mobilnych w składanych zamówieniach wzrósł z 47% do 57%.
- W tym czasie udział komputerów w składanych zamówieniach zmalał z 46% do 40%.
Stosowanie funkcji wyszukiwania:
-
Na całym świecie 8% sesji zakupowych korzysta z pasków narzędzi wyszukiwania na stronach internetowych, generując 24% wszystkich przychodów.
- W regionie APAC-EANZJ tylko 4% użytkowników korzysta z paska wyszukiwania na stronie, jednak ta część kupujących generuje 16% przychodów.
Współczynnik konwersji w I kw.:
-
Najwyższy współczynnik konwersji w I kwartale odnotowano w Wielkiej Brytanii – 3,5%.
- Holandia jest tuż za nią z wynikiem 3,3%.
- Japonia, Włochy i Hiszpania mają najniższe współczynniki konwersji, wynoszące odpowiednio 1,2%, 1,1% i 1%.
Średnia wartość zamówienia:
-
Globalna średnia wartość zamówienia (kwota wydana przez kupującego) była najwyższa w ciągu ostatnich 8 kwartałów i wyniosła 94,72 USD (w porównaniu do 81,60 USD w II kwartale 2020 r.).
- Średnia wartość zamówienia we Francji, Niemczech, krajach skandynawskich i Wielkiej Brytanii osiągnęła najwyższy poziom od 8 kwartałów.
Wskaźnik porzuconych koszyków:
- Wskaźnik porzuconych koszyków (procent utworzonych koszyków, które nie zakończyły się złożeniem zamówienia) na urządzeniach mobilnych pozostaje najwyższy i wynosi 93%, podczas gdy wskaźnik dla komputerów jest porównywalnie wysoki i wynosi 87%. Oba wskaźniki pozostały jednak porównywalne z I kwartałem 2019 r.
Ruch generowany przez media społecznościowe:
-
Ogólny udział ruchu generowanego przez media społecznościowe (udział wizyt, w których źródłem odsyłającym są media społecznościowe) wzrósł z 7% do 9% od I kwartału 2019 r.
- Udział tabletów wzrósł w tym czasie z 5% do 13,9%.
- Udział urządzeń mobilnych wzrósł w tym czasie z 9% do 11,8%.
- Udział komputerów spadł w tym czasie prawie o połowę, z 3% do 1,6%.
Metodologia Shopping Index Q1 2021
Q1 Shopping Index pokazuje rzeczywistą historię zakupów poprzez analizę aktywności ponad miliarda kupujących w ponad 40 krajach przy użyciu platformy Commerce Cloud. Następnie stosuje się kilka czynników, aby ekstrapolować prognozy i rzeczywiste dane dla szerszego sektora detalicznego. Aby witryna handlu elektronicznego mogła być uwzględniona w zestawie analiz, musi zawierać transakcje przez cały okres analizy, w tym przypadku od I kwartału 2019 r. do I kwartału 2021 r., i spełniać miesięczny minimalny próg odwiedzin. Aby zapewnić spójność wyliczeń poszczególnych wskaźników, stosuje się dodatkowe kryteria analizy danych. Shopping Index nie jest wskaźnikiem wyników operacyjnych Salesforce ani jej raportowanych wskaźników finansowych, w tym wzrostu GMV (sumaryczna wartość zawartych transakcji) i wzrostu GMV porównywalnych klientów.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)