Klienci spamerów w Rosji
2006-08-31 00:34
Branże rozpatrywane w badaniu © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Azjatycki spam w natarciu
Dlatego też, biorąc pod uwagę niedawne wydarzenia (tj. wprowadzenie 1 lipca 2006 r. nowej ustawy o reklamie, stanowiącej pierwszy krok w kierunku wprowadzenia kontroli legislacyjnej nad zjawiskiem spamu w Rosji), firmy Kaspersky Lab i Subscribe.Ru przeprowadziły badanie dotyczące klientów usług spamerów.Celem firmy Kaspersky nie było zdemaskowanie nielegalnych spamerów. Firma chciała raczej ustalić, kim jest typowy klient tego typu usług i czy nowa ustawa będzie miała na niego jakikolwiek wpływ.
Wybór uczestników
Na podstawie danych z działu firmy Kaspersky Lab zajmującego się zwalczaniem spamu utworzono listę 500 firm. W okresie, w którym firma przygotowywała badanie, wszystkie z nich wykorzystywały spam jako narzędzie reklamy. Liczba firm zaliczających się do poszczególnych obszarów działalności została wybrana na podstawie ilości spamu wykorzystywanego do reklamowania tych obszarów za pośrednictwem Runetu (rosyjskiego segmentu Internetu). Dane z Laboratorium Antyspamowego pokazują, że spory odsetek klientów spamerów to firmy działające w branży turystycznej i rozrywkowej (14%), w branży usług remontowych i związanych z przeprowadzkami (9,3%) oraz branży poligraficznej (7%). Uwzględniono również inne, mniej liczne kategorie.
fot. mat. prasowe
Branże rozpatrywane w badaniu
W jaki sposób zostało przeprowadzone badanie
Celem badania było uzyskanie informacji bezpośrednio od osób, które zamówiły masowe wysyłki. Firma Kaspersky zakładała, że osoby te nie będą chciały udzielić szczegółowych informacji. Ponieważ przypuszczenia te potwierdziły się, firma przeprowadziła anonimowe badanie telefoniczne. Osoba zadająca pytania była rzekomym "pracownikiem niewielkiej firmy", który chciał zamówić masową wysyłkę, jednak przed podjęciem działań postanowił "skonsultować się z kolegami z tego samego segmentu rynkowego".
Wszystkie dane uzyskane w badaniu zostały zanalizowane przez specjalistów z Subscribe.ru.
oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl