Klienci spamerów w Rosji
2006-08-31 00:34
Przeczytaj także: Azjatycki spam w natarciu
Skuteczność spamu
Żaden z respondentów nie był przygotowany na oszacowanie, jak skuteczne mogą być masowe wysyłki materiałów reklamowych (tj. firmy, które zamawiają masowe wysyłki nie miały pojęcia, czy takie wysyłki będą miały pozytywny efekt). W przybliżeniu respondenci określili, że wskaźnik zainteresowania ofertą kształtuje się na poziomie 0,01% - 0,05%. Wiele osób twierdziło, że trudno jest oszacować skuteczność spamu, jeśli stosowany jest on w połączeniu z innymi formami reklamy.
Klienci spamerów, poproszeni o oszacowanie skuteczności usług, z których korzystali, nie wiedzieli, jak wiele adresów otrzymałoby w rzeczywistości spam, gdyby zamówili masową wysyłkę do miliona adresów. Jeden z respondentów powiedział, że pierwsze zamówienie masowych wysyłek byłoby ostatnim, ponieważ dział call center firmy musiałby odbierać tysiące telefonów od rozwścieczonych odbiorców spamu.
Wnioski
Dane uzyskane w badaniu pozwoliły na sformułowanie następujących wniosków:
1. Osoby korzystające z usług spamerów są w pełni świadome, że mimo pewnych pozytywnych reakcji mogą wywołać irytację lub złość pozostałych odbiorców masowych wysyłek (których mogą być tysiące lub miliony). Firmy wykorzystujące spam są zazwyczaj bardzo małe; dlatego uważają, że nie muszą przejmować się swoją reputacją.
2. Masowa wysyłka nie kosztuje dużo. Mimo to żaden z respondentów nie potrafił oszacować zarówno pozytywnych, jak i negatywnych efektów wykorzystania masowych wysyłek. Klienci spamerów nie analizują odbiorców spamu. Wysyłki masowe zamawiane są zgodnie z zasadą: "są tanie, dlaczego więc z nich nie skorzystać".
3. Zakaz masowych wysyłek odniósł skutek w przypadku niektórych respondentów: niektórzy z nich zaprzestali wysyłania spamu. Spowodowane było to potencjalnymi konsekwencjami prawnymi, jak również ryzykiem narażenia na szwank reputacji firmy. Mimo to trudno będzie ocenić, jaki skutek na wysyłanie spamu w Runecie będzie miała nowa ustawa, dopóki nie będzie obowiązywała przynajmniej przez sześć miesięcy.
Przeczytaj także:
Spam w Polsce: głównie krajowy
oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
spam, rozwój spamu, niechciane wiadomości, spam azjatycki, antyspam, spamerzy, ochrona antyspamowa