eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyKompetencje cyfrowe ważne dla pracowników i pracodawców

Kompetencje cyfrowe ważne dla pracowników i pracodawców

2021-05-12 10:30

Kompetencje cyfrowe ważne dla pracowników i pracodawców

Jak Polacy oceniają swoje kompetencje cyfrowe? © pixabay.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Co Polacy myślą o swoich kompetencjach cyfrowych? Jak oceniają wpływ rozwoju technologii na rynek pracy? Na te i inne pytania odpowiada raport "Cyfrowa ewolucja kariery" przygotowany przez Pracuj.pl.

Przeczytaj także: Kompetencje cyfrowe: jak pokonać ich deficyt?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jak Polacy oceniają własne kompetencje cyfrowe?
  • Jaki wpływ mają kompetencje cyfrowe na karierę i pracę?
  • Jak pracodawcy mogą wspierać pracowników w nabywaniu nowych kompetencji technologicznych?


Z raportu "Cyfrowa ewolucja kariery" wynika, że 67% badanych pozytywnie ocenia swoje kompetencje cyfrowe. Polacy mają świadomość jak ważne są one na rynku pracy. 44% ankietowanych uważa, że zbyt niskie kompetencje cyfrowe będą przeszkodą podczas poszukiwania nowej pracy.

Cyfrowy optymizm Polaków


Z danych zebranych przez Komisję Europejską w 2020 roku wynika, że kompetencje cyfrowe posiada 44% Polaków w wieku 16-74 lat. To niedużo, w porównaniu z unijną średnią wynoszącą 58%. Wynik ten dał nam dopiero 22. miejsce w rankingu państw Unii Europejskiej.

Tymczasem sami Polacy o wiele lepiej oceniają swoje kompetencje cyfrowe. Z badania Pracuj.pl wynika, że 67% rodaków ocenia je pozytywnie, 29,5% ani pozytywnie, ani negatywnie. Tylko 3,5% Polaków ocenia je negatywnie.

fot. mat. prasowe

Ocena własnych kompetencji cyfrowych w pracy

67% Polaków ocenia pozytywnie posiadane zawodowe kompetencje cyfrowe.


Warto zauważyć, że mimo stosunkowo wysokiej oceny własnych kompetencji cyfrowych aż 44% badanych zgadza się z tezą, że ich zbyt niski poziom może stanowić dla nich problem przy szukaniu nowej pracy. Co więcej, tylko nieco ponad 1/3 respondentów uważa, że podczas edukacji przekazano im wiedzę, jak korzystać z narzędzi cyfrowych (37%). Obraz tworzony przez respondentów Pracuj.pl jest więc pełen paradoksów.

fot. mat. prasowe

Polacy o wpływie kompetencji cyfrowych na karierę i pracę

44% badanych zgadza się z tezą, że ich zbyt niski poziom może stanowić dla nich problem przy szukaniu nowej pracy.


Kompetencje cyfrowe, czyli przyszłość


Odpowiedzi badanych pokazują, że w zdecydowanej większości dostrzegają oni wpływ kompetencji cyfrowych zarówno na przyszłość, jak i obecną sytuację na rynku pracy. 2 na 3 respondentów zgadza się z opinią, że w przyszłości kompetencje cyfrowe będą odgrywać coraz ważniejszą rolę na rynku pracy (65%), niewiele mniej – że w najbliższej przyszłości osobom o wyższych kompetencjach cyfrowych będzie łatwiej o podwyżki i awanse (60%).

Zmiany mają miejsce jednak już dziś – niemal połowa, bo 45% badanych Polaków zgadza się z opinią, że w ich branży i specjalizacji kompetencje cyfrowe odgrywają obecnie dużą rolę – a tylko co czwarty ma odmienne zdanie.
Wyniki najnowszych badań Pracuj.pl są pod wieloma względami zaskakujące. Choć analizy Komisji Europejskiej i opinie wielu pracodawców dotyczące kompetencji cyfrowych kandydatów wskazują na liczne wyzwania w tym zakresie, sami Polacy oceniają je raczej optymistycznie. Co więcej, odnoszą się pozytywnie do wpływu technologii na świat pracy w ostatnich latach i spodziewają się, że będzie on stale rósł, wraz z zapotrzebowaniem na kompetencje cyfrowe - mówi Małgorzata Skonieczna, ekspertka ds. badań kandydatów w Grupie Pracuj.

Pozytywnie o technologiach


By sprawdzić szczegółowo opinie na temat wpływu, jaki miała technologia w ostatnich latach na wybrane kwestie związane z rynkiem pracy, badacze zapytali respondentów o 8 różnych aspektów życia zawodowego. Pozytywny wpływ technologii dostrzegano szczególnie w wypadku większej dostępności pracy z dowolnego miejsca, łatwiejszej komunikacji z klientami i współpracownikami, a także wyboru nowych narzędzi wykonywania pracy – doceniało je po 66% Polaków. Niewiele mniej osób wskazywało na pozytywny wpływ na efektywność wykonywania zadań (61%), satysfakcję z codziennej pracy (57%) i relacje prywatne między współpracownikami (55%).

Na budującym obrazie technologii w życiu zawodowym pojawia się jednak lekka rysa. Najmniej pozytywnych odpowiedzi dotyczyło dwóch bardzo ważnych kwestii: równości szans na rynku pracy oraz równowagi między pracą i życiem osobistym.

fot. mat. prasowe

Polacy o wpływie nowych technologii na różne aspekty pracy

Pozytywny wpływ technologii dostrzegano szczególnie w wypadku większej dostępności pracy z dowolnego miejsca.


Szkolenia to konieczność


Optymistyczne oceny wystawiane technologiom w naszej zawodowej codzienności nie oznaczają zamykania oczu na wyzwania przyszłości. 7 na 10 badanych zgadza się bowiem z opinią, że cyfryzacja będzie zmuszała pracowników do coraz częstszego szkolenia i zdobywania umiejętności. Podobny udział badanych oczekuje, że w tej sytuacji pracodawcy będą wspierać swoje zespoły w nabywaniu nowych kompetencji technologicznych.
Optymizm badanych można potraktować jako szansę. Tworzy on potencjał do zmian w organizacjach. Jak pokazuje raport, Polacy są świadomi potrzeb szkoleniowych w obszarze cyfryzacji i oczekują od pracodawców wsparcia w tym zakresie. Szkolenia obecnych specjalistów oraz poszukiwanie nowych talentów to odpowiednia strategia na najbliższy czas. Mamy jeszcze czas na zmiany, jednak powinniśmy pamiętać, że nacisk na dostosowanie się do wymogów rynku będzie rósł. Pracodawcy myślący, że odpowiedzą na wyzwania związane z cyfryzacją będzie wyłącznie wymiana kadr na nowe, mogą się przeliczyć – komentuje Małgorzata Skonieczna.

Dyskusja o szkoleniu kadr i ich transformacji toczy się od wielu lat – a jak widać znajduje także odzwierciedlenie w oczekiwaniach pracowników. Dotyczy to także wsparcia grup na różne sposoby bardziej wrażliwych na zmiany poszukiwanych kompetencji. Blisko 2 na 3 badanych uważa, że pracodawcy powinni wspierać kobiety w rozwijaniu kariery w dziedzinach „technicznych”, zdominowanych przez mężczyzn (63%). Badani zauważają także, że rozwój technologii będzie przynosić większe wyzwania na rynku pracy dla osób po 50. roku życia niż dla ich młodszych współpracowników.

fot. mat. prasowe

Cyfryzacja i edukacja

7 na 10 badanych zgadza się z opinią, że cyfryzacja będzie zmuszała pracowników do coraz częstszego szkolenia i zdobywania umiejętności.


Przyszłość pod znakiem zmian


Wyniki badań Pracuj.pl stanowią ważną wskazówkę w kontekście prognoz przyszłości, tworzonych przez ekspertów. Według Uniwersytetu w Oxfordzie ponad 60% osób będących obecnie dziećmi będzie w przyszłości pracować w zawodach, które jeszcze nie powstały. Co więcej, połowa obecnych profesji zniknie z rynku pracy w ciągu następnych 20 lat. Hackett Group już w 2019 roku zapytało menedżerów z całego świata o to, czy według nich transformacja cyfrowa ma wpływ na poszukiwane role, umiejętności i profile kandydatów w ich firmach w ciągu najbliższych 2-3 lat. Z tym stwierdzeniem zgodziło się aż 70% menedżerów ds. HR.

Raport „Cyfrowa ewolucja kariery. Technologie w pracy w oczach Polaków” oparty został na wynikach badania przeprowadzonego w styczniu 2021 przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie portalu Pracuj.pl. Badanie przeprowadzono metodą CAWI (profesjonalnego formularza internetowego) na próbie 1051 osób, reprezentatywnej dla populacji osób czynnych zawodowo w wieku 18-65 lat pod względem płci, wieku, poziomu wykształcenia i wielkości miejscowości.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: