Po pandemii już tylko zakupy online?
2021-06-16 09:48
Przeczytaj także: E-commerce rozkwita. W 2021 r. sprzedaż w internecie rozpoczęło 120 tys.
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Kto częściej kupuje stacjonarnie?
- Która grupa konsumentów charakteryzuje się największym przywiązaniem do zakupów stacjonarnych?
- Jak oceniane są treści dostarczane konsumentom przez marki?
Udział e-commerce w sprzedaży detalicznej w Polsce
Jak wynika z badania, jeszcze przed wybuchem pandemii udział e-commerce w sprzedaży detalicznej oscylował w Polsce w granicach 5%-6%. Obostrzenia związane z sytuacją epidemiczną i niemal całkowity akaz handlu drogą stacjonarną przełożyły się na pokaźny wzrost znaczenia zakupów online, a internet stał się w przypadku wielu firm podstawowym, jeśli nawet nie jedynym kanałem dystrybucji.
Udział e-commerce w sprzedaży detalicznej osiągał w tych okresach rekordowe (dla Polski) wyniki 11,9% w kwietniu 2020 r. i 11,4% w listopadzie 2020 r. Jednocześnie wraz z luzowaniem obostrzeń konsumenci wracali do handlu stacjonarnego, o czym świadczyć może wyraźne wyhamowanie dynamiki sprzedaży online wraz z kończącymi się kolejnymi lockdownami i luzowaniem obostrzeń w działalności centrów handlowych.
fot. mat. prasowe
Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej
Rekordowy udział e-commerce w sprzedaży detalicznej odnotowano w kwietniu 2020.
Ponad 30% badanych deklaruje, że w przyszłości większość lub wszystkie zakupy ma zamiar dokonywać w sklepach stacjonarnych, jednocześnie 44% ankietowanych planuje rozłożyć zakupy równomiernie pomiędzy internet i sklepy stacjonarne. Jedynie 23% respondentów zamierza realizować większość lub wszystkie zakupy online.
Ewolucja rynku powierzchni handlowych jest niekwestionowanym faktem, a handel, zarówno w centrach handlowych, jak i na ulicach handlowych, czy w internecie potrzebuje świeżego, nowego pomysłu, który pogodzi i zaspokoi oczekiwania konsumentów, najemców i właścicieli centrów handlowych - Małgorzata Dziubińska, Associate Director, Cushman & Wakefield.
Kto zatem kupuje online?
Kobiety częściej kupują stacjonarnie
Udział procentowy nieco inaczej rozkłada się w przypadku kobiet i mężczyzn, a także w przypadku poszczególnych grup wiekowych. Kobiety nieco częściej, niż mężczyźni deklarowały chęć kupowania w sklepach stacjonarnych (36% vs 26%).
fot. mat. prasowe
Najwygodniejsza opcja zakupów
Polacy najchętniej kupowaliby i stacjonarnie i online.
Osoby z przedziału wiekowego 18-24 lat oraz 45-54 lat najchętniej idą na zakupy online
Biorąc pod uwagę wiek ankietowanych najwyższy udział planowanych zakupów przez internet odnotowano w grupie 18-24 lat oraz 45-54 lat.
fot. mat. prasowe
Najwygodniejsza opcja zakupów wg wieku
Najwyższy udział planowanych zakupów przez internet odnotowano w grupie 18-24 lat.
Najwyższy udział osób przywiązanych do zakupów stacjonarnych odnotowano wśród emerytów
Biorąc pod uwagę status zawodowy respondentów, najwyższy udział deklarowanych w przyszłości zakupów wyłącznie lub w większości dokonywanych w kanale internetowym zanotowano w grupie studentów (32%).
Jednocześnie aż 53% ankietowanych z tej grupy deklaruje chęć dokonywania zakupów w równym stopniu w internecie i w sklepach stacjonarnych. Najwyższy udział osób przywiązanych do zakupów stacjonarnych odnotowano wśród emerytów (39%), natomiast najniższy odsetek ankietowanych deklarujących dokonywanie większości lub wszystkich zakupów w przyszłości w kanale internetowym zanotowano w grupie osób niepracujących (12%).
fot. mat. prasowe
Najwygodniejsza opcja zakupów wg statusu zawodowego
Najwyższy udział osób przywiązanych do zakupów stacjonarnych odnotowano wśród emerytów.
fot. mat. prasowe
Najwygodniejsza opcja zakupów wg wykształcenia
Największe przywiązanie do zakupów online widać wśród osób z wyższym wykształceniem.
Większa skłonność do zakupów online rośnie wraz z wykształceniem
Większa skłonność do zakupów internetowych rośnie wraz z wykształceniem, a w przypadku osób z wyższym wykształceniem jedynie 25% deklaruje chęć dokonywania większości lub wszystkich zakupów w sposób stacjonarny.
Duże wyzwanie, które stoi przed branżą handlową, to podjęcie decyzji jak kształtować ofertę w centrach handlowych jeśli tendencje zaobserwowane w wynikach badania przekształcą się w trendy. Oferta centrów handlowych będzie musiała ulec zmianie – klientami będą w większości kobiety, przedstawiciele grup wiekowych 18 – 24 lat oraz 45 – 54 lat będą preferować zakupy online i raczej nie będą odwiedzać galerii, a tego rodzaju zakupy będą wybierane przez grupę konsumentów 35 – 44 lat, co wpłynie na przesunięcie średniego wieku osób odwiedzających centra handlowe. Rolą właścicieli oraz najemców będzie takie przygotowanie oferty, by była ona dostosowana do potrzeb konkretnych grup kupujących - podsumowuje Beata Kokeli, Head of Retail Agency, Cushman & Wakefield.
![Tylko zakupy online? Co 4. konsument rezygnuje ze sklepów stacjonarnych [© pixabay.com] Tylko zakupy online? Co 4. konsument rezygnuje ze sklepów stacjonarnych](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zakupy-online/Tylko-zakupy-online-Co-4-konsument-rezygnuje-ze-sklepow-stacjonarnych-243062-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)