Po pandemii już tylko zakupy online?
2021-06-16 09:48
Po pandemii już tylko zakupy online? © apops - Fotolia.com
Przeczytaj także: E-commerce rozkwita. W 2021 r. sprzedaż w internecie rozpoczęło 120 tys.
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Kto częściej kupuje stacjonarnie?
- Która grupa konsumentów charakteryzuje się największym przywiązaniem do zakupów stacjonarnych?
- Jak oceniane są treści dostarczane konsumentom przez marki?
Udział e-commerce w sprzedaży detalicznej w Polsce
Jak wynika z badania, jeszcze przed wybuchem pandemii udział e-commerce w sprzedaży detalicznej oscylował w Polsce w granicach 5%-6%. Obostrzenia związane z sytuacją epidemiczną i niemal całkowity akaz handlu drogą stacjonarną przełożyły się na pokaźny wzrost znaczenia zakupów online, a internet stał się w przypadku wielu firm podstawowym, jeśli nawet nie jedynym kanałem dystrybucji.
Udział e-commerce w sprzedaży detalicznej osiągał w tych okresach rekordowe (dla Polski) wyniki 11,9% w kwietniu 2020 r. i 11,4% w listopadzie 2020 r. Jednocześnie wraz z luzowaniem obostrzeń konsumenci wracali do handlu stacjonarnego, o czym świadczyć może wyraźne wyhamowanie dynamiki sprzedaży online wraz z kończącymi się kolejnymi lockdownami i luzowaniem obostrzeń w działalności centrów handlowych.
fot. mat. prasowe
Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej
Ponad 30% badanych deklaruje, że w przyszłości większość lub wszystkie zakupy ma zamiar dokonywać w sklepach stacjonarnych, jednocześnie 44% ankietowanych planuje rozłożyć zakupy równomiernie pomiędzy internet i sklepy stacjonarne. Jedynie 23% respondentów zamierza realizować większość lub wszystkie zakupy online.
Ewolucja rynku powierzchni handlowych jest niekwestionowanym faktem, a handel, zarówno w centrach handlowych, jak i na ulicach handlowych, czy w internecie potrzebuje świeżego, nowego pomysłu, który pogodzi i zaspokoi oczekiwania konsumentów, najemców i właścicieli centrów handlowych - Małgorzata Dziubińska, Associate Director, Cushman & Wakefield.
Kto zatem kupuje online?
Kobiety częściej kupują stacjonarnie
Udział procentowy nieco inaczej rozkłada się w przypadku kobiet i mężczyzn, a także w przypadku poszczególnych grup wiekowych. Kobiety nieco częściej, niż mężczyźni deklarowały chęć kupowania w sklepach stacjonarnych (36% vs 26%).
fot. mat. prasowe
Najwygodniejsza opcja zakupów
Osoby z przedziału wiekowego 18-24 lat oraz 45-54 lat najchętniej idą na zakupy online
Biorąc pod uwagę wiek ankietowanych najwyższy udział planowanych zakupów przez internet odnotowano w grupie 18-24 lat oraz 45-54 lat.
fot. mat. prasowe
Najwygodniejsza opcja zakupów wg wieku
Najwyższy udział osób przywiązanych do zakupów stacjonarnych odnotowano wśród emerytów
Biorąc pod uwagę status zawodowy respondentów, najwyższy udział deklarowanych w przyszłości zakupów wyłącznie lub w większości dokonywanych w kanale internetowym zanotowano w grupie studentów (32%).
Jednocześnie aż 53% ankietowanych z tej grupy deklaruje chęć dokonywania zakupów w równym stopniu w internecie i w sklepach stacjonarnych. Najwyższy udział osób przywiązanych do zakupów stacjonarnych odnotowano wśród emerytów (39%), natomiast najniższy odsetek ankietowanych deklarujących dokonywanie większości lub wszystkich zakupów w przyszłości w kanale internetowym zanotowano w grupie osób niepracujących (12%).
fot. mat. prasowe
Najwygodniejsza opcja zakupów wg statusu zawodowego
fot. mat. prasowe
Najwygodniejsza opcja zakupów wg wykształcenia
Większa skłonność do zakupów online rośnie wraz z wykształceniem
Większa skłonność do zakupów internetowych rośnie wraz z wykształceniem, a w przypadku osób z wyższym wykształceniem jedynie 25% deklaruje chęć dokonywania większości lub wszystkich zakupów w sposób stacjonarny.
Duże wyzwanie, które stoi przed branżą handlową, to podjęcie decyzji jak kształtować ofertę w centrach handlowych jeśli tendencje zaobserwowane w wynikach badania przekształcą się w trendy. Oferta centrów handlowych będzie musiała ulec zmianie – klientami będą w większości kobiety, przedstawiciele grup wiekowych 18 – 24 lat oraz 45 – 54 lat będą preferować zakupy online i raczej nie będą odwiedzać galerii, a tego rodzaju zakupy będą wybierane przez grupę konsumentów 35 – 44 lat, co wpłynie na przesunięcie średniego wieku osób odwiedzających centra handlowe. Rolą właścicieli oraz najemców będzie takie przygotowanie oferty, by była ona dostosowana do potrzeb konkretnych grup kupujących - podsumowuje Beata Kokeli, Head of Retail Agency, Cushman & Wakefield.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)