Nastroje konsumentów w czerwcu 2021 nieco gorsze
2021-06-23 12:33
Nastroje konsumentów w czerwcu 2021 nieco gorsze © Bits and Splits - Fotolia.com
Przeczytaj także: Nastroje konsumentów znacząco się poprawiły w maju 2021
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł -14,8 i był o 0,2 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w czerwcu 2021 r.
Spośród składowych wskaźnika najbardziej pogorszyły się oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 3,3 p. proc. i 2,3 p. proc.). Spadek wystąpił także dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 1,2 p. proc.). Natomiast poprawiły się oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrosty odpowiednio o 3,4 p. proc. i 2,3 p. proc.).
W odniesieniu do czerwca 2020 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 4,6 p. proc.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w czerwcu 2021 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 0,1 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -9,0.
Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadki odpowiednio o 3,3 p. proc. i 2,6 p. proc.). Spadek o 1,2 p. proc. wystąpił także dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost o 6,9 p. proc.).
W czerwcu br. WWUK osiągnął wartość o 14,9 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2020 r.
fot. mat. prasowe
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK)
Dla 84,6% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)