Kto kompletuje szkolne wyprawki?
2006-09-05 13:19
Przeczytaj także: Najbardziej perspektywiczni polscy konsumenci
Na podstawie deklarowanych dochodów możemy wnioskować, że nie wszystkich stać jest na dziecko. Osoby o niższych dochodach, poniżej 1400 PLN netto na gospodarstwo, występują w omawianej bazie znacznie rzadziej niż przeciętnie. Wyraźnie nadreprezentowane są grupy zamożne, gospodarstwa domowe, których miesięczne dochody przekraczają 4000 PLN netto. Wraz z dochodem wzrastają też tygodniowe wydatki na podstawowe zakupy, które znacznie przewyższają przeciętne w Polsce wydatki. Więcej niż 200 zł tygodniowo przeznacza na ten cel 36% respondentów. Bez względu na miejsce zamieszkania (na wsi czy w dużych miastach), rodzice uczniów jako miejsce największych zakupów wskazują super i hipermarkety.Wysoki poziom wydatków związany jest oczywiście z wielkością rodziny. Co trzecie gospodarstwo domowe ma troje lub więcej dzieci. Ponad 62% ma jedno lub dwoje dzieci. Zaledwie kilka procent to rodziny niepełne, w których jest tylko jedna dorosła osoba i jedno dziecko.
Wychowanie dziecka w wieku szkolnym nie sprzyja oszczędzaniu. Rodzice w omawianej bazie znacznie rzadziej umieszczają oszczędności na lokatach - korzysta z nich niecałe 8% badanych. Jeżeli inwestują, korzystają z funduszy inwestycyjnych lub dokonują zakupu akcji. Zdecydowana większość (82%) ma swoje konto i chętniej niż przeciętni Polacy korzystają z kont internetowych. Dużą popularnością cieszą się również karty kredytowe, które posiada 28% rodziców. Respondenci z omawianej grupy to także klienci banków korzystający z kredytów - nie tylko konsumpcyjnych, ale przede wszystkim hipotecznych czy samochodowych.
W gospodarstwach domowych coraz częściej pojawia się drogi sprzęt AGD taki jak zmywarki, rzadziej natomiast pralkosuszarki. Obok AGD znacznie częściej kupuje się sprzęt komputerowy (w ponad połowie mieszkań jest komputer) czy aparaty i kamery cyfrowe (29%). Co piąta osoba z wybranej bazy ma kino domowe.
Rodzice uczniów to zapracowana, aktywna grupa. Spędzają znacznie mniej czasu przed telewizorem, niż przeciętny Polak – 2/3 całej bazy spędza przed telewizorem krócej niż 3 godziny dziennie. Niestety znacznie rzadziej niż przeciętni Polacy deklarują zainteresowanie sportem, ekonomią i kulturą. Jednak ponad połowa deklaruje, że czyta książki w wolnym czasie.
Grupa charakteryzowana w danym raporcie obejmuje odpowiedzi osób zawarte w Ogólnopolskim Kwestionariuszu Produktów i Usług Acxiom Polska, które posiadają przynajmniej jedno dziecko w wieku szkolnym - dziecko urodzone pomiędzy 1999 a 1987 rokiem - i liczy ona 23404 respondentów.
oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl