Wzrost cen ogranicza zakupy. Polacy tną wydatki i konsumpcję
2021-07-08 09:10
Ceny rosną, Polacy ograniczają wydatki © Pio Si - Fotolia.com
Przeczytaj także: 15 rzeczy, których wzrost cen w Polsce był rekordowy w UE
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jakie są przyczyny wzrostu cen zdaniem Polaków?
- Które z produktów najbardziej podrożały w opinii badanych?
- W jaki sposób konsumenci zareagowali na podwyżki cen?
63% badanych jest zdania, że ceny bardzo poszły w górę, a 28% – że trochę. Co więcej, 81% respondentów spodziewa się dalszych wzrostów cen w ciągu kolejnych miesięcy – odsetek ten jest wyższy (86%) w przypadku respondentów z najmłodszej grupy wiekowej (18-24) oraz z wykształceniem wyższym.
Polacy twierdzą, że główną przyczyną wzrostu cen jest chęć przedsiębiorców odrobienia strat po pandemii (61%) – tak uważają przede wszystkim osoby po 35-tym roku życia (65%). Z kolei młodsi (18-24) najczęściej jako przyczynę wskazują politykę gospodarczą rządu (62%).
fot. mat. prasowe
Przyczyny wzrostu cen zdaniem Polaków
Badanie szczególnie dostrzegają podwyżki żywności, benzyny oraz opłat za mieszkanie. Ponad połowa twierdzi, że podrożały usługi gastronomiczne.
fot. mat. prasowe
Produkty, które najbardziej podrożały w opinii badanych
Jaką strategię przyjmują Polacy wobec coraz wyższych cen?
Polacy koncentrują się przede wszystkim na obniżeniu swoich wydatków. Ponad połowa badanych przyznaje, że wybiera tańsze produkty i usługi. 39% z kolei ogranicza konsumpcję jak również korzystanie z niektórych usług. Tylko 16% planuje szukać dodatkowej pracy, a 14% chce poszukać nowej, lepiej płatnej pracy. 7% respondentów planuje iść do pracodawcy po podwyżkę.
Szukanie dodatkowej pracy jest dużo częściej wskazywane przez osoby z najmłodszych badanych grup wiekowych (18-24 i 25-34 lata) – odpowiednio 25% i 23% przedstawicieli tych grup zamierza poszukać dodatkowego źródła zarobku. Z kolei ograniczenie konsumpcji najbardziej jest popularne wśród osób z najstarszej badanej grupy wiekowej (45-65 lat).
fot. mat. prasowe
Reakcje badanych na podwyżki cen
Wzrost cen, w połączeniu z ujemnym de facto oprocentowaniem oszczędności, to sytuacja zasadniczo odmienna od tej, do jakiej przyzwyczaili się polscy konsumenci przed ostatnie dekady. Jak wynika z naszego badania, świadomość tych nowych realiów jest powszechna. Przemawia za nią zarówno codzienne doświadczenie weryfikowania własnej siły nabywczej podczas zakupów, jak i obecność tego tematu w mediach. Życie w warunkach inflacji, znane osobom ze średniego i starszego pokolenia, jest doświadczeniem stosunkowo nowym i nieznanym dla osób młodszych, niepamiętających pierwszych lat transformacji rynkowej. Tworzy to atmosferę rosnącej niepewności materialnej oraz sprzyja szukaniu różnych strategii radzenia sobie z nowymi realiami. Pandemia jest z jednej strony uznawana za jeden z powodów tych zjawisk ekonomicznych, z drugiej – wpływa na częściowe zrelatywizowanie reakcji na wysokie ceny w obliczu zagrożeń zdrowotnych i utrudnień w codziennym życiu wynikających z obostrzeń sanitarnych – komentuje Łukasz Mazurkiewicz z ARC Rynek i Opinia.
Informacja o badaniu
Badanie zostały zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online zrealizowane na ePanel.pl). Termin realizacji: 24.06 -1.07.2021 na próbie N=1014, reprezentatywnej pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS próby populacji Polaków w wieku 18-65 lat.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)