Powstają głównie parki handlowe
2021-07-26 11:32
![Powstają głównie parki handlowe [© EyeMark - Fotolia.com] Powstają głównie parki handlowe](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/powierzchnie-handlowe/Powstaja-glownie-parki-handlowe-239343-200x133crop.jpg)
Powstają głównie parki handlowe © EyeMark - Fotolia.com
Przeczytaj także: 49 nowych i rozbudowanych obiektów handlowych w 2023 roku
Jak podaje CBRE, w I połowie 2021 roku oddano do użytkowania 110 tys. mkw. powierzchni handlowej. W budowie znajduje się obecnie 250 tys. mkw. nowej powierzchni, z czego 200 tys. mkw. ma zostać oddanych do użytku jeszcze w tym roku.Polacy coraz chętniej wracają do stacjonarnych zakupów. W pierwszych czterech tygodniach po ponownym otwarciu centrów handlowych w maju liczba klientów była wyższa o 39% w porównaniu do tego samego okresu w zeszłym roku. Dodatkowo, podobnie jak rok temu, powrót działalności dużych sklepów stacjonarnych obniżył udział sprzedaży internetowej. Widzimy także, że odbudowuje się sprzedaż detaliczna. Jej poziom osiąga nawet wyższe wyniki niż przed pandemią. To pozytywny sygnał dla sektora handlowego, który napędza decyzje o nowych inwestycjach – mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.
Całkowity wolumen powierzchni handlowej w Polsce wynosi obecnie ponad 12 mln mkw. W pierwszej połowie 2021 r. przybyło 12 nowych obiektów i 3 zostały rozbudowane. Ich łączna powierzchnia to 110 tys. mkw. Są to małe obiekty, przede wszystkim parki handlowe. Inwestycje, które powstają obecnie to również małe formaty. W budowie znajduje się 250 tys. mkw. nowej powierzchni pod handel, z czego 200 tys. mkw. ma być ukończone jeszcze w tym roku. Wśród nowych budynków nie ma żadnego dużego centrum handlowego. Inwestycji w toku jest na tyle dużo, że całkowita podaż w 2021 r. może być o 22% wyższa w porównaniu rok do roku i o 7% wyższa niż w 2019 r.
fot. EyeMark - Fotolia.com
Powstają głównie parki handlowe
Obecnie w budowie jest 250 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego 200 tys. mkw. ma zostać oddanych do użytku jeszcze w tym roku. Większość z nich to obiekty małego formatu – wynika z najnowszego raportu CBRE.
Czynsze stabilne, ale mogą spadać
Eksperci CBRE przewidują, że liczba pustych lokali w galeriach mogła się zwiększyć w okresie pandemii, co z kolei może powodować presję na obniżkę czynszów, szczególnie w obiektach handlowych będących w gorszej kondycji. Dodatkowo, w czasie negocjacji najemcy zaczynają podnosić kwestie krótszych umów najmu i uzależnienia opłat od wysokości obrotów. Czynsze umowne w najlepszych centrach zakupowych pozostają stabilne.
Debiuty nowych marek
W pierwszej połowie br. w naszym kraju zadebiutowało kilka nowych marek. Włoska sieć DentalPro otworzyła swoją pierwszą klinikę w łódzkiej Manufakturze. Szwedzka Duxiana i niemiecka Rolf Benz zaprezentowały się z artykułami wnętrzarskimi, a włoska Camicissima i turecka Yargici z modowymi. Na rynku pojawiła się także należąca do CCC polska marka HalfPrice, która ma już ponad 20 lokalizacji. Swój pierwszy firmowy sklep w warszawskim Westfield Arkadia otworzyło dobrze znane Lego. W kolejnych miesiącach debiut na polskim rynku zapowiedziała niemiecka sieć drogerii DM-DrogerieMarkt. Widać też ekspansję sieci handlowych w sektorze spożywczym i gastronomicznym oraz dyskontów wielobranżowych.
![Parki i centra handlowe w trudnych czasach. Podsumowanie 2022 [© pixabay.com] Parki i centra handlowe w trudnych czasach. Podsumowanie 2022](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/powierzchnie-handlowe/Parki-i-centra-handlowe-w-trudnych-czasach-Podsumowanie-2022-250466-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)