Fotowoltaika na fali. Zaszkodzi jej zmiana przepisów?
2021-08-12 13:27
Polacy inwestują w fotowoltaikę w obawie przed kosztami energii © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Panele fotowoltaiczne: liczy się cena i doświadczenie fachowca
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Co przekonuje nas do zamontowania instalacji fotowoltaicznej?
- Z jakimi największymi trudnościami mierzyli się Polacy podczas montażu paneli fotowoltaicznych?
- Którzy z producentów mikroinstalacji cieszą się wśród Polaków największą popularnością?
- Jak zmiana przepisów dotyczących sprzedaży nadwyżek energii może przełożyć się na decyzję o montażu fotowoltaiki?
Fotowoltaika rośnie w siłę
1 lipca w Polsce ruszył nabór do 3 edycji programu „Mój prąd”, skierowanego do osób zainteresowanych wytwarzaniem energii z paneli fotowoltaicznych zamontowanych na swojej nieruchomości.
Dofinansowania, sezon wakacyjny, wyjątkowo sprzyjająca pogoda, a także przybierający na sile boom na rynku budowlanym sprawiły, że mamy obecnie do czynienia ze szczytem sezonu pod względem zainteresowania fotowoltaiką.
Oszczędnie i ekologicznie
Kluczowy czynnik przekonujący Polaków do inwestycji w fotowoltaikę pozostaje niezmienny. Podobnie jak w zeszłym roku jest to oszczędność – w tej edycji badania kierowało się nią aż 74% respondentów. 57% badanych przyznało, że przekonała ich potrzeba korzystania z odnawialnych źródeł energii wynikająca z troski o środowisko. Aż 44% inwestorów dokonało wyboru w obawie przed rosnącymi kosztami energii oraz w wyniku niepewności co do tego, jak będą one kształtować się w przyszłości.
Do fotowoltaiki przekonywały również dostępne formy dofinansowań (22%), a także polecenia znajomych (13%).
fot. mat. prasowe
Co przekonało Państwa do montażu paneli fotowoltaicznych
Średnia moc instalacji elektrycznej w Polsce
Średnia moc nowej instalacji fotowoltaicznej w Polsce w ciągu ostatniego roku wyniosła 5,24 kWp, a średnia zajmowana przez nie powierzchnia to 29 m2. Taka mikroinstalacja jest w stanie rocznie wytworzyć w przybliżeniu ponad 5 MWh energii.
Do jej konstrukcji częściej używano paneli monokrystalicznych (57%) niż polikrystalicznych (43%). Najpopularniejszymi producentami okazali się LONGi, Ja Solar, Jinko Solar i Hyundai.
Panele skierowane na południe
Najczęściej panele instalowane są na dachu domu (77% przypadków), rzadziej instalacja wykonywana była na gruncie (11%), budynku gospodarczym (8%) lub na garażu (5%). Pojedyncze osoby decydowały się na montaż paneli na ścianie budynku.
Jest to ciekawe rozwiązanie dla właścicieli nieruchomości, których dach skierowany jest w niekorzystnym kierunku (np. na północ). Panele muszą wówczas zostać umieszczone na specjalnym stelażu, co generuje dodatkowe koszty, jednak pozwala w pełni wykorzystać ich potencjał, bez konieczności przebudowy budynku.
Ponad połowa (51%) instalacji w ubiegłym roku została zamontowana w kierunku południowym, czyli tak aby umożliwić maksymalnie efektywną pracę paneli. Stosunkowo często wykonywano je również na dachach skierowanych na południowy-wschód (16%) i południowy-zachód (14%).
57% instalacji powstało na dachach dwuspadowych, a najpopularniejszym pokryciem była w tym przypadku blachodachówka (46%). Dwa razy rzadziej montaż odbywał się na dachówce ceramicznej.
fot. mat. prasowe
Z jakimi największymi trudnościami mierzyli się Państwo w czasie realizacji inwestycji
Co trzeci inwestor, pytany przez Oferteo, wspomina cały proces realizacji jako bezproblemowy. Ci, którzy doświadczyli trudności, mieli je najczęściej z uzyskaniem dofinasowania oraz załatwieniem formalności. Problematyczne okazywały się także poszukiwania wykonawcy i panowanie nad budżetem.
Dopełnienie formalności, wnioski o uzyskanie dofinansowania i kontakt z urzędami to jedne z największych wyzwań, jakie stają przed osobami decydującymi się na montaż fotowoltaiki. Wszystkie te elementy można jednak spokojnie zlecić zaufanemu wykonawcy, ponieważ większość z nich poza projektowaniem i realizacją instalacji, zajmuje się także kwestiami formalnymi – komentuje Karol Grygiel z zarządu Oferteo.pl. Wybór odpowiedniego specjalisty jest więc o tyle kluczowy, że może całkowicie zwolnić inwestora z obowiązków związanych z uruchomieniem mikroinstalacji, a cały proces staje się wówczas absolutnie bezproblemowy.
Nowe przepisy zniechęcają do fotowoltaiki
Aż 88% respondentów deklaruje, że jest zadowolona ze swojej decyzji o inwestycji w fotowoltaikę, a dla 10% jest jeszcze za wcześnie na takie podsumowania. Ponadto 31% badanych już planuje rozbudowanie swojej mikroinstalacji w przyszłości. Cały proces inwestycyjny określany jest najczęściej jako bezproblemowy, sprawny i satysfakcjonujący.
fot. mat. prasowe
Zmiana przepisów dot. sprzedaży nadwyżek energii a decyzja o montażu fotowoltaiki
Większość respondentów odpowiedziała, że nie wie jeszcze, jaką decyzję by wówczas podjęła. 28% stwierdziło, że mimo wszystko zdecydowałoby się na inwestycję w fotowoltaikę, a 12% zrobiłoby to, ale tylko zaopatrując się jednocześnie w urządzenie służące do magazynowania energii. Co czwarty badany zrezygnowałby z paneli.
Metodologia badania
Druga edycja „Raportu Oferteo o fotowoltaice przygotowana została na podstawie badania ankietowego przeprowadzonego w lipcu 2021 roku metodą CAWI na próbie 499 osób.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)