IAB Polska: reklama w internecie znowu zaskakuje
2021-08-20 09:23
![IAB Polska: reklama w internecie znowu zaskakuje [© tashatuvango - Fotolia.com] IAB Polska: reklama w internecie znowu zaskakuje](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/reklama-internetowa/IAB-Polska-reklama-w-internecie-znowu-zaskakuje-239906-200x133crop.jpg)
Dynamiczny wzrost wydatków na reklamę online © tashatuvango - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rosną wydatki na reklamę. Rynek już wraca do formy?
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jaką dynamiką charakteryzowały się wydatki na reklamę w internecie, które poczyniono w I kwartale bieżącego roku?
- Które branże przeznaczyły na reklamę najwięcej?
- Jaki rodzaj reklamy pozyskuje najznaczniejszą część tortu reklamowego online
Po przeciętnych wynikach roku wcześniejszego – który pomimo pandemii dla reklamy w internecie zakończył się wzrostem wartości (5% rok do roku) – pierwszy kwartał roku 2021 roku rozpoczął się> bardzo obiecująco. W okresie tym komunikacja cyfrowa wypracowała prawie 200 dodatkowych mln zł więcej niż rok wcześniej. Dzięki temu cały rynek digitalowy wzrósł o 17%.
fot. mat. prasowe
Wydatki na reklamę w I kw. 2021 r.
Wydatki reklamodawców wzrosły w pierwszym kwartale o 17%
W okresie tym ogólny obraz polskiej reklamy w internecie nie uległ zmianie. Nadal dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo) z prawie połową udziałów w torcie reklamowym online. W badanym okresie jej wartość wzrosła o ponad jedną piątą. Podobny indeks uzyskały ogłoszenia, które zdecydowanie odbiły się po zeszłorocznych stratach spowodowanych ekspansją COVID-19. SEM nadal pozyskuje jedną trzecią tortu reklamowego online, a jego wartość w pierwszym kwartale 2021 wzrosła o kilkanaście procent. Wysoki indeks osiągnęła też reklama sprzedawana w modelu programmatic (wzrost wartości o prawie jedną trzecią) oraz w urządzeniach mobilnych (15%).
Biorąc pod uwagę podział branżowy – ranking reklamodawców nie uległ istotnym zmianom. W pierwszej piątce kolejność pozostała ta sama – z dominującą pozycją handlu – zaś na kolejnych miejscach odnotowano jedynie nieznaczne roszady. Największą dynamikę odnotowały segmenty: „handel”, „chemia gospodarcza”, „media, książki, CD i DVD” oraz „odzież i dodatki”.
fot. mat. prasowe
Wydatki według branż
Największy udział (20%) w łącznych wydatkach na reklamę wygenerował handel.
Po wzrostach wydatków na reklamę w internecie odnotowanych w ostatnim kwartale 2020 roku, dodatnia dynamika w pierwszym kwartale bieżącego roku nie jest na pewno całkowitym zaskoczeniem. Jest nim jednak wielkość wzrostu na poziomie aż 17%. Początek roku nie charakteryzuje się zazwyczaj tak dużą dynamiką, jednak okresu pandemii nie da się oceniać w oparciu o doświadczenia wcześniejszych lat. Wysokie wzrosty w pierwszym kwartale 2021 roku oraz ich charakterystyka, pokazują wyraźnie zmęczenie konsumentów oraz reklamodawców ograniczeniami. Ci pierwsi pokazują, że chcą kupować, a drudzy, że chcą normalnie prowadzić swoje biznesy. Taki wynik pozwala oczekiwać utrzymania się dodatniej dynamiki w kolejnych kwartałach tego roku. – komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.
#O BADANIU
W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK SARE, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius.
Dane zbierano do 12 sierpnia 2021 r.
![Reklama online? Wideo, wideo i jeszcze raz wideo [© weedezign - Fotolia.com] Reklama online? Wideo, wideo i jeszcze raz wideo](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/reklama/Reklama-online-Wideo-wideo-i-jeszcze-raz-wideo-260022-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)