eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternetGry online: podczas lockdownu ponad 5,8 mln ataków

Gry online: podczas lockdownu ponad 5,8 mln ataków

2021-08-24 10:15

Gry online: podczas lockdownu ponad 5,8 mln ataków

Gry online © fot. mat. prasowe

5,8 miliona - tyle ataków wykorzystujących złośliwe oprogramowanie podszywające się pod popularne gry wykryli eksperci z Kaspersky w okresie od III kwartału 2020 r. do II kwartału 2021 r. Postanowili przeanalizować, jak te zagrożenia zmieniały się w czasie pandemii. Oto wnioski z tej analizy.

Przeczytaj także: Gry mobilne, czyli Polacy pod ostrzałem hakerów

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Pod jakie gry najczęściej podszywali się cyberprzestępcy?
  • Jakie gry mobilne były najbardziej zagrożone?
  • Jak cyberataki na gry zmieniały się w czasie pandemii?


W czasie pandemii zamknięci w domach szukaliśmy rozrywki. Skorzystała na tym m.in. branża gier, która odnotowała bardzo duży wzrost. Eksperci prognozują, że będzie on trwał nadal, a branża do końca roku 2021 osiągnie wartość do 175,5 miliarda dolarów. Niestety wzrosła także ilość ataków podszywających się pod gry.

Dlatego badacze z firmy Kaspersky postanowili przeanalizować zagrożenia, z którymi gracze zetknęli się w czasie pandemii – od potencjalnych ataków na komputery i urządzenia mobilne po ataki phishingowe.

Eksperci z firmy Kaspersky przeanalizowali ataki z użyciem szkodliwego oraz niechcianego oprogramowania podszywającego się pod 24 najpopularniejsze gry dla komputerów oraz 10 najpopularniejszych gier mobilnych w 2021 r. Okazało się, że liczba cyberzagrożeń związanych z grami na komputery gwałtownie wzrosła wraz z wprowadzeniem lockdownu w II kw. 2020 r. – wykryto ich 2,48 mln na całym świecie – o 66% więcej w porównaniu z I kw. 2020 r., gdy wykryto 1,48 mln takich ataków. Co ciekawe, liczba ataków i użytkowników, którzy stanowili ich cel, znacząco spadła w II kw. 2021 r. – do zaledwie 636 904.

Nieco inny trend zaobserwowano w odniesieniu do gier mobilnych – liczba użytkowników stanowiących cel ataków wzrosła o 185% na początku pandemii: z 1 138 w lutym 2020 r. do 3 253 w marcu 2020 r. Co więcej, liczba użytkowników chcących odprężyć się przed ekranem telefonu nie zmniejszyła się znacząco po dwóch falach pandemii, o czym świadczy zaledwie 10% średni spadek liczby użytkowników atakowanych w ciągu miesiąca w II kw. 2020 r. w porównaniu z II kw. 2021 r. To oznacza, że zagrożenia mobilne pozostawały atrakcyjną formą ataków dla cyberprzestępców, nawet gdy rządy na całym świecie znosiły lockdowny.

Jeśli chodzi o popularne gry, na pierwszym miejscu, zarówno w kategorii komputerów PC jak i urządzeń mobilnych, uplasował się Minecraft – to właśnie pod tę grę podszywało się najczęściej niechciane i szkodliwe oprogramowanie. Tak ogromna popularność Minecrafta może wynikać z tego, że istnieją różne wersje tej gry oraz niezliczona ilość tzw. modów – dodatkowych modyfikacji, które mogą być zainstalowane w grze w celu jej urozmaicenia. Mody tworzone są zwykle przez użytkowników i mają nieoficjalny charakter, przez co stanowią wygodną przykrywkę dla szkodliwego oraz niechcianego oprogramowania. Od lipca 2020 r. do czerwca 2021 r. rozprzestrzeniono 36 336 plików podszywających się pod grę Minecraft. Dotknęły one 184 887 użytkowników komputów PC i odpowiadały za 3 010 891 prób infekcji, co stanowi niemal połowę wykrytych plików oraz ataków w badanym okresie.

fot. mat. prasowe

Gry online

Wzrost liczby ataków może mieć związek z szybkim zwiększeniem się aktywności graczy podczas pandemii


Do grupy gier chętnie wykorzystywanych przez cyberprzestępców do dystrybuowania szkodliwej zawartości należały także takie produkcje jak The Sims 4, PUBG, Fortnite czy Grand Theft Auto V.

Chociaż większość plików rozprzestrzenianych jako gry stanowiły tzw. downloadery – programy zdolne do pobierania innego rodzaju oprogramowania na zainfekowane urządzenia – oraz narzędzia reklamowe (adware), od czasu do czasu użytkownicy komputerów PC oraz urządzeń mobilnych napotykali poważniejsze zagrożenia, w tym trojany tworzone w celu kradzieży danych finansowych i innych cennych informacji, a także szkodliwe narzędzia dające atakującym zdalny dostęp do zainfekowanych urządzeń.

Porady bezpieczeństwa


Eksperci z firmy Kaspersky zalecają graczom następujące działania pozwalające zachować bezpieczeństwo:
  • Stosuj silne hasła — inne dla każdego konta. W tym celu możesz skorzystać z pomocy menedżera haseł, takiego jak Kaspersky Password Manager. Dzięki temu nawet jeśli któreś z Twoich kont zostanie skradzione, nie wpłynie to na pozostałe. Nie stosuj do gier online tego samego hasła, które wykorzystujesz w innych serwisach.
  • Pobieraj aplikacje mobilne wyłącznie z oficjalnych sklepów, takich jak Apple App Store, Google Play czy Amazon Appstore.
  • Nie kupuj kota w worku. Nawet podczas letniej wyprzedaży organizowanej przez platformę Steam przeczytaj przynajmniej kilka recenzji, zanim wydasz pieniądze na jakiś mało znany tytuł. Jeśli coś jest podejrzane, inni gracze prawdopodobnie się zorientują i napiszą o tym w komentarzach.
  • Nie klikaj odsyłaczy do zewnętrznych stron z czatu gry i dokładnie sprawdź adres zasobu, który żąda podania nazwy użytkownika oraz hasła. Pamiętaj, że strona, na którą jesteś przekierowywany, może być fałszywa.
  • Powstrzymaj się przed pobieraniem nielegalnego oprogramowania oraz innych treści. Nawet jeśli zostałeś przekierowany tam z legalnej strony.
  • Stosuj niezawodne rozwiązanie bezpieczeństwa, które nie spowolni Twojego komputera podczas gry, natomiast ochroni Cię przed wszelkimi możliwymi cyberzagrożeniami. Przykładem może być pakiet Kaspersky Total Security, który działa płynnie z platformą Steam oraz innymi serwisami dla graczy.
  • Stosuj skuteczne rozwiązanie bezpieczeństwa mobilnego, np. Kaspersky Internet Security for Android, w celu zapewnienia sobie ochrony przed szkodliwym oprogramowaniem oraz jego działaniami na smartfonie i tablecie.
Zaobserwowaliśmy wyraźny wpływ pandemii na liczbę zagrożeń związanych z grami. Ponieważ więcej osób sięgnęło po ten rodzaj rozrywki, więcej użytkowników zetknęło się z zagrożeniami podszywającymi się pod gry. Jednym z popularnych sposobów rozprzestrzeniania zagrożeń są strony phishingowe: pojawiło się mnóstwo takich zasobów – w wielu przypadkach trudnych do odróżnienia od autentycznych – wykorzystywanych do atakowania użytkowników różnych platform gier. Innym wektorem ataków są strony z nieoficjalnym i nielegalnym oprogramowaniem. Nasze badanie wyraźnie pokazuje, że branża gier staje się coraz bardziej lukratywna oraz atrakcyjna dla cyberprzestępców – skomentował Anton Iwanow, badacz ds. cyberbezpieczeństwa w firmie Kaspersky.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: