Dlaczego szybkość ładowania strony ma znaczenie i jak ją poprawić?
2021-09-10 10:33
Dlaczego szybkość ładowania strony ma znaczenie? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Najszybsze mobilne strony internetowe. Kto w czołówce?
To, co kiedyś było parametrem określającym, jak szybko użytkownik zobaczy treści które zażądał, dzisiaj jest ważnym wskaźnikiem ogólnego doświadczenia użytkownika witryny. Potwierdza to wprowadzona w 2021 roku przez Google aktualizacja Page Experience, aby ulepszyć swój algorytm. Strony, które ładują się szybciej, szybciej dostarczają treści, a co za tym idzie, szybciej zaspokajają potrzeby użytkownika.Zacznijmy od podstaw. Czym jest szybkość strony?
Szybkość strony to czas potrzebny na wyświetlenie całej zawartości na danej stronie lub czas potrzebny przeglądarce na otrzymanie pierwszej informacji z serwera.
Wszystkie elementy strony - kod HTML, pliki JavaScript, CSS nadający styl elementom strony, obrazy, filmy i inne multimedia - mają wpływ na szybkość strony. W rzeczywistości wszystko, od rozmiaru elementu do szybkości serwera, na którym są hostowane pliki, będzie miało wpływ na to jak szybko załaduje się strona.
Ze względu na różnice technologiczne szybkość strony jest mierzona osobno na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych.
Szybkość witryny vs szybkość strony
Szybkość witryny to średnia prędkości wczytywania kilku przykładowych stron w witrynie. Choć mogą wydawać się podobne, prędkość strony nie jest tym samym co prędkość witryny. Z drugiej strony, prędkość strony opisuje, jak długo użytkownik będzie czekał na rozpoczęcie konsumpcji treści pojedynczej strony.
Dlaczego szybkość strony ma znaczenie?
Szybsze strony są bardziej wydajne i zapewniają znacznie lepsze doświadczenia użytkownika na stronie. Wszyscy chcemy otrzymywać jak najszybciej dobrej jakości wyniki. Według ostatnich badań, jeśli ładowanie strony trwa dłużej niż 3 sekundy, więcej niż jedna czwarta użytkowników, wybierze inny wynik wyszukiwania. Zwiększanie współczynnika odrzuceń nie jest tym na czym nam zależy. Użytkownicy mobilni przede wszystkim oczekują szybkiego ładowania zawartości stron. W tym samym badaniu 73% użytkowników stwierdziło, że odwiedziło stronę z wolnym tempem ładowania. 47% użytkowników oczekuje, że strona internetowa załaduje się w 2 sekundy lub krócej. Aż 40% osób porzuca stronę internetową, której załadowanie zajmuje więcej niż 3 sekundy.
Szybkość strony ma również wpływ na współczynnik konwersji. 1 sekunda opóźnienia w odpowiedzi strony może skutkować 7% spadkiem konwersji. Łatwo obliczyć, że jeśli sklep internetowy generuje sprzedaż na poziomie 100 000 złotych dziennie, 1 sekundowe opóźnienie strony może potencjalnie kosztować Cię 2,5 miliona złotych w utraconej sprzedaży każdego roku.
Ostatnio Google zwiększył znaczenie doświadczenia użytkownika, wprowadzając do swoich algorytmów wskaźnik rankingowy Page Experience Signals (Sygnały Użyteczności Strony). Ten nowy wskaźnik rankingowy łączy Core Web Vitals z istniejącymi metrykami, takimi jak przyjazność dla urządzeń mobilnych i bezpieczne przeglądanie, szybkość oraz jakość treści.
Sygnały użyteczności strony mają na celu ocenę stron internetowych pod kątem User Experience. W skrócie, rozszerzają one ostatnie kryteria Google dotyczące strony o czynniki, które wpływają na doświadczenie osoby podczas konsumpcji treści.
Nie trzeba dodawać, że szybkość strony jest jednym z najbardziej krytycznych czynników, które mają na to wpływ.
Na chwilę obecną, Google obrazuje system PES tak jak na poniższej grafice:
fot. mat. prasowe
System PES wg Google
Analizując grafikę widzimy, że Google wyróżnił 3 czynniki. Core Web Vitals (Podstawowe wskaźniki internetowe). Najistotniejsze pod względem oceny strony są – szybkość i stabilność.
Metryka szybkości strony
Szybkość strony jest złożonym procesem, jeżeli chcemy zająć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, powinniśmy zrozumieć, jak jest ona mierzona.
Istnieje kilka indeksów, które wpływają na szybkość strony lub odnoszą się do niej. Przyjrzyjmy się wskaźnikom Core Web Vitals:
- Largest Contentful Paint (LCP): Odnosi się to do czasu ładowania strony. Parametr mówi, że główna zawartość strony załadowała się odpowiednio
- First Input Delay (FIP): Odnosi się do interaktywności strony; Pierwsze Opóźnienie Wejścia reprezentuje czas od momentu, gdy użytkownik po raz pierwszy wejdzie w interakcję z witryną, do momentu, gdy przeglądarka jest w stanie odpowiednio zareagować na tę interakcję
- Cumulative Layout Shift (CLS): Podkreśla przypadki nieoczekiwanego przesunięcia układu strony lub wizualną stabilność strony. Jeśli strona przesunie się, użytkownicy mogą przypadkowo kliknąć na niewłaściwy przycisk na stronie
Jak zmierzyć szybkość wczytywania strony?
W Internecie można znaleźć dziesiątki narzędzi do mierzenia szybkości strony. Poniżej przedstawiam dwa najlepsze narzędzia do mierzenia szybkości strony. Oba są darmowe.
PageSpeed Insights to narzędzie, które zostało stworzone przez Google. Wynik pokazuje jak szybko wczytuje się strona na urządzeniach mobilnych oraz stacjonarnych. Wynik opiera się na punktacji od 0 do 100. Im więcej punktów, tym lepiej. Możesz przyjąć, że wynik powyżej 90 punktów będzie bardzo dobry. Wynik przeciętny to okolice 60 punktów, a jeśli Twoja strona otrzymała mniej, niż 50 punktów – koniecznie nad nią popracuj.
GT Metrix działa podobnie do PageSpeed, tylko zamiast punktów, otrzymujesz procenty. Sto procent to wynik najlepszy. Poza punktacją narzędzie w wyniku pokazuje jeszcze jeden istotny parametr: czas załadowania strony. Wyrażony jest w sekundach.
Filip Gruszczyński,
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)