Obniżki cen tracą popularność
2021-09-12 00:44
Obniżki cen tracą popularność © pixabay.com
Przeczytaj także: Czy Polacy to łowcy promocji? Są wyniki nowego badania
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jak zmieniała się popularność wybranych rodzajów promocji na przestrzeni 5 lat?
- Jaki wpływ na zachowania konsumentów wywierają promocje?
- Co powoduje dostrzegalny ostatnio spadek zainteresowania obniżkami cen?
Zainteresowanie promocjami wśród polskich konsumentów jest wciąż wysokie, chociaż w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy nieznacznie zmalało. Popularność niektórych akcji promocyjnych istotnie ewoluowała w ciągu ostatnich pięciu lat.
fot. mat. prasowe
Popularność wybranych rodzajów promocji na przestrzeni 5 lat (2016 versus 2021)
Czy i jak promocje zmieniają zachowania konsumentów? Co się zmieniło w ciągu ostatniego roku? To wybrane pytania, które zadaliśmy w ramach badania. W porównaniu z rokiem poprzednim istotnie zwiększył się na przykład odsetek konsumentów robiących pod wpływem promocji zakupy na zapas – o 7 p. p. (z 41% w 2020 do 48% w 2021). Jednocześnie konsumenci rzadziej kupowali produkty, o promocji których dowiadywali się w miejscu zakupu. Badani rzadziej też niż w zeszłym roku zmieniali, pod wpływem promocji, zazwyczaj wybieraną markę (z 26% w 2020 do 22% w 2021). Podobnie jak w ubiegłym roku co piąty konsument przyznawał, że promocja sprawiła, iż kupował rzeczy, których nie potrzebował oraz że przez promocję zwiększył konsumpcję.
fot. mat. prasowe
Przykładowa zmiana zachowania konsumenckiego pod wpływem promocji
fot. mat. prasowe
% którzy kupili produkt, o którym dowiedzieli się dopiero podczas promocji
Wyraźny spadek zainteresowania obniżkami cen w ciągu ostatnich lat jest znakiem większej dojrzałości i świadomości konsumentów, którzy już wiedzą, że nie każda obniżka im się opłaca. Coraz lepiej rozumieją też zabiegi marketingowe. Dodatkowo fakt, że większość sieci handlowych spożywczych stara się wyróżnić niskimi cenami, nie robią już one takiego wrażenia, a wręcz mogą budzić nieufność, że skoro ceny są najniższe to trudno je jeszcze obniżyć. Dlatego marketerzy stoją teraz przed wyzwaniem, jak tą od lat działającą formę promocji pokazać, aby zyskiwała na popularności. – komentuje Natalia Sieroń, badaczka z ARC Rynek i Opinia.
Informacja o badaniu
Raport powstał na podstawie badania zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online zrealizowane na ePanel.pl) na próbie populacji Polaków N=1046, korzystających w ciągu ostatnich 12 miesięcy z przynajmniej jednego rodzaju promocji. Termin realizacji badania: 6.08.2021 – 13.08.2021.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)