eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozySmart shopping po polsku: czy kupujemy sprytnie?

Smart shopping po polsku: czy kupujemy sprytnie?

2021-09-29 09:03

Smart shopping po polsku: czy kupujemy sprytnie?

Czy kupujemy sprytnie? © pixabay.com

Smart shopping, czyi umiejętność sprytnego korzystania z okazji i kupowania dobrej jakości produktów w atrakcyjnych cenach, to idea, która zakiełkowała za oceanem, ale szybko została zaszczepiona również na europejskim gruncie. Czy Polakom również towarzyszy spryt zakupowy? Niektórym z pewnością tak, choć na stwierdzenie, że jesteśmy mistrzami smart shoppingu jest zdecydowanie za wcześnie - wynika z badania zrealizowanego przez BravoKupony.

Przeczytaj także: Zwyczaje zakupowe: smart shopping po polsku

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Które kraje OECD mają najbardziej wnikliwych i rozsądnych konsumentów?
  • Jak polski smart shopping wypada na tle zachowań konsumentów z innych krajów?
  • Które kategorie i marki cieszą się wśród kupujących największą popularnością?

Francuzi to rozważni zakupoholicy - oszczędni i sprytni - mają smart shopping we krwi


Badanie Smart Shopping Index 2021 przeprowadzone zostało przez BravoKupony, platformę zakupową oferującą kody rabatowe i zniżki. Przeanalizowano zwyczaje konsumenckie 25-ciu krajów OECD, takie jak oszczędności gospodarstw domowych, zadłużenie gospodarstw, świadome zachowania konsumenckie oraz ogólne wydatki konsumentów w porównaniu do kosztów utrzymania i wydatki na żywność w stosunku do kosztów życia.

fot. pixabay.com

Czy kupujemy sprytnie?

Polska została sklasyfikowana na ostatnim miejscu rankingu Smart Shopping Index 2021.


Które kraje OECD mają najbardziej wnikliwych i rozsądnych konsumentów?


Według wyników badania Smart Shopping Index 2021, Francuzi mają smart shopping we krwi i prowadzą w rankingu badania pod względem wnikliwych zachowań konsumenckich (zdobyli aż 421 punktów w skali całościowej indeksu). Co więcej, francuskie gospodarstwa domowe, są na trzecim miejscu zaraz po Niemczech i Holandii, pod względem skłonności do oszczędności oraz niskich wydatków.

Na drugim miejscu rankingu znajduje się Irlandia (321 punktów sondażowych), gdzie konsumenci wydają mało i rozsądnie kalkulują wydatki, zwłaszcza te podstawowe, takie jak np. wydatki na jedzenie.

Z kolei Niemcy zostały sklasyfikowane na trzecim miejscu, ze średnim wynikiem 288 i zdecydowanie najwyższym wskaźnikiem oszczędności gospodarstw domowych spośród wszystkich analizowanych krajów OECD.

Na czwartym miejscu rankingu przeprowadzonego przez BravoKupony uplasowały się Stany Zjednoczone, które cechuje potencjał do oszczędzania i generalnie świadome nawyki konsumenckie. Pierwszą piątkę rankingu Smart Shopper zamyka kraj skandynawski, czyli Norwegia która według indeksu oferuje znakomity balans pomiędzy wydatkami a kosztami życia.

Polska ostatnia w rankingu, ale z niskim wskaźnikiem zadłużenia gospodarstw domowych


Polska została sklasyfikowana na ostatnim miejscu rankingu Smart Shopping Index 2021. Spośród 25-ciu krajów OECD, które zostały przeanalizowane w badaniu, Polska wypada na bladym końcu. Nie bez znaczenia są wyniki sondażu, w których jedynie 61% Polaków przyznaje się, do tego że rozsądnie rozważa każdy zakup i kalkuluje za i przeciw, tak aby oczywiście zaoszczędzić jak najwięcej. Klasyfikuje to Polskę na samym końcu rankingu Smart Shopping Index, podczas gdy reszta krajów OECD kombinuje ile się da i sprawdza ceny oraz oferty rabatowe przed dokonaniem zakupu.

Pomimo braku rozsądku w kontrolowaniu zachowań konsumenckich, Polacy ciągle wypadają najlepiej biorąc pod uwagę wskaźnik zadłużenia gospodarstw domowych. Oszczędzając zaledwie 1% swoich dochodów, wskaźnik zadłużenia polskich gospodarstw domowych to jedynie 62% ich rocznego dochodu. Jest to pozytywny wynik w porównaniu z Brytyjczykami, którzy są skłonni “zatopić” ponad 144% ich rocznego dochodu w pożyczkach, kredytach i życiu na ostrzu karty kredytowej.

Polskie skłonności do wydawania na prawo i lewo znajdują również odzwierciedlenie w internecie. Polacy są na przedostatnim miejscu w rankingu pod względem “buszowania” w internecie i używania wyszukiwarki Google w celu znalezienia porad online na temat tego jak oszczędzać.

Według sondażu, miesięcznie jedynie 7 milionów Polaków przegląda internet wpisując w wyszukiwarkach internetowych, hasła, które pozwalają im zaoszczędzić. Wyniki te odzwierciedlają niskie zainteresowanie zniżkami, kodami promocyjnymi czy też ofertami rabatowymi. To ponad 4 razy mniej wyszukiwań w Google niż Francuzi czy Brytyjczycy w ciągu całego miesiąca.

Najbardziej popularne kategorie i marki w rankingu


Badanie Smart Shopping Index 2021 przeanalizowało również wyszukiwania konsumentów w wyszukiwarce Google dla siedmiu największych rynków analizowanych w badaniu - Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Włoch, Hiszpanii oraz oczywiście Polski. Wyniki badania potwierdziły pozytywną korelacją pomiędzy wyszukiwaniami w Google a rosnącą świadomością kupujących i skłonnością do oszczędzania. Im więcej googlujemy szukając zniżek czy rabatów, tym jeszcze bardziej oszczędzamy!

Marka Zalando została sklasyfikowana jako najpopularniejsza marka smart shoppers w Polsce, oferująca przyjazne ceny i zniżki dla konsumentów. Z kolei e-commerce AliExpress oraz KFC zajmują odpowiednio 2 i 3 miejsce w pierwszej piątce najczęściej wyszukiwanych marek w Polsce, oferujących oferty specjalne, atrakcyjne zniżki czy też rabaty. Na przeciwnym końcu półkuli, czyli w Stanach Zjednoczonych na drugim miejscu uplasował się amerykański dom towarowy Kohl’s, wyprzedzając markę Asos oraz sportowego retailera dobrze znanego wszystkim Amerykanom, czyli marka JD.

To, co konsumenci uważają za rozsądne podczas robienia zakupów, różni się w zależności od kraju. Nasze badanie analizuje, jak różne czynniki wpływają na ogólną świadomość zakupów. Podczas gdy wyszukiwania online mówią jedno, w grę wchodzą różne zmienne, szczególnie patrząc na wydatki w stosunku do kosztów życia w danym kraju czy oszczędności gospodarstw domowych.

Interesujące jest to, że wielu kupujących nadal korzysta z rabatów oraz zniżek online, w sektorze mody czy produktów lifestyle. Co więcej, w trakcie pandemii wzrosły rozsądne zachowania konsumenckie, szczególnie jeśli chodzi o dostawę jedzenia przez internet, sztukę czy rzemiosło, a nawet gry, które wzbudzają jeszcze większe zainteresowanie smart konsumentów.

Przeczytaj także: Smart shopping po polsku Smart shopping po polsku

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: