Zakupy spożywcze robimy z listą w ręku
2021-10-06 00:30
Jak robimy zakupy spożywcze? © pixabay.com
64% konsumentów z 21 krajów świata robi zakupy spożywcze z listą w ręku - wynika z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia. Robi tak również 65% Polaków. Co trzeci respondent na świecie po pandemii zaczął sięgać po tańsze produkty, a 37% badanych planuje posiłki na cały tydzień.
Przeczytaj także: Smart shopping po polsku: czy kupujemy sprytnie?
W czasie zakupów spożywczych z wcześniej przygotowanej listy korzystają najczęściej mieszkańcy krajów Ameryki Południowej, a najrzadziej – Japończycy. W Europie zakupy z listą w ręku robią najczęściej Hiszpanie (75%). Polacy uplasowali się zaraz za nimi z wynikiem 65%.Z badania wynika, że 37% respondentów na świecie planuje menu na cały tydzień. Przyznaje się do tego aż 62% mieszkańców Panamy i 58% mieszkańców Peru. Najniższy odsetek planujących posiłki na cały tydzień jest w Japonii (14%) i Szwajcarii (16%). Polacy z 31% też znaleźli się poniżej średniej światowej.
Niemal co trzeci respondent (31%) przyznaje, że w wyniku pandemii zaczął kupować tańsze produkty spożywcze, żeby zaoszczędzić. Dużo wyższy odsetek takich osób jest w Indonezji (76%) oraz Panamie (55%), najniższy zaś we Włoszech (13%) i Peru (17%). W Polsce ten odsetek też jest nieco niższy od średniej światowej i wynosi 26%. Razem z Austriakami (27%) i Rumunami (27%) jesteśmy jednym z trzech europejskich narodów, którym najbliższe są oszczędności na produktach spożywczych.
fot. pixabay.com
Jak robimy zakupy spożywcze?
Istnieje też grupa osób (34%), która częściej niż przed pandemią pozwala sobie na zakup droższych, specjalnych produktów spożywczych. Polacy z 28% znaleźli się nieco poniżej średniej. Na ekstra produkty pozwalają sobie najczęściej Hiszpanie (56%) i Nigeryjczycy (54%), najrzadziej zaś mieszkańcy Japonii (11%) oraz Peru (18%).
W wyniku pandemii 34% respondentów na całym świecie zaczęło robić zakupy spożywcze online. Odsetek ten jest najwyższy w Indiach (71%) oraz Indonezji (66%), najniższy zaś w Austrii (12%) i Szwajcarii (9%). Polska z 25% znalazła się poniżej średniej światowej. Fakt, że kraje w krajach europejskich te odsetki są niższe może wynikać z tego, że w Europie jeszcze przed pandemią był dobrze rozwinięty handel produktami spożywczymi przez internet. Dlatego zmiana ta nie jest aż tak bardzo zauważalna jak w innych krajach.
Globalne badanie dotyczące zwyczajów związanych z zakupem produktów spożywczych i przygotowywania posiłków po trzeciej fali COVID-19 pokazało, że pandemia miała wpływ na ten obszar życia. Co trzeci badany przyznał, że ogranicza swoje wydatki w tym zakresie. Bardzo wysoki odsetek osób robi zakupy z wcześniej przygotowaną listą, co w dużym stopniu pomaga w kupowaniu tylko tych produktów, których potrzebujemy. W ten sposób konsumenci zapobiegają też marnowaniu żywności. Warto zauważyć, że w niektórych krajach istotnie wzrósł odsetek osób, które zaczęły robić zakupy spożywcze online. Ten trend jest zauważalny szczególnie tam, gdzie poziom wyjściowy był niski i wcześniej takie zakupy online nie były popularne. Powstaje pytanie, na ile w przypadku żywności ten trend się utrzyma – komentuje dr nauk ekonomicznych Adam Czarnecki.
O badaniu
Raport „Global eating, drinking and sustainability survey” powstał na podstawie międzynarodowego badania sieci IRiS, skupiającej niezależne agencje badawcze z całego świata. Badanie zostało przeprowadzone w 21 krajach. Polską część badania zrealizowała agencja badawcza ARC Rynek i Opinia. Czas realizacji badania: 12.07-18.08.2021.
Przeczytaj także:
Zwyczaje zakupowe: smart shopping po polsku
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
zakupy, zakupy spożywcze, badania konsumentów, preferencje konsumentów, konsumenci, smart shopping, zakupy Polaków
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)