Leasing wrzucił wyższy bieg. Co nim finansujemy?
2021-10-20 11:02
Krajowy rynek leasingu na dużym plusie © Андрей Яланский - Fotolia.com
Przeczytaj także: Europejski leasing hamuje. Polska na 6. miejscu
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jak duża część rodzimych inwestycji została sfinansowana przy udziale leasingu?
- W których kategoriach wartość kontraktów rosła najszybciej?
- Jaka trendy zaznaczają się w grupach produktów finansowanych za pomocą leasingu?
Polska branża leasingowa nabiera rozpędu, a leasing zyskuje udziały w krajowych inwestycjach. Analizy Leaseurope, europejskiej federacji leasingowej pokazują, że wskaźnik penetracji leasingu w krajowych inwestycjach w ubiegłym roku wyniósł 22,8% . Oznacza to, że blisko ¼ rodzimych inwestycji, została sfinansowana przy udziale leasingu. Jako branża wspieramy programy realizowane m.in. w obszarze elektromobilności czy programy gwarancji dla leasingu BGK. W kolejnych miesiącach roku inwestycje mają szanse wzrosnąć, dzięki korzystnym perspektywom dla rozwoju popytu krajowego i zewnętrznego, a także realizacji krajowych i europejskich planów naprawy gospodarczej. Spodziewamy się także dalszych wzrostów w sektorze leasingu – powiedział Paweł Pach, Przewodniczący Rady Związku Polskiego Leasingu.
Struktura rynku leasingu
Najnowszy raport ZPL opisuje też to, które segmenty rynku są najbardziej istotne dla firm. Niezmiennie pierwsze miejsce zajmują pojazdy lekkie, czyli pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 t. z 46,3 proc. udziałem w rynku. Drugą najważniejszą kategorią przedmiotów finansowych przez branżę są maszyny i inne urządzenia, które razem mają 26,7 proc., a trzecią - pojazdy ciężarowe o wadze powyżej 3,5t., takie jak: ciągniki siodłowe, naczepy, przyczepy i autobusy (22,2 proc. udział w rynku).
Pozostałe aktywa tj.: sprzęt IT, samoloty, statki, tabor kolejowy i inne pojazdy mają 4,1 proc. udział w rynku, podczas gdy nieruchomości zaledwie 0,7 proc. udział.
fot. mat. prasowe
Aktywa sfinansowane przez firmy leasingowe
Trendy w grupach produktów
Pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 tony
W pierwszej połowie roku zrewidowana dynamika finansowania pojazdów lekkich wyniosła 56% r/r dzięki łącznym inwestycjom firm o wartości 21,2 mld zł. Trzeci kwartał zakończył się 10,4 mld zł finansowania i 11,5 proc. wzrostem. Branża leasingowa w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku sfinansowała pojazdy lekkie (tj. pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 t.) o łącznej wartości 31,6 mld zł, co stanowiło wynik o 37,9 proc. wyższy niż przed rokiem. W tym czasie zyskało zarówno finansowanie samochodów osobowych (dynamika 37,5% r/r), jak i pojazdów dostawczych do 3,5 tony (dynamika 39,8% r/r).
W połowie lipca br. Komisja Europejska przyjęła pakiet aktów prawnych służących m.in. redukcji emisji CO2 w UE. Jednym z celów jakie postawiono jest ten, aby wszystkie nowe samochody rejestrowane od 2035 roku były bezemisyjne. Na wiele miesięcy przed tym przedstawiciele ZPL rozpoczęli rozmowy z NFOŚiGW. Ich celem było opracowanie programu „Mój Elektryk” dla przedsiębiorców. Obecnie jesteśmy w końcowej fazie tego procesu. Budżet programu wynosi 500 mln zł, a 400 mln zł z tej kwoty ma zostać przeznaczone na dopłaty dla przedsiębiorców korzystających z leasingu. Budżet ma jeszcze wzrosnąć. Założenia programu, obok danych rynkowych, potwierdzają prymat leasingu w finansowaniu samochodów firmowych. Przedsiębiorcy cenią leasing, ponieważ jest szybko i ławo dostępny. Pozyskanie finansowania nie wiąże się z dużą liczbą formalności, a firmy leasingowe są otwarte na negocjacje. Branża leasingowa ma szansę stać się kołem zamachowym polskiej elektromobilności, a finansowanie pojazdów zeroemisyjnych może okazać się dla sektora leasingowego istotnym kierunkiem rozwoju - powiedział Andrzej Sugajski, Dyrektor Generalny ZPL.
Maszyny i inne urządzenia
W przypadku finansowania maszyn i urządzeń zrewidowana dynamika pierwszego półrocza wyniosła 25,9 % r/r, a łączne finansowanie 11,7 mld zł. Trzeci kwartał przyniósł dalsze wzrosty finansowania o 25,5% r/r, dzięki nowym kontraktom o wartości 6,5 mld zł. Stabilny rozwój finansowania maszyn i urządzeń w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku pozwolił podsumować ten okres 25,8 proc. dynamiką r/r i 18,2 mld zł udzielonego finansowania. Dynamikę 25,2% r/r odnotowano dla finansowania maszyn leasingiem, a 26,9 proc. wzrost (r/r) dla finansowania maszyn pożyczką.
Pojazdy ciężarowe
Także w segmencie finansowania pojazdów ciężarowych, gdzie uwzględnione zostały takie aktywa jak pojazdy ciężarowe powyżej 3,5t., ciągniki siodłowe, naczepy i przyczepy oraz autobusy, obserwujemy wyraźne odbicie. Pierwsza połowa roku przyniosła 110,9% wzrost i łączne finansowanie pojazdów ciężarowych o wartości 10,4 mld zł (dane zrewidowane przez ZPL). Tylko w samym trzecim kwartale dynamika finansowania tych pojazdów wyniosła 47,1% r/r. Skumulowane dane ZPL pokazują, że od początku roku branża leasingowa podpisała nowe kontrakty na pojazdy ciężarowe o łącznej wartości 15,1 mld zł, przy dynamice na poziomie 85,8% r/r.
Dynamiki, które widzimy w poszczególnych segmentach rynku leasingu, dosyć dobrze odzwierciedlają trendy w gospodarce. Dane o PKB za II kwartał, jak również dostępne dane o sprzedaży detalicznej za III kwartał pokazują, że wzrost gospodarczy w Polsce bazuje głównie na wydatkach konsumentów. To mocno wspiera finansowanie aut osobowych i lekkich dostawczych przez firmy leasingowe. Dynamika w tym obszarze byłaby znacznie wyższa, gdyby nie poważne problemy z dostępnością komponentów do produkcji aut, głównie półprzewodników. Z drugiej strony najwyższą dynamikę notujemy w finansowaniu pojazdów ciężarowych, co jest pochodną mocnego post pandemicznego odbicia w strefie euro. Wg prognoz Europejskiego Banku Centralnego gospodarka Eurolandu wzrośnie w tym roku o 5,0%, co mocno wspiera eksport towarów z Polski, a tym samym zwiększa zapotrzebowanie na usługi firm transportowych. Stosunkowo stabilnie rozwija się sektor maszyn, a za jego rozwojem stoi dynamiczne odbicie w produkcji przemysłowej (wzrost o 17,6% r/r za okres 01-08 2021) oraz wciąż wysoki poziom absorpcji funduszy unijnych na finansowanie maszyn rolniczych– powiedział Marcin Nieplowicz, Dyrektor ds. Statystyki i Monitorowania Rynku ZPL.
Pozostałe segmenty rynku (IT, samoloty, statki, tabor kolejowy i nieruchomości)
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2021 roku firmy leasingowe sfinansowały także:
- Sprzęt IT o łącznej wartości 734,9 mln zł (-2,3 proc. dynamika r/r)
- Samoloty, statki i tabor kolejowy o wartości 1,1 mld zł (49,3 proc. dynamika r/r)
- Nieruchomości o łącznej wartości 471,7 mln zł (-24,5 proc. dynamika r/r)
fot. mat. prasowe
Badanie koniunktury branży leasingowej
Co firmy leasingowe mówią o kolejnych miesiącach roku?
Według kwartalnego odczytu badania koniunktury branży leasingowej, realizowanego wśród osób odpowiedzialnych za sprzedaż w firmach leasingowych zrzeszonych w ZPL, w ostatnim kwartale roku, ankietowane firmy prognozują stabilizację w obszarze zatrudnienia oraz w zakresie liczby rozwiązywanych umów. Jednocześnie firmy oczekują przyspieszenia aktywności sprzedażowej. Wyższy poziom finansowania rysuje się dla większości badanych grup środków trwałych. Wyraźne wzrosty finansowania są oczekiwane w zakresie finansowania pojazdów lekkich oraz - po raz pierwszy od dłuższego czasu - dla segmentu transportu ciężkiego. W zakresie finansowania maszyn i urządzeń oraz nieruchomości leasingodawcy spodziewają się wzrostów lub stabilizacji.
fot. mat. prasowe
Prognozowany charakter zmian w grupach
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)