Nastroje konsumentów w listopadzie 2021 jeszcze gorsze
2021-11-19 13:22
Jeszcze gorsze nastroje konsumentów © fot. mat. prasowe
Z najnowszego komunikatu Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w listopadzie 2021 roku nastroje konsumentów jeszcze bardziej się pogorszyły. Pogorszenie dotyczy zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich.
Przeczytaj także: Nastroje konsumentów w październiku 2021 pogorszyły się
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 23,3 i był o 5,5 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w listopadzie 2021 r.
Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największe spadki odnotowano dla ocen obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 6,9 p. proc. i 6,2 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 6,0 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 5,0 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 3,3 p. proc. dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów.
W odniesieniu do listopada 2020 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 5,9 p. proc.
fot. mat. prasowe
Jeszcze gorsze nastroje konsumentów
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w listopadzie 2021 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 3,6 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -18,1.
Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 6,2 p. proc. i 6,0 p. proc.). Spadek o 2,5 p. proc. wystąpił także dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy. Bez zmian pozostała jedynie ocena przyszłego poziomu bezrobocia.
W listopadzie br. WWUK osiągnął wartość o 12,0 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2020 r.
Dla 75,8% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej.
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)