Co piąta firma nie jest przygotowana na lockdown
2021-12-09 10:20
Co piąta firma nie jest przygotowana na lockdown © pixabay.com
Przeczytaj także: Sektor MŚP: jesień lepsza niż wiosna
Od 15 grudnia zmniejszony został do 30 proc. limit obłożenia w restauracjach, hotelach, teatrach, kinach, obiektach sportowych i sakralnych, a do 75 proc. w transporcie zbiorowym. Na zdalne nauczanie od 20 grudnia do 9 stycznia przechodzą szkoły. Nikt na razie nie mówi o lockdownie, ale czy firmy są na niego przygotowane?Większość firm przygotowana na kolejny lockdown
Dla firm, które często w zwiększonym popycie na koniec roku wypatrują szansy na podciągnięcie wyników, zaostrzenie ograniczeń i pogorszenie się klimatu dla biznesu, jakie przyniosło natężenie pandemii, to zdecydowanie niedobra wiadomość. Szczególnie, że konfrontacja z lockdownem to zdaniem 36 proc. przedsiębiorców wyzwanie, na które nie da się przygotować, 30 proc. uważa, że zależy to od różnych czynników, a twierdzących, że jest to możliwe jest najmniej, bo 28 proc. ankietowanych, wynika z badania Keralla Research zrealizowanego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.
fot. mat. prasowe
Czy można się przygotować na lockdown?
Tak wyglądają odpowiedzi na poziomie ogólnym, bo gdy jednak spytać o to jak udaje się to reprezentowanym przez ankietowanych przedsiębiorstwom, odpowiedzi są już bardziej optymistyczne. Prawie 7 na 10 (68 proc.) przedstawicieli mikro, małych i średnich firm ocenia przygotowanie swojej firmy na wypadek kolejnego lockdownu jako dobre, z czego ponad 16 proc. określa je nawet jako „zdecydowanie dobre”, ale 22 proc. przyznaje, że nie jest przygotowana do takiej sytuacji. A co dziesiąty przedsiębiorca przyznaje, że właściwie nie wie, na ile jego firma podołałby takiemu kolejnemu wyzwaniu.
fot. mat. prasowe
Jak firmy są przygotowane do kolejnego lockdownu?
Najlepiej postrzega swoje możliwości w sytuacji nowych obostrzeń handel (77 proc. deklarujących przygotowanie), a najgorzej transport (53 proc.). Jednocześnie przedstawiciele transportu i budownictwa najczęściej mówią, że po prostu nie ma patentu na bezbolesne przejście następnego lockdownu i dlatego są nieprzygotowani (29 proc.).
Spore znaczenie dla adaptacji w warunkach trwającej już ponad 1,5 roku pandemii ma skala biznesu. Im większa firma, tym wyższa odporność na lockdown. W grupie podmiotów zatrudniających do 9 pracowników za wytrzymałych na lockdown ma się 62 proc. respondentów, wśród zatrudniających od 10 do 49 osób – 70 proc, a w firmach średnich, z załogą do 249 pracowników aż 77 proc. ankietowanych – zauważa Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.
Wygrali ci, którzy zachowali zatrudnienie i zadbali o płynność finansową
Pogrążonym w obawach, pesymistycznie spoglądającym w przyszłość, w której wciąż tli się pandemia, mogą pomóc doświadczenia tych, którym udało się odbudować obroty do poziomu sprzed pojawienia się COVID-19. Co okazało się decydujące?
fot. mat. prasowe
Co przesądziło o tym, że udało się przywrócić poziom obrotów w firmie?
Przede wszystkim troska o pracowników i utrzymanie zatrudnienia nawet w najbardziej kryzysowych momentach (33,3 proc.). Na kolejnym miejscu znalazł się wzrost popytu na towary i usługi (24,3 proc.), a na trzeciej pozycji utrzymanie konkurencyjnych cen (18 proc.). Kluczowy okazał się również brak problemów z łańcuchem dostaw (12,2 proc.), skorzystanie z państwowej pomocy i dbałość o płynność finansową i terminowy spływ należności (odpowiednio 10,6 i 9,5 proc.).
Obecnie 38 proc. mikro, małych i średnich firm informuje, że wiedzie im się tak samo lub nawet lepiej niż przed pandemią, choć byli narażeni na jej przykre konsekwencje. Warto skorzystać z ich doświadczeń, szczególnie, że wciąż spora część MŚP, bo 33 proc. nie przywróciła sprzedaży sprzed COVID-19 i kolejne utrudnienia jeszcze mogą pogorszyć sytuację. Na pandemię przedsiębiorcy nie mają szczególnego wpływu, dobrze jest więc zadbać o to, na co można jednak wpłynąć i jak potwierdzają inni jest kluczem do sukcesu, czyli pracowników, rzetelnych dostawców, rozsądną politykę cenową i terminowy spływ pieniędzy do kasy. Bez takich zabiegów przyszłość wielu firm może stanąć pod bardzo poważnym znakiem zapytania – mówi Sławomir Grzelczak.
Badanie zrealizowane w ramach projektu „Skaner MŚP”, przez Instytut Keralla Research, prowadzone co kwartał wśród mikro, małych i średnich firm. Próba = 500, technika: wywiady telefoniczne, termin: październik 2021 r.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)